Senaste nytt

Skäms SAS ledning, maffia metoder

A

Aurora

Guest
Jag tycker delvis denna tråd är fel då hela diskussionen styrs av en sida och några enstaka "inside sources" som har egenintressen i frågan.

Förändring är jobbigt... för alla involverade... Många industrier går genom "disturbing forces"; flygbranschen också. Ryan Air, EasyJet, Southwest och Norwegian har gjort det samma för flygbranschen som Pirate Bay, Spotify i musikbranschen, NetFlix för TV och Uber för taxi. Bolag som dessa ändrar industrier, oftast till kundernas fördel. Innovation har många ansikten...

Nu vet vi att trådskaparen har ett stort hjärta för British Airways, och jag tror att ett antal anställda inom även detta flygbolag skulle hävda att den f.d. CEO Willie Walsh bedrev en form av Thatcherism mot de anställda där. Otroliga krafter har varit igång på Air France, Lufthansa och BA då förändring är svårt.

Vi vet ingenting med fakta,vi hör bara från några individer på ena sidan av myntet. Vi skall komma ihåg att det är mindre än två år sedan SAS hade en "nära döden upplevelse". Kanske var det inte tillräckligt den gången, och nu kommer detta ikapp. "Adapt or die", detta kommer även gälla för SAS framöver då konkurrenterna har andra spelregler för det som är nästa största kostnadsmassan: de anställda.

Exactly again. Min eneste innvending er at *jeg mener* flygbranchen egentlig ikke bør gå igennom slike forandringer som musikkbranchen, taxibranchen, skipsfarten etc. På 40,000 fot är det inte bara att blinka inn til siden av vegen når "adaption" plutselig blinker i dashboardet.

I USA går dom andra vegen, etter Colgan air-katastrofen... Dom økar timekravet og senker max antall timer piloter kan jobba. I EU går timekravet til piloter ned og max antall timer piloter kan jobba går opp...
 

fcx

Medlem
Exactly again. Min eneste innvending er at *jeg mener* flygbranchen egentlig ikke bør gå igennom slike forandringer som musikkbranchen, taxibranchen, skipsfarten etc. På 40,000 fot är det inte bara att blinka inn til siden av vegen når "adaption" plutselig blinker i dashboardet.

I USA går dom andra vegen, etter Colgan air-katastrofen... Dom økar timekravet og senker max antall timer piloter kan jobba. I EU går timekravet til piloter ned og max antall timer piloter kan jobba går opp...

Men nu blandas äpplen och päron så friskt att det blir en gigantisk fruktsallad!

Att vilja sänka löner och "pressa villkor" är en sak, men de EU-reglerade arbetstidskraven går inte att tumma på. Skulle man göra det åker man dit rejält (inte som om man jobbar över de tillåtna 150 timmarna övertid i Sverige). Dessa regler är inte heller förhandlingsbara mellan fack och bolag, så där kan SAS inte tillämpa "maffiametoder" för att köra över personalen.

Vill man förändra EU-reglerna är det den politiska vägen som gäller. Där pressar säkert SAS på, men det är en helt annan arena.

På vilket sätt skiljer sig sjöfart och luftfart åt i detta avseende (eller på vilket sätt borde de skilja sig åt)? Inom sjöfarten har man "flaggat ut" för länge sedan. Nordiska rederier arbetar till största delen med sjöman från Sydostasien, ofta kompletterade kompletterade med något/några befäl från ett Nordiskt land. Hur det påverkar kostnadsbilden kan vem som helst räkna ut.
 
  • Gilla
Reactions: Alx
A

Aurora

Guest
Men nu blandas äpplen och päron så friskt att det blir en gigantisk fruktsallad!

Att vilja sänka löner och "pressa villkor" är en sak, men de EU-reglerade arbetstidskraven går inte att tumma på. Skulle man göra det åker man dit rejält (inte som om man jobbar över de tillåtna 150 timmarna övertid i Sverige). Dessa regler är inte heller förhandlingsbara mellan fack och bolag, så där kan SAS inte tillämpa "maffiametoder" för att köra över personalen.

Mja, det ble kanskje litt for brå overgang mellom saker. Men sammenhengen foreligger allikevel. Forsämring av villkår og økt press på de flyvende (samt flyvende materiell) minsker sikkerhetsbufferen. Når vi da OGSÅ ser at EU stadig vekk øker tillatt arbeidstid (se Home | Dead Tired ) - så er det ikke en utvikling jeg som sikkerhets-opptatt passasjer liker.
"The EU has scientific evidence showing that its current pilot fatigue law is potentially unsafe.
Yet this evidence is not reflected in the proposal for new EU flight time limits for pilots and cabin crew, issued on 25 July 2013 by the European Commission. Instead, the proposal reflects the commercial interest of airlines which lobbied strongly for lax fatigue rules" Nemlig - alt går på kommersiell interesse. Presse fortjenesten til max til minst mulig billettpris (jo mer flere timer en ansatt flyr jo mindre koster denne ansatte for flygbolaget).


På vilket sätt skiljer sig sjöfart och luftfart åt i detta avseende (eller på vilket sätt borde de skilja sig åt)? Inom sjöfarten har man "flaggat ut" för länge sedan. Nordiska rederier arbetar till största delen med sjöman från Sydostasien, ofta kompletterade kompletterade med något/några befäl från ett Nordiskt land. Hur det påverkar kostnadsbilden kan vem som helst räkna ut.

Hvis noe går feil med et skip så kan man f.eks bli tauet inn til havn, man kan søke nødhavn, hvis kaptein og styrmenn sovner eller blir bevisstløse så kan man bare skru av motoren og kalle mayday. Vente på hjelp. Skjer det med et fly så er det ikke bare å skru av motorene og vente på hjelp. Vi er 101% avhengige av at flyg og crew kan lande *hver gang*. For meg gjør dette at luftfarten står i en egen klasse som ikke bør utvikle seg til en 1kr for billetten-lavkost-business.
 

Goldfinger

Medlem
Har attans svårt att ha sympati med piloter i gamla statliga bolag... Lönerna+tillägg är ju skyhöga... Passar det inte så säg upp er och börja jobba på Ryan eller Norwegian istället. Livet och omvärlden förändras, lev med det eller gör nåt annat.
 

majoren

Medlem
Hurra SAS ledning!

Utan den handlingskraft som SAS nuvarande ledning visar så hade vi troligen inte haft något skandinaviskt kvalitetsflygbolag kvar, utan i bästa fall varit hänvisade till Norwegian. På den tid SAS hade mer eller mindre en monopolställning gick det ju bra att vältra över kostnaderna för mycket höga löner och generösa arbetsvillkor på resenärerna genom höga biljettpriser. Men med en friare konkurrens är det inte längre möjligt - och (menar jag) inte heller önskvärt. Löneläget måste anpassas till den verklighet som gäller på arbetsmarknaden i övrigt.

Dessbättre har SAS piloter i vart fall uppträtt mer ansvarsfullt än sina kollegor vid Air France och Lufthansa.
De senare strejkar ju för att få behålla rätten till pension vid 55 år med 60% av lönen och vill därtill ha höjd lön.. SAS piloter har ju mycket bra villkor, men inte lika förmånliga som sina strejkande kollegor..

Så här skrev en initierad tidigare i år:
"Snittlönen för en pilot inom Lufthansagruppen är 181 000 euro, vilket motsvarar cirka 1,7 miljoner svenska kronor. Att medeltalet blir så högt beror på att slutlönen för de mest erfarna kaptenerna har klättrat till 255 000 euro per år, drygt 2,4 miljoner, plus 5 000 i ersättning för utgifter i tjänsten. En styrman tjänar cirka 73 000 euro, alltså närmare 700 000 per plus ersättning för utgifter."

Av tradition och i skydd av en monopolställning har pilotlönerna alltid legat mycket högt. Men är det rimligt med en lön som för en bättre betald verkställande direktör och pensionsvillkor som markant avviker från arbetsmarknadens villkor i övrigt? Och vill passagerarna betala?
 
Vi ser ju hur internationaliseringen och avregleringen av lastbilstrafiken går, har viss insikt och att inte det händer ännu mer olyckor än det gör är en tillfällig avvikelse.

Hur tror folk att körtkortsutbildningen ser ut i länder där man knappt har mat på bordet..?

Dessutom dubbelarbetar chaufförerna som kontorister, medan de kör, om man varit i en modern lastbil vet man att det är som en kontorsarbetsplats + ratt..

Det är den utvecklingen som hejas på inom flyget, strax har vi piloter med cert som kom med morgonflingorna och som förmodligen får sköta kontorsadmin medans vi ändå flyger på autopilot.
 

Jonas C

Medlem
Så här skrev en initierad tidigare i år:
"Snittlönen för en pilot inom Lufthansagruppen är 181 000 euro, vilket motsvarar cirka 1,7 miljoner svenska kronor. Att medeltalet blir så högt beror på att slutlönen för de mest erfarna kaptenerna har klättrat till 255 000 euro per år, drygt 2,4 miljoner, plus 5 000 i ersättning för utgifter i tjänsten. En styrman tjänar cirka 73 000 euro, alltså närmare 700 000 per plus ersättning för utgifter."
Inte konstigt att flygbolagen gör så stora förluster när piloterna är så pass överbetalda…
 

fcx

Medlem
Vi ser ju hur internationaliseringen och avregleringen av lastbilstrafiken går, har viss insikt och att inte det händer ännu mer olyckor än det gör är en tillfällig avvikelse.

Hur tror folk att körtkortsutbildningen ser ut i länder där man knappt har mat på bordet..?

Dessutom dubbelarbetar chaufförerna som kontorister, medan de kör, om man varit i en modern lastbil vet man att det är som en kontorsarbetsplats + ratt..

Det är den utvecklingen som hejas på inom flyget, strax har vi piloter med cert som kom med morgonflingorna och som förmodligen får sköta kontorsadmin medans vi ändå flyger på autopilot.

Instämmer, men om man vill undvika/påskynda den utvecklingen är det inte i konfliktytan fack/arbetsgivare man kan påverka någonting. Det är därför som jag tycker att diskussionen och trådstartens ursprungliga frågeställning inte hänger ihop.
 

Xilan

Medlem
Inte konstigt att flygbolagen gör så stora förluster när piloterna är så pass överbetalda…
Okej, det där var alltså tredjehandsuppgifter från signaturen "en initierad". Tycker nog inte att vi ska ta det för en absolut sanning, men de har säkerligen bra betalt.
För några år sedan florerade det rykten i media från "säkra källor" om att medellönen för spanska flygledare var 350 000 euro per år och att den som tjänade mest tjänade uppåt 900 000 EURO per år. Det är bara att söka på nätet så hittar man massa nyhetsartiklar och arga blogginlägg om saken. Grejen var att detta naturligtvis var nonsens från början till slut.

Piloter generellt är knappast överbetalda i förhållande till deras ansvar, enligt min mening. Sedan finns det förstås ett antal som har det väldigt bra men vad tjänar exempelvis en styrman på Nextjet eller Braathens?
 
Toppen