Min polare satt på samma flight!Har dom rätt till matkuponger eller liknande?
I går fick han bekräftat från SAS att han skulle få 300 Euro i ersättning.
Så du kan ju hälsa dina vänner att de ha rätt till det!
Min polare satt på samma flight!Har dom rätt till matkuponger eller liknande?
Min polare satt på samma flight!
I går fick han bekräftat från SAS att han skulle få 300 Euro i ersättning.
Så du kan ju hälsa dina vänner att de ha rätt till det!
Är det inte när man öppnar dörren som gäller?Flighten landade typ 3 h och 3 min sent. Ersättningen blev då 50% av 600 Euro, dvs 300 Euro.
Jag mailade SAS i fredags och berättade att flighten blev drygt tre timmar sen och frågade vilken ersättning som utgår. Fick igår svar från customer care där dom efter att ha beklagat förseningen skrev följande:
"Vid förseningar och inställda flyg är vi ansvariga för att erbjuda ombokning till slutlig ort vid tidigast möjliga tillfälle, där plats finns i motsvarande bokningsklass eller vid ett senare tillfälle som passar er beroende på platstillgång. Vi erbjuder även ersättning för extra utlägg under tiden man är försenad fram till dess slutdestinationen i biljetten är nådd. Sådana kostnader kan i detta fall vara för mat, dryck, transport till och från flygplatsen samt logi. Ifall ni haft sådana omkostnader är ni välkomna att presentera dessa för mig, gärna med kvitton, bifoga också ert kontonummer med clearingnummer.
För att hantera ert ärende vidare behöver vi också en kopia av er e-biljett eller boardingkort."
Jag tror inte ombokning var ett alternativ i detta fallet så känns som om jag kvalificerar för ersättning enligt EU 261/2004... Några idéer om om hur jag kan gå vidare?
@Robin_L Vet du hur din kompis gjorde för att få ersättningen? Va SFO hans slutdestination?
Tack!
Fick identiskt svar när mitt flyg ställdes in pga tekniskt fel från Amsterdam-Köpenhamn-Chicago och trots påtryckningar så blev det nekning direkt. Efter att ha fyllt i standardformuläret för 261 samt ett extraformulär från den holländska transportmyndigheten så lider ärendet mot sitt slut. Det hela började i slutet av september.
Man får känslan att de som sitter på IT-support har fått förberedda textstycken att skicka till kunder och därefter komma på tramsiga anledningar för att fortsätta neka, för några jurister sitter det def inte på supporten.
Mitt tips? Skicka till ARN direkt eller motsvarande beroende på var resan hade sin början. Du kan också gå via flightright.com om du vill vara bekväm (för att slippa pappersarbete) och endast betala 25% av summan om du får ersättning.