Senaste nytt

SK 903 inställd idag

A

Aurora

Guest
Eller börjar åldern ta ut sin rätt?

Nå har ikke alder på fly noe med saken å gjøre når man snakker om skaden på bakken i Chicago (en feilplassert luftslange som ble sugd inn i motoren) eller tap av kabintrykk (skjer på helt spiller nye fly også). Hva gjelder RKH kan jeg si som så at det var en standard komponent som takket for seg, og måtte byttes ut.
 

Bryant

Medlem
Brukar inte strulet med SAS longhaul vara standard på sommaren?

Ålder spelar inte så stor roll på ett flygplan utan det är underhållet som är viktigt.

Frågan är om SAS ekonomiska sits märks på underhållet? Allt måste ju bli billigare. Eller de kanske alltid har otur att kärror blir stående en gång per år. Longhaul blir ju extra känsligt eftersom de kärrorna går hyfsat hårt. I 737 parken så märks det inte på samma sätt om en eller två kärror blir stående.

Hoppas det är löst till nästa helg :).
 

Peter_W

Ny medlem
Flyger ARN-ORD med SK945 i morgon, i SAS långdistanskaos. Det verkar lite oklart vad som kommer att hända, då de inte öppnat web check-in. Kanske fortfarande osäkert vilket plan som kommer köra. Någon som vet mer?
 

AABack2ARN

Medlem
Brukar inte strulet med SAS longhaul vara standard på sommaren?

Jo, när planen nyttjas som hårdast.

Ålder spelar inte så stor roll på ett flygplan utan det är underhållet som är viktigt.

Aboslut, visst är det så. Och det var nog egentligen inte åldern jag syftade på som så utan en fundering om SAS nyttjar sina kärror så hårt att man inte riktigt hinner med mer än det lagstadgade underhållet. Jag tror absolut SAS sköter det exemplariskt oavsett besparingar eller inte, men ibland behöver planen lite extra omvårdnad på backen och det känns som den tiden inte finns med en flotta som nyttjas ganska hårt. Och även medelålders plan kanske behöver en stund för sig själva i hangaren ;)
 
A

Aurora

Guest
Frågan är om SAS ekonomiska sits märks på underhållet? Allt måste ju bli billigare. Eller de kanske alltid har otur att kärror blir stående en gång per år. Longhaul blir ju extra känsligt eftersom de kärrorna går hyfsat hårt. I 737 parken så märks det inte på samma sätt om en eller två kärror blir stående.

Tør være så freidig og framifrån at jeg lar meg selv være en lakmustest. Kan love deg at den dagen SAS har et underhåll som ikke er top notch, så får du høre det så det smeller ved at jeg ikke flyger SAS noe mer. Og siden jeg har en fot innafor i SAS samtidig som jeg sitter med en ekstrem interesse om nettopp safety culture i flygbolag - så kan jeg love det ikke er i nærheten av det. Shit can hit the fan relatively uforventet, også på B737-flåtan (det er dager hvor det virker som alle flygene blir sjuk, the randomness of the world ). Men med lange flytider og en mindre flåte så er det nødvendigvis raskt merkbart på long haul - som du er inne på.

Et eksempel på SAS' gode underhåll er MD80'ene som var ønsket av de fleste MD80-operatører verden over... :) Nettopp fordi de hadde en eksemplarisk track record, papirarbeidet er top notch og god kvalitet på arbeidet utført på de.
 

AABack2ARN

Medlem
LN-RKH är uppe och rör på sig (äntligen). Var planerad att flyga ORD-ZRH men gick ner på Newark och skall nu flyga SK908 till Oslo. Antar att det därefter får flyga ner till Zurich för lite ombyggnad :)

LN-RKN (Erik Viking) flög en extrainsatt avgång Newark-Oslo som SK6900 med ankomsttid 05:50 till Oslo. Antar att detta kan ha varit för att få hem alla norska vinterlovsresenärer i tid till måndagens lektioner och arbeten. Således kommer dagens SK907 beflygas av Erik Viking.

Förhoppningvis är snart alla planen i luften på rätt sätt igen :)
 

marbe166

Medlem
LN-RKO är i detta nu på väg in mot Oslo som SK9227 och ny avgångstid för SK907 är 13:30.

Enligt flightradar24 flögs den faktiskt som SK487 i normal linjetrafik, schyst uppgradering isf...

Flyger ARN-ORD med SK945 i morgon, i SAS långdistanskaos. Det verkar lite oklart vad som kommer att hända, då de inte öppnat web check-in. Kanske fortfarande osäkert vilket plan som kommer köra. Någon som vet mer?

Tanken var att det skulle vara LN-RKO, men nu star den som cancelled på flightradar24, så du verkar drabbas. Uppdatera oss gärna om vad som sker.
 

Bryant

Medlem
Enligt flightradar24 flögs den faktiskt som SK487 i normal linjetrafik, schyst uppgradering isf...



Tanken var att det skulle vara LN-RKO, men nu star den som cancelled på flightradar24, så du verkar drabbas. Uppdatera oss gärna om vad som sker.

SK945 lyfte för 5 min sedan. LN-RKO är kärran.
 

KalleSus

Medlem
Flightradar24 är tyvärr inte helt pålitlig när det handlar om "udda" flightnummer.
LN-RKN flög igår som Sk9227 till Oslo, medan SK487 beflögs av en 737-700, SE-RES.
 

sembl

Medlem
Det är och har varit ca 2timmar extra förseningar här på östkusten pga väder så gör saker och ting inte bättre. Tex det mesta från DCA och inrikes var ca 2 timmar försenat. Hoppas att de kommer ikapp med schemat och får ordning på planen. Detta kan hända alla flygbolag men just SAS har inte så många extraplan att sätta in.
 
Toppen