Senaste nytt

Skärpta säkerhetsregler för resa till USA publicerade (28:e juni)

Homer

Medlem


U.S. unveils enhanced airline security plan to avoid laptop ban
European and U.S. officials told Reuters that airlines have 21 days to put in place increased explosive trace detection screening and have 120 days to comply with other security measures, including enhanced screening of airline passengers.
U.S. unveils enhanced airline security plan to avoid laptop ban| Reuters




Official website of the Department of Homeland Security

Release Date: June 28, 2017


Fact Sheet: Aviation Enhanced Security Measures for All Commercial Flights to the United States

Enhanced Security Measures and Timeline
The enhanced security measures include but are not limited to:

  • Enhancing overall passenger screening;
  • Conducting heightened screening of personal electronic devices;
  • Increasing security protocols around aircraft and in passenger areas; and
  • Deploying advanced technology, expanding canine screening, and establishing additional preclearance locations.
Fact Sheet: Aviation Enhanced Security Measures for All Commercial Flights to the United States | Homeland Security
 

palmen

Moderator
Vad betyder detta rent generellt för säg Arlanda?
Uppfyller Arlanda detta eller måste de skaffa någon ny utrustning? Eller är det något som varje flygbolag behöver göra själva och inte flygplatsen?
 

mha321

Medlem
Vad betyder detta rent generellt för säg Arlanda?
Uppfyller Arlanda detta eller måste de skaffa någon ny utrustning? Eller är det något som varje flygbolag behöver göra själva och inte flygplatsen?
Jag tycker det låter ganska tydligt som det är både och. Knappast flygbolaget som blir ansvarigt för att ändra generell security screening, det måste ligga på flygplatsen. Sedan är det säkert mer datadelning, och kanske regler ombord, som faller på flygbolagen.

Beroende på exakt vad det blir för något kan jag tänka mig att det på Arlanda blir security check vid gate på kort sikt, för att nå upp till kraven. Det kan ju mycket väl t.ex. bli krav på full body scanners. På lite längre sikt när man går mot preclearance-delen, så bygger man förhoppningsvis in de delarna i den generella security screening som kommer framför den delen av terminalerna, så att man kan bli av med det igen.
 

Homer

Medlem

Fredrik

Medlem
Nej, jag har också läst om Colombia.

Jag är nyfiken på erfarenheter från Arlanda de senaste dagarna men folk flyger väl inte SAS antar jag.
 
Hur är det när man flyger från Arlanda till USA med sas. Behöver man gå igenom ny säkerhetskontroll när man sk gå till gaten tex efter loungen?
 

Canadien

Medlem
Plus ibland har de kontroll vid servicedisken efter passkontrollen där man ska svara på några frågor ifall man inte blivit frågad dessa bid incheckningen.
 
Toppen