Senaste nytt

SK 567 - noll i plus

Agö

Medlem
Seriøst? Klarer du virkelig ikke få med setningen jeg hadde etterpå? Hvor det står NØYAKTIG det samme som du skriver nå? Jeg skrev da også vitterlig: "I tillegg til en haug andre aspekter selvfølgelig, men det enkle er ofte det beste og det er en grei "rule of thumb" å følge hvis man absolutt vil ha billigst mulig billett.". Ergo er det mange aspekter hva gjelder prissettingen, men for folk flest er det nok å vite at jo mer utsolgt en flight er, jo mer økes prisen. Derfor det lønner seg å være tidlig ute. GENERELT SETT.
Nej, den fundamentala skillnaden är att du menar att SAS prissättning i Pluskabinen speglar utbud och efterfrågan - dvs. är korrekt (utan att du för den delen har några belägg för det). Det ställer jag mig tveksam till. Flyger man med en tom Pluskabin (se inlägg 1 i denna tråd) är det antingen (i) ett tecken på att prissättningen är felaktig (dvs. ingen eller få efterfrågar produkten) eller (ii) SAS vill prissätta på det sättet för att visa att det är en premiumkabin (jfr. LH First) och att man inte har några problem med att låta Pluskabinen vara tom. Jag tror på alternativ (i).
 
A

Aurora

Guest
Nej, den fundamentala skillnaden är att du menar att SAS prissättning i Pluskabinen speglar utbud och efterfrågan - dvs. är korrekt (utan att du för den delen har några belägg för det). Det ställer jag mig tveksam till. Flyger man med en tom Pluskabin (se inlägg 1 i denna tråd) är det antingen (i) ett tecken på att prissättningen är felaktig (dvs. ingen eller få efterfrågar produkten) eller (ii) SAS vill prissätta på det sättet för att visa att det är en premiumkabin (jfr. LH First) och att man inte har några problem med att låta Pluskabinen vara tom. Jag tror på alternativ (i).

Eller så var det rett og slett bare noen få i økonomi som hadde grunnlag for å reise på flighten, og ingen med PLUS-behov som booket billett.

Det er faktisk ikke slik at alle flighter må ha tonnevis med passasjerer, især flighter hvor man egentlig bare flyr ned for å hente folk opp. Men hvis du vil tro det mest negative så er det jo ikke noe galt i det :)
 

Agö

Medlem
Eller så var det rett og slett bare noen få i økonomi som hadde grunnlag for å reise på flighten, og ingen med PLUS-behov som booket billett.

Det er faktisk ikke slik at alle flighter må ha tonnevis med passasjerer, især flighter hvor man egentlig bare flyr ned for å hente folk opp. Men hvis du vil tro det mest negative så er det jo ikke noe galt i det :)
Fast du måste ju tänka på varför de få passagerare, i det hypotetiska exemplet, som då reste med denna flight inte tyckte att det var värt att köpa en Plusbiljett. Det är liksom grundläggande - hur får man passagerare att betala extra för mervärdet? Plus sägs ju vara "för dig som vill ha lite mer". Och det gör man ju inte genom att prissätta produkten felaktigt. Jag anser mig inte vara en särskilt priskänslig passagerare men jag är mån om vad jag får för pengarna (tror att det kallas "medveten" på BC-språk). Du kan inte lura marknaden helt enkelt.

För att sammanfatta: jag tyckte att SAS Plus var en utmärkt och vettigt prissatt produkt när den introducerades. Att få lite extra fördelar för en rimlig peng (vi ska inte glömma bort att det här är ekonomiklass med lite fördelar) och med fördelaktig poängintjäning tyckte jag var perfekt. I dagens läge, när jag ägnat rätt mycket tid åt att titta på just prissättningen av Plusbiljetter, är jag mycket skeptisk och inte särskilt benägen att boka en Plusbiljett när det finns billigare och därtill, enligt min mening, bättre alternativ på marknaden. Det är synd och om fler resonerar som jag, dvs. att 8000 SEK är för mycket för en T&R Köpenhamn-Paris, är jag rädd att det inte håller särskilt länge.
 

fcx

Medlem
Nej, den fundamentala skillnaden är att du menar att SAS prissättning i Pluskabinen speglar utbud och efterfrågan - dvs. är korrekt (utan att du för den delen har några belägg för det). Det ställer jag mig tveksam till. Flyger man med en tom Pluskabin (se inlägg 1 i denna tråd) är det antingen (i) ett tecken på att prissättningen är felaktig (dvs. ingen eller få efterfrågar produkten) eller (ii) SAS vill prissätta på det sättet för att visa att det är en premiumkabin (jfr. LH First) och att man inte har några problem med att låta Pluskabinen vara tom. Jag tror på alternativ (i).

Att prissättningen i Plus skulle styras av tillgång och efterfrågan tror jag inte ett ögonblick på. Inte heller att man skulle medvetet prissätta galet. Jag tror snarare på alternativ (ii).

Jämför med SAS prissättning och marknadsföring på C i long-haul. Här är det uppenbart att man inte eftersträvar fulla plan, utan snarare maximal intjäning per passagerare. Detta till skillnad mot andra bolag som ser varje tom stol som en förlust.

Att SAS fortfarande tillåter ombokning på alla biljetter i minus (inom Europa) är fortfarande en gåta för mig. Här skulle man kunna dra upp efterfrågan i Plus utan att egentligen göra så många upprörda.

Att jämföra SAS Plus med Lufthansa P och Z inom Europa är missvisande. Eftersom P och Z är oflexibla ToR-biljetter så är de ointressanta för majoriteten av de som reser för andras pengar. Då ska man jämföra med Y (eller C) på Lufthansa, och då ligger SAS helt plötsligt bra till. Om man som privatresenär är intresserad av en bra ombordupplevelse är det dock en rättvis jämförelse, men den gruppen är (tyvärr) en minoritet bland kunderna.

Gör SAS rätt i detta fall? Ingen aning.
 

Agö

Medlem
Att prissättningen i Plus skulle styras av tillgång och efterfrågan tror jag inte ett ögonblick på. Inte heller att man skulle medvetet prissätta galet. Jag tror snarare på alternativ (ii).

Jämför med SAS prissättning och marknadsföring på C i long-haul. Här är det uppenbart att man inte eftersträvar fulla plan, utan snarare maximal intjäning per passagerare. Detta till skillnad mot andra bolag som ser varje tom stol som en förlust.

Att SAS fortfarande tillåter ombokning på alla biljetter i minus (inom Europa) är fortfarande en gåta för mig. Här skulle man kunna dra upp efterfrågan i Plus utan att egentligen göra så många upprörda.

Att jämföra SAS Plus med Lufthansa P och Z inom Europa är missvisande. Eftersom P och Z är oflexibla ToR-biljetter så är de ointressanta för majoriteten av de som reser för andras pengar. Då ska man jämföra med Y (eller C) på Lufthansa, och då ligger SAS helt plötsligt bra till. Om man som privatresenär är intresserad av en bra ombordupplevelse är det dock en rättvis jämförelse, men den gruppen är (tyvärr) en minoritet bland kunderna.

Gör SAS rätt i detta fall? Ingen aning.
I så fall har ju SAS gjort en rejäl sväng här med tanke på att priserna i (billig) Plus var lägre när de introducerades. Jag förstår också att produkten primärt är anpassad efter affärsresenärer med behov av flexibilitet - jag bokar själv alltid Plus i tjänsten då detta behov i regel finns. De priser jag valde att lyfta fram här var dock inte den typiska affärsresan, t.ex. ut tisdag och hem torsdag, utan snarare fredag-söndag, en ren weekendresa. Det är primärt det jag har i åtanke, jag har inga som helst problem med att förstå att man prissätter en dagstripp till Bryssel eller Frankfurt på ett annat sätt.

Jämförelsen med long-haul haltar eftersom man där når lönsamhet betydligt lättare. Därför är det också lättare att prissätta enligt SAS-modellen. Icke desto mindre har ju SAS nu faktiskt beslutat att minska antalet stolar i C-kabinen för att istället satsa på en större Pluskabin. Tecken på att prissättningen inte fungerar och att marknaden inte accepterar priserna kanske, vad vet jag.

Alla bolag kämpar med kortdistanserna idag, det är ju ett faktum. Och varför SAS då ska prissätta sin premiumprodukt inom Europa på det sätt man gör övergår mitt förstånd - konsekvensen kan ju mycket väl bli att passagerare röstar med foten. Det är ju inte så att man ändå, som i C-klass med andra bolag, måste "kompensera" för en blockerad stol.
 

fcx

Medlem
I så fall har ju SAS gjort en rejäl sväng här med tanke på att priserna i (billig) Plus var lägre när de introducerades. Jag förstår också att produkten primärt är anpassad efter affärsresenärer med behov av flexibilitet - jag bokar själv alltid Plus i tjänsten då detta behov i regel finns. De priser jag valde att lyfta fram här var dock inte den typiska affärsresan, t.ex. ut tisdag och hem torsdag, utan snarare fredag-söndag, en ren weekendresa. Det är primärt det jag har i åtanke, jag har inga som helst problem med att förstå att man prissätter en dagstripp till Bryssel eller Frankfurt på ett annat sätt.

Jämförelsen med long-haul haltar eftersom man där når lönsamhet betydligt lättare. Därför är det också lättare att prissätta enligt SAS-modellen. Icke desto mindre har ju SAS nu faktiskt beslutat att minska antalet stolar i C-kabinen för att istället satsa på en större Pluskabin. Tecken på att prissättningen inte fungerar och att marknaden inte accepterar priserna kanske, vad vet jag.

Alla bolag kämpar med kortdistanserna idag, det är ju ett faktum. Och varför SAS då ska prissätta sin premiumprodukt inom Europa på det sätt man gör övergår mitt förstånd - konsekvensen kan ju mycket väl bli att passagerare röstar med foten. Det är ju inte så att man ändå, som i C-klass med andra bolag, måste "kompensera" för en blockerad stol.

Jag har också noterat att priserna gått upp ganska mycket på Plus sedan introduktionen, och att A-biljetter är svårt att hitta numera. Att släppa mer A-klass på helger skulle ju vara en enkel lösning på problemet, om man vill fortsätta att behålla "premiumstämpeln".

Jag tror att SAS prissättning lider att man enbart säljer enkelbiljetter inom Europa. Om man kunde kräva att man är borta natt mellan lördag och söndag för A-klass så skulle man nog öka utbudet där.

Det är vanskligt att kalla SAS Plus för en "premiumprodukt", när det egentligen bara är en flexibel ekonomibiljett (med loungetillgång). När man väl är ombord så är alla konkurrenternas C-klass mycket bättre. Detta vet givetvis SAS, och de utgår från att 90% av resenärerna hellre vill ha direktflyg på bra tider än bekvämlighet ombord och tre timmars transfer i Frankfurt.

Vi är tillbaka där de här diskussionerna brukar ta slut, vi nordbor som är intresserade av komfort ombord är en alldeles för liten kundgrupp för att SAS ska bry sig. Om vi går över till LH eller BA bryr de sig inte om (kanske snarare tvärtom?).
 
A

Aurora

Guest
Fast du måste ju tänka på varför de få passagerare, i det hypotetiska exemplet, som då reste med denna flight inte tyckte att det var värt att köpa en Plusbiljett. Det är liksom grundläggande - hur får man passagerare att betala extra för mervärdet?

Det är synd och om fler resonerar som jag, dvs. att 8000 SEK är för mycket för en T&R Köpenhamn-Paris, är jag rädd att det inte håller särskilt länge.

Til del 1: det er klart at enkelte flighter hvor det er dårlig belegg på en PLUS-flight så kan kanskje prissettingen ha noe å si. Men når man flyr med få passasjerer på en flight som er TYPISK motsatt veg av hva slags sesong man er i, så kan man alvorlig talt ikke sitte og benekte at semester har en stor relevans. Hvis ikke argumenterer du om at det er PRIS ALENE som gjør at det er fulle flyg hemåt til jul og påskeferie. Det har jo absolutt nada med pris å gjøre, folk betaler stort sett hva som helst for å komme seg hjem til familien. Derfor har det ingen ting med pris, men med sesong å gjøre. Når det ble snøkaos på OSL før påske så var noen så desperate etter å komme seg hjem til Nord-Norge at de kjøpte seg en bil for å kjøre fra Oslo. De kjøpte en bil, i Norge. Det er dyrt, det. Men det skal ikke stå på prisen, det står på familiekosen.
Det samme gjelder IMO europareiser. Det sier seg selv det er flere plasser ledig fra Las Palmas-Stockholm enn på Stockholm-Las Palmas når fellesferien begynner (sommerferie/semesteren). Det er det jeg har sagt hele tiden. Hvis du virkelig mener at sesong ikke har noe å si så har du ikke flydd så mye som du påstår du har, jeg har flydd 222 flights med SAS de siste 3 årene og det er fulle fly i ferier. Det er fulle fly mellom 15-17 mellom hovedstadstrianglene. Det har ingen ting med pris å gjøre, med med at folk reiser som f***.

Del 2: Jeg synes det er rart du bare finner slike priser. Jeg har reist mye på helt vanlige PLUS-billetter i det siste, for eksempel: OSL-TXL-ARN kostet meg 3000kr, ARN-HAM-ARN var 2500kr. Dette var "fullpris-PLUS" som gav 3000EB-points tur/retur. Hvis det kun finnes priser i PLUS på CPH-CDG-CPH på 8000kr så er det antakeligvis grunnlag for / etterspørsel etter det, for det er ikke noe som er standard-prising i PLUS nå om dagen etter min erfaring. Tør nesten vedde på at hvis jeg nå går på sas.se så finner jeg billetter i PLUS til CDG til under 8000kr.
 
Jeg kan desværre kun nikke genkendende til det billede @Agö tegner. Plus er blevet dyrere og produktet er blevet ringere. Dette har gjort at jeg er blevet mere tilbøjelig til at booke P/Z med Lufthansagruppen.

Til del 1: det er klart at enkelte flighter hvor det er dårlig belegg på en PLUS-flight så kan kanskje prissettingen ha noe å si. Men når man flyr med få passasjerer på en flight som er TYPISK motsatt veg av hva slags sesong man er i, så kan man alvorlig talt ikke sitte og benekte at semester har en stor relevans. Hvis ikke argumenterer du om at det er PRIS ALENE som gjør at det er fulle flyg hemåt til jul og påskeferie. Det har jo absolutt nada med pris å gjøre, folk betaler stort sett hva som helst for å komme seg hjem til familien. Derfor har det ingen ting med pris, men med sesong å gjøre. Når det ble snøkaos på OSL før påske så var noen så desperate etter å komme seg hjem til Nord-Norge at de kjøpte seg en bil for å kjøre fra Oslo. De kjøpte en bil, i Norge. Det er dyrt, det. Men det skal ikke stå på prisen, det står på familiekosen.
Det samme gjelder IMO europareiser. Det sier seg selv det er flere plasser ledig fra Las Palmas-Stockholm enn på Stockholm-Las Palmas når fellesferien begynner (sommerferie/semesteren). Det er det jeg har sagt hele tiden. Hvis du virkelig mener at sesong ikke har noe å si så har du ikke flydd så mye som du påstår du har, jeg har flydd 222 flights med SAS de siste 3 årene og det er fulle fly i ferier. Det er fulle fly mellom 15-17 mellom hovedstadstrianglene. Det har ingen ting med pris å gjøre, med med at folk reiser som f***.

Jeg tror du overser kernen i @Agös argumentation. Han siger at det ofte, inklusive men ikke begrænset til ferieperioder, er dyrt at booke en weekend rejse med kort varsel. I den forbindelse påpeges det at prissætningen kan være en medvirkende årsag til en, måske, lav kabinefaktor.

Jeg tror ikke @Agö siger at sæson slet ingen betydning har, men at man kan kompensere for "lavsæson" ved at tilbyde attraktive priser. Jeg er sikker på at man kan lave up-sells til Plus hos fritidsrejsende ved at have en attraktiv prissætning. Dette formår SAS tydeligvis ikke hvis man kan have en tom Pluskabine.

Del 2: Jeg synes det er rart du bare finner slike priser. Jeg har reist mye på helt vanlige PLUS-billetter i det siste, for eksempel: OSL-TXL-ARN kostet meg 3000kr, ARN-HAM-ARN var 2500kr. Dette var "fullpris-PLUS" som gav 3000EB-points tur/retur. Hvis det kun finnes priser i PLUS på CPH-CDG-CPH på 8000kr så er det antakeligvis grunnlag for / etterspørsel etter det, for det er ikke noe som er standard-prising i PLUS nå om dagen etter min erfaring. Tør nesten vedde på at hvis jeg nå går på sas.se så finner jeg billetter i PLUS til CDG til under 8000kr.
3000 point per T/R er billige Plusbilleter. Fullpris-PLUS som du kalder det er kun Full Flex og evt. forbindelser til interkontinental business (D & Z), disse giver 4000 point per T/R.
De priser du nævner er de billigste Plus billetter i A, P eller et mix af de to og ikke i nærheden af FullFlex som koster omkring 10.000kr til Berlin og Hamburg.
 

Agö

Medlem
Til del 1: det er klart at enkelte flighter hvor det er dårlig belegg på en PLUS-flight så kan kanskje prissettingen ha noe å si. Men når man flyr med få passasjerer på en flight som er TYPISK motsatt veg av hva slags sesong man er i, så kan man alvorlig talt ikke sitte og benekte at semester har en stor relevans. Hvis ikke argumenterer du om at det er PRIS ALENE som gjør at det er fulle flyg hemåt til jul og påskeferie. Det har jo absolutt nada med pris å gjøre, folk betaler stort sett hva som helst for å komme seg hjem til familien. Derfor har det ingen ting med pris, men med sesong å gjøre. Når det ble snøkaos på OSL før påske så var noen så desperate etter å komme seg hjem til Nord-Norge at de kjøpte seg en bil for å kjøre fra Oslo. De kjøpte en bil, i Norge. Det er dyrt, det. Men det skal ikke stå på prisen, det står på familiekosen.
Det samme gjelder IMO europareiser. Det sier seg selv det er flere plasser ledig fra Las Palmas-Stockholm enn på Stockholm-Las Palmas når fellesferien begynner (sommerferie/semesteren). Det er det jeg har sagt hele tiden. Hvis du virkelig mener at sesong ikke har noe å si så har du ikke flydd så mye som du påstår du har, jeg har flydd 222 flights med SAS de siste 3 årene og det er fulle fly i ferier. Det er fulle fly mellom 15-17 mellom hovedstadstrianglene. Det har ingen ting med pris å gjøre, med med at folk reiser som f***.

Del 2: Jeg synes det er rart du bare finner slike priser. Jeg har reist mye på helt vanlige PLUS-billetter i det siste, for eksempel: OSL-TXL-ARN kostet meg 3000kr, ARN-HAM-ARN var 2500kr. Dette var "fullpris-PLUS" som gav 3000EB-points tur/retur. Hvis det kun finnes priser i PLUS på CPH-CDG-CPH på 8000kr så er det antakeligvis grunnlag for / etterspørsel etter det, for det er ikke noe som er standard-prising i PLUS nå om dagen etter min erfaring. Tør nesten vedde på at hvis jeg nå går på sas.se så finner jeg billetter i PLUS til CDG til under 8000kr.

Underbart brandtal till försvar för SAS. Jag tror att den enda du lurar är dig själv. Med det sagt, bra att du tog upp Hamburg, ett av de grövsta exemplen jag kunnat finna (tillsammans med Polen). Det är bara att gå in och titta. Jag, om någon, är tacksam om du hittar biljetter till nästa helg eller helgen efter till de priser du anger ovan. Shoot!

Billigaste alternativet i Plus CPH-HAM 10-12 april:

Köpenhamn (CPH) - Hamburg (HAM)

fr 10 apr 2015 (SAS Plus)

Vuxen3514 SEK

Hamburg (HAM) - Köpenhamn (CPH)

sö 12 apr 2015 (SAS Plus)

Vuxen2413 SEK

Totalpris:5927 SEK

Varav skatter, avgifter
och tillägg:1223 SEK
(se alla skatter, avgifter och tillägg)

Förklara för mig vad detta beror på en gång till är du snäll.

För övrigt ger "fullpris" Plusbiljett mellan ARN-HAM-ARN inte 3000 EB-poäng utan 4000 EB-poäng så det var knappast fullpris du reste på. Och jag har mycket svårt att se att SAS säljer den allra dyraste fullprisbiljetten för 2500 SEK. Den resa jag lagt in ovan kostar, om man väljer fullpris, 10 379 SEK...Svårt att tro att du får den för en fjärdedel av detta pris.
 
Last edited:

Agö

Medlem
Jeg kan desværre kun nikke genkendende til det billede @Agö tegner. Plus er blevet dyrere og produktet er blevet ringere. Dette har gjort at jeg er blevet mere tilbøjelig til at booke P/Z med Lufthansagruppen.

Jeg tror du overser kernen i @Agös argumentation. Han siger at det ofte, inklusive men ikke begrænset til ferieperioder, er dyrt at booke en weekend rejse med kort varsel. I den forbindelse påpeges det at prissætningen kan være en medvirkende årsag til en, måske, lav kabinefaktor.

Jeg tror ikke @Agö siger at sæson slet ingen betydning har, men at man kan kompensere for "lavsæson" ved at tilbyde attraktive priser. Jeg er sikker på at man kan lave up-sells til Plus hos fritidsrejsende ved at have en attraktiv prissætning. Dette formår SAS tydeligvis ikke hvis man kan have en tom Pluskabine.

Spot on. Och det var därför jag tog exemplet 10-12 april oaktat destination. Inte ens i Norge kan man väl fortfarande ha påsklov då. Och vi pratar som sagt kort varsel, jag snackar inte om bokningar som görs nu för september 2015, det är irrelevant.
 
Toppen