Frågan är om SAS ekonomiska sits märks på underhållet? Allt måste ju bli billigare. Eller de kanske alltid har otur att kärror blir stående en gång per år. Longhaul blir ju extra känsligt eftersom de kärrorna går hyfsat hårt. I 737 parken så märks det inte på samma sätt om en eller två kärror blir stående.
Tør være så freidig og framifrån at jeg lar meg selv være en lakmustest. Kan love deg at den dagen SAS har et underhåll som ikke er top notch, så får du høre det så det smeller ved at jeg ikke flyger SAS noe mer. Og siden jeg har en fot innafor i SAS samtidig som jeg sitter med en ekstrem interesse om nettopp safety culture i flygbolag - så kan jeg love det ikke er i nærheten av det. Shit can hit the fan relatively uforventet, også på B737-flåtan (det er dager hvor det virker som alle flygene blir sjuk, the randomness of the world ). Men med lange flytider og en mindre flåte så er det nødvendigvis raskt merkbart på long haul - som du er inne på.
Et eksempel på SAS' gode underhåll er MD80'ene som var ønsket av de fleste MD80-operatører verden over...
Nettopp fordi de hadde en eksemplarisk track record, papirarbeidet er top notch og god kvalitet på arbeidet utført på de.