A
Aurora
Guest
Tidigare hade man tekniker på de olika SAS-destinationerna utifall att....
I de allmänna åtstramningarna så har dessa rationaliserats bort och då får man gå på plan B, dvs flyga upp tekniker alt flygplan när det blir problem
och ping @Thornado
SAS har teknikere på olika SAS-destinationer. De har for eksempel teknikere i Tromsø. Nøyaktig hvordan det er i Sverige er jeg mer usikker på. Problemet er at en tekniker ikke alltid er en tekniker for ALT. Du kan være en generell tekniker, eller spesialist på elektronikk-tekniker, strukturell tekniker, motor-tekniker.... Noen ting kan fikses av en "generell" tekniker, mens andra ting må ha en spesialist som må flys inn. Man kan aldri planlegge (apropo trådens tidligere kommentarer) hvilken teknisk fel man får, och man kan således aldri ha 100% backup på ALLA ute-stationer. Men der er inte 0% backup heller - det er teknikere på mange ute-stasjoner
Det samme gjelder deler av flygplanet som må byttes ut. Med dagens prispress går det inte an å ha dele-lager på alla ute-stationer. Ting som må byttes ut; landingshjul eller komponenter - kan inte ligge på ute-stationer och "venta" på tekniske fel. Da måsta man flyga inn delene. Det är inte tilfällig at man kan se Norwegianfly med hvit nese eller Thompson-fly med SAS-blå winglet innimellom, selskaperna kjøper deler från hverandra hvis man får teknisk fel på et flygplats man inte har deler på (men noen andre har) - och hjelper hverandra.