Senaste nytt

Sjuk på resa, fast i USA med flygförbud

NiNE

Medlem
Kära vänner, hjälp mig att sköta den här situationen som ett proffs.

Befinner mig i USA med familjen (fru och tre små barn). Ett av barnen har fått vattkoppor och därmed har vi flygförbud. Förutsättningarna är följande:
  • Vi flög hit med SAS i business på en 2-4-1, vilket innebär att SAS inte kan ändra biljetten då det är Amex som har hand om den
  • Jag har betalt skatter och avgifter med Amex Eurobonus Premium
  • Trygghansa som hemförsäkring, dvs SOS International sköter ärendet
Jag har inte fått tag i Amex än pga tidsskillnaden och snäva öppettider (har varit en del annat under min förmiddag med läkarbesök etc). Jag tvivlar dock på att de kommer att boka om mig då resan är påbörjad. SOS och Trygghansa fixar ju iofs nya biljetter härifrån när det väl är dags, men jag antar att det blir billigast möjliga transport. Vi är ett spädbarn plus två barn under 5 år vi har svårt att dela upp oss, vilket SOS höll med om. Vi kommer därför att få stanna allihopa.

Jag har inte riktigt klart för mig vad hemförsäkringen täcker och om reseförsäkringen från Amex kommer till användning. Amex täcker ju kostnader för upp till 25.000kr för avbruten resa och liknande, men hur kan den tillämpas i detta fall? Om vi stannar kvar efter planerad hemfärd ordnar SOS med hotell och nya returbiljetter, men står de också för alla andra kostnader (mat, tvätt av kläder, etc) under denna period?

Har ni erfarenheter och/eller råd att dela med er av?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Nemo

Medlem
Vattkoppor är en av de mest smittsammaste sjukdomarna som finns. Den är dödlig för personer med nedsatt immunförsvar. Det är no-go att flyga med vattkoppor.
Jag vet inte hur försäkringen täcker men jag utgår från att ni får ersättning så att ni kan stanna kvar i USA under samma villkor som ni startade resan, likaså hemresan hoppas jag verkligen ska ske i samma kabinklass som bokat. Det finns många anledningar till att flyga C, en kan exvis vara ryggproblem efter förlossning ;)
Ta vara på tiden, se det som en överraskningssemester. Dubbelkolla noga med (läkare på) SOS om när det är dags att resa hem (blåsorna ska ha torkat in har jag för mig).
Vattkoppor - Symptom och behandling av vattkoppor
 

pswe

Medlem
Om ni är skrivna på samma adress så har ni alla samma försäkringsskydd via även Amex, jag är inte säker men innebär inte det att maxbeloppet är per person? Det samma gäller väl i så fall även hemförsäkringen.
 

jumbooze

Medlem
I en akutsituation var god kontakta American Express på +46 771 29 46 00.

Spara alla matkvitton för den förlängda vistelse
Prata även med Talinn ( inte troligt men de kanske kan göra något)

• lämnar Trygg-Hansa skadeanmälan samt originalkvitton på de kostnader som uppkommit
• snarast uppsöker läkare
• följer läkarens föreskrifter
• följer Trygg-Hansas anvisningar

Trygghansa täcker
Nödvändiga och skäliga kostnader för
• läkarvård • sjukhusvård • behandling • hjälpmedel som läkare föreskriver för skadans läkning • läkarintyg och andra handlingar som Trygg-Hansa behöver för reglering av skadan. Kostnader ersätts upp till 60 dagar från första läkarbesöket

• nödvändiga och skäliga merkostnader enligt kvitto för logi utanför bostadsorten • merkostnader för kost med högst 75 kr per dag och person om läkare föreskriver förlängning av vistelse eller ändrad boendeform • kostnader för nödvändiga telefonsamtal med högst 500 kr Ersättning lämnas upp till 60 dagar från första läkarbesöket

Lokala resor Kostnader för lokala resor i samband med ersättningsbar sjuk- och tandvård.
Oplanerad hemresa
Merkostnad vid hemresa till följd av sjukdom eller olycksfall, inom eller utom Sverige.

Hemresan och färdsättet ska vara föreskrivet av läkare på orten och godkänt av SOS i Köpenhamn eller Trygg-Hansa.

Outnyttjad resekostnad om den påbörjade resan inte kan fullföljas på grund av akut sjukdom eller olycksfall och du • blir inlagd på sjukhus för vård • tvingas åka hem i förtid eller • ordineras vila inomhus • ordinerats vila/stillhet
Vattkoppor – högst 2 dagar vila inomhus och 5 dagar vila/stillhet
 
Last edited:

NiNE

Medlem
AmEx har öppet 24/7 när det gäller medicinsk assistans. Jag har testat...
Tack jag har ringt dem men eftersom jag har Premium och inte Elite så har jag inte medicinsk assistans. Det är Falck som sköter det och man blir kopplad till dem. Amex verkar bara köra kontorstid.
 

NiNE

Medlem
Pratade med Tallinn nu. De kan boka om hemresan om man har sjukintyg men det är oklart vad man får. De kan bara boka bonusplatser. De lär ju inte hitta fyra bonusplatser i business med SAS. Star Alliance kostar ju mer poäng, framför allt för barnen, men den extrakostnaden borde ju försäkringsbolaget i så fall stå för. Pratade även med Solid som sköter försäkringen från Amex premium och de säger att varje person i resesällskapet får boka hemresa (motsvarande det vi bokat, dvs business) för upp till 25.000kr styck. Det är ju fantastiskt bra. Hittar man enkelbiljetter i business för under 25.000kr?
 

pswe

Medlem
Att få ut något för ökad poängkostnad låter svårt. Sikta på att köpa nya biljetter för pengar. Enkelpriserna är ju löjligt höga, i alla fall på SAS, men köpa ToR och vaska returen borde väl fungera?
 

seat56f

Medlem
Att få ut något för ökad poängkostnad låter svårt. Sikta på att köpa nya biljetter för pengar. Enkelpriserna är ju löjligt höga, i alla fall på SAS, men köpa ToR och vaska returen borde väl fungera?

Inte bara det, undvik Saver-priser/motsvarande så är returen återbetalningsbar...
 

NiNE

Medlem
Att få ut något för ökad poängkostnad låter svårt. Sikta på att köpa nya biljetter för pengar. Enkelpriserna är ju löjligt höga, i alla fall på SAS, men köpa ToR och vaska returen borde väl fungera?

Ja precis, poäng värderas ju tydligen inte så högt vid försäkringsärenden. Tallinn lät inte så sugna på att låta oss åka Star Alliance till samma kostnad. Skatterna står väl försäkringsbolaget visserligen för (billigare än att köpa biljetter för dem), men poängkostnaden för barnen gör det ju svårt.
 
Toppen