Senaste nytt

Skäms SAS ledning, maffia metoder

fcx

Medlem
Kostnad per anställd i moderbolaget (14 127 anställda) förra året var 764 kSEK = 83 kEUR i årsredovisningen. Klart lägre än siffran i diagrammet, men fortfarande lite hög. Det motsvarar en genomsnittlig månadslön (plus övriga ersättningar) på 49 000 SEK, vilket är jämförbart med normala Svenska teknikbolag.

Kostnaden per anställd har fallit drygt 5% per år de senaste två åren.

Hur vi än vrider och vänder på siffrorna så är det uppenbart att det finns en mycket stor förbättringspotential i SAS.

Ja, absolut.
 
Kostnad per anställd i moderbolaget (14 127 anställda) förra året var 764 kSEK = 83 kEUR i årsredovisningen. Klart lägre än siffran i diagrammet, men fortfarande lite hög. Det motsvarar en genomsnittlig månadslön (plus övriga ersättningar) på 49 000 SEK, vilket är jämförbart med normala Svenska teknikbolag.

Kostnaden per anställd har fallit drygt 5% per år de senaste två åren.



Ja, absolut.

Bra sätt att slå hål på myter, vi vet ju dessutom att minst 20% av lönemassan ligger i toppskiktet, så medellönen är dessutom lägre om vi tar bort lite chefer
 

johhenrik

Medlem
Bra sätt att slå hål på myter, vi vet ju dessutom att minst 20% av lönemassan ligger i toppskiktet, så medellönen är dessutom lägre om vi tar bort lite chefer
Är detta något som är unikt för SAS? Annars så jämförs väl alla på samma sätt, eller? Jag menar, det är ju inte speciellt konstigt att ett medelvärde går ner om man plockar bort de 20% högsta värdena... :)
 
Är detta något som är unikt för SAS? Annars så jämförs väl alla på samma sätt, eller? Jag menar, det är ju inte speciellt konstigt att ett medelvärde går ner om man plockar bort de 20% högsta värdena... :)

Absolut inte unikt för SAS, men diskussionen var ju hurvida piloterna tjänar för mkt eller inte, 49000 i månaden är en "hög" lön för många, men om vi då dessutom tar bort topp 20% som vi vet förmodligen inte är piloter så sjunker den siffran ännu lite till. Var bara ett utökat tankesätt på ett annars bra normalgrepp att illustrera lönemassa
 

johhenrik

Medlem
okej. Jag trodde diskussionen var i relation till andra flygbolag. :) Vet vi ens vad piloter inom SAS tjänar? Hur står de i relation till andra flygbolag?

Frågan är ju väldigt svår, för vi vet väl inte hur de olika arbetsgrupperna inom olika flygbolag tjänar väl? Piloter kan ju tjäna dåligt på SAS i jämförelse med LH, men kabinpersonal mer än LH och då blir medel högre. Då kan man ju sen diskutera om alla ska ta en lönesänkning, eller bara vissa etc... Om nu målet är att sänka den totala kostnaden menar jag.
 
Lönerna är bara en del i ett ganska stort pussel av kostnader. Tror att det första man ger sig på är optimering av linjer/flygplatsrelaterade kostnader samt såklart administrativ personal. Men klart man säkerligen har lite ideer kring lönepaketen också
 

majoren

Medlem
QUOTE="johhenrik, post: 295032, member: 3318"]okej. Jag trodde diskussionen var i relation till andra flygbolag. :) Vet vi ens vad piloter inom SAS tjänar? Hur står de i relation till andra flygbolag? [/QUOTE]

Danska löner före skatt i SAS 2013 , 1 DKK = SEK 1,24

Erfaren kapten 88 500 DKK/mån





Kapten, ingångslön 66 000 DKK/mån

Erfaren styrman 74.000 DKK mån

Styrman, ingångslön 27 000 DKK

Till detta kommer traktamenten m.fl. förmåner. Gentemot arbetsmarknaden i övrigt relativt generösa ledigheter.
Som synes en normal ingångslön, men desto bättre längre fram i karriären. Och SAS, med relativt många gamla piloter, får då ett mycket högt löneläge.



[
 

Ricci

Medlem
QUOTE="johhenrik, post: 295032, member: 3318"]okej. Jag trodde diskussionen var i relation till andra flygbolag. :) Vet vi ens vad piloter inom SAS tjänar? Hur står de i relation till andra flygbolag?

Danska löner före skatt i SAS 2013 , 1 DKK = SEK 1,24

Erfaren kapten 88 500 DKK/mån





Kapten, ingångslön 66 000 DKK/mån

Erfaren styrman 74.000 DKK mån

Styrman, ingångslön 27 000 DKK

Till detta kommer traktamenten m.fl. förmåner. Gentemot arbetsmarknaden i övrigt relativt generösa ledigheter.
Som synes en normal ingångslön, men desto bättre längre fram i karriären. Och SAS, med relativt många gamla piloter, får då ett mycket högt löneläge.



[[/QUOTE]
Kom igen (dåligt exempel dvs glöm inte olika beskattningsregler)..........det är väl främst "produktionskostnader" som SAS är höga på inte lönekostnader.......
Sedan råkar SAS ut med socialaavgifter som t ex arbetsgivaravgifter i Sverige etc.....för att inte tala om Norge....)

Såg att en ny styrman på SAS har lägre lön än en städare på Gardemoen.....kanske lite att tänka på.....
 
Last edited:

majoren

Medlem
SAS- ett bra flygbolag med dålig ekonomi!

SAS är ett både uppskattat och på många sätt bra flygbolag; hög kundnöjdhet , hög punktlighet (89,9% september), hög regularitet (i juli 2014 var den fantastiska 100% på långlinjerna, d.v.s inga flygningar ställdes in - jämför med Norwegian!) och hög kabinfaktor (82,9% under augusti 2014). Objektivt sett betalar man bra och har goda arbetsvillkor för sin personal. Att det sedan finns nostalgiker som anser att monopolårens excesser skall vara normen allt skall mätas mot och noterar försämringar är en annan sak.

Problemet för SAS är bara att debit och kredit inte vill gå ihop. Hur vi än mäter har SAS fortfarande personalkostnader som ligger långt över konkurrenternas, en bitvis låg produktivitet och en betydande overhead. Man gör också mycket själv, vilket är en nackdel om intäkterna minskar eller marknaden är nyckfull..

För att överleva behöver SAS såväl ökad produktivitet som flexibilitet. För att produktiviteten skall öka måste medarbetarna antingen prestera mer nyttigt arbete per tidsenhet eller sänka sina löner, vilket gäller såväl flygande personal som administratörerna. Flexibilitet nås genom att antingen använda underleverantörer eller att medarbetarna anpassar sitt arbete efter kundernas efterfrågan.

Att kalla SAS-ledningens hängivna - och i mångt och mycket framgångsrika arbete - att rädda SAS för "maffiafasoner" (som i inledningen av denna tråd) är att ge en nidbild av verkligheten. I stället möter både anställda, leverantörer och andra "stakeholders" för kanske första gången på decennier en SAS-ledning som vägrar backa och tar strid för bolagets bästa. Detta då SAS överlevnad står på spel och det inte finns utrymme för vankelmod, urvattnade kompromisser eller fega reträtter.
 
Toppen