Senaste nytt

SK 946 Chicago- Stockholm 21 Juni

fly4fun

Medlem
Man ser klart och tydligt på grafen från FR24 att planet inte tappat nån höjd. FR24 har full täckning mellan Chicago och Atlantkusten så det finns inga datahål där mellan.

30k7qdl.png
 
Har själv varit med på en riktig luftgrop i mitten av 90-talet då vi tappade 10000 fot på några sekunder, troligtvis var detta betydligt lindrigare eftersom din dotter sov vidare. Själv hade jag blåmärken efter bältet i ett par veckor efter den turen och det blev en hel del blodvite ombord. Hade faktiskt lite problem med att flyga efter det..

Många gånger upfattar folk att det är längre fall än vad det är. Tex så är ett tapp på 10000fot på "några sekunder" (säg 2) en hastighet på 10800kmh... Det är VÄLDIGT mycket.
 

gdaily

Medlem
Många gånger upfattar folk att det är längre fall än vad det är. Tex så är ett tapp på 10000fot på "några sekunder" (säg 2) en hastighet på 10800kmh... Det är VÄLDIGT mycket.
Äsch, bara sådär 8 gånger ljudhastigheten...
Som jämförelse flyger JAS 39 Gripen i MACH 2.
 
Last edited:

robfro

Medlem
Läste en "Piloten svarar" del om detta med turbulens och när folk drar till med att de sjunkit X fot. Sen kan det såklart upplevas mycket värre än vad fallet egentligen är.

"I remember one night, headed to Europe, hitting some unusually rough air about halfway across the Atlantic. It was the kind of turbulence people tell their friends about. It came out of nowhere and lasted several minutes, and was bad enough to knock over carts in the galleys. During the worst of it, to the sound of crashing plates, I recalled an email. A reader had asked me about the displacement of altitude during times like this. How many feet is the plane actually moving up or down, and side to side? I kept a close watch on the altimeter. Fewer than forty feet, either way, is what I saw. Ten or twenty feet, if that, most of the time. Any change in heading—that is, the direction our nose was pointed—was all but undetectable. I imagine some passengers saw it differently, overestimating the roughness by orders of magnitude. “We dropped like 3,000 feet in two seconds!”"
Turbulence: Everything You Need to Know
 

Stefan62

Medlem
Jag pratade idag med en dansk SAS-kapten som angav nosens rörelse till max 1 meter i höjdled...sedan märks och upplevs det på ett annat sätt i kabinen. Beroende på hastigheten så kan ju denna lilla förändring ske mer än en gång per sekund under lång tid och dessutom i kombination med en sidorörelse - då känns det obehagligt. Det uppstår inget vakuum i luftrummet där flygplanets vingar förlorar all bär-/lyftkraft och faller helt fritt. Utan tvekan instämmer jag dock i att det är obehagligt.
 
D

Deleted member 4971

Guest
Utan tvekan instämmer jag dock i att det är obehagligt.

Obehagligt? Jag tycker det är svin kul (om jag inte sover) Bäst var med Emirates när jag fick balansera omkring champagneglaset. Det blir mer spännande så ;)
 

agehall

Medlem
Då kan jag rekommendera valfri rutt som passerar över Sahara in i Afrika. Det är mycket konvektion kring där öknen övergår i djungel...
 

nilsson

Medlem
Obehagligt? Jag tycker det är svin kul (om jag inte sover) Bäst var med Emirates när jag fick balansera omkring champagneglaset. Det blir mer spännande så ;)

Jag håller med om att det är extra underhållning. Min syster däremot vill gärna svepa en stor whiskey när det händer, eller helst innan.
 
Toppen