Senaste nytt

Sjuk på tjänsteresa - vad är dina erfarenheter?

flybob

Medlem
Mitt apotek varierar beroende på var jag skall - stad/landsort, kallt/varmt eller /och utvecklingsland eller inte.

- Jodopax (el. "klar" sårsprit)
- Plåster.
- Gasbinda.
- Tejp.
- Sårklister - typ Dermabond. Vill man inte köpa det, för det kostar lite, så funkar vanligt ackrylatlim också.
- Sax.
- Pincett.
- Skalpell.
- "Magmedicin" typ - loperamid (Imodium eller dyl), Dimetikon (för gasbildning), gaviscon, link.
- Vätskeersättning.
- Värktabletter (har man vägarna förbi Kastrup - Kodimagnyl om man tål ACA preparat) eller något paracetamolbaserat om man inte skall festa alltför mycket.
- Salvor. Zink och ngn kortison baserad.
- Läppsalva.
- Solskyddsprodukter.
- Ättika (för maneter - jag dyker mycket i varma hav).
- Xyloproct (är en ändtarmssalva) men den funkar även mot om du har kliande bett/sår plus att om du äter något starkt kan det vara skönt med det "därbak" när det starka skall ut.
- Handskar (mest om man behöver hjälpa någon annan).
- Adrenalin då jag har allergiska tendenser mot en del saker och man kan aldrig veta när/om man skall få en anafylaktisk chock.
- Antibiotika (bredspectrum men även smalspectrum) Not! Använd lokal sjukvård först men om det saknas så är det bättre att ta ett bredspectrum än inget alls. Det är inte svårt att lära sig känna igen tecknen på när det behövs .
- Avbitartång (jag fiskar :) )
- Gem (bra att ha om kroken fastnar i tummen för att testa om medianusnerven är påverkad eller inte innan klipp av krok)
- De ev. receptbelagda mediciner man kan tänkas äta.
- Myggmedel - MyggA funkar som bästa kompromiss - annars köper jag lokala "brygder" :)
- Impregnerat myggnät - köper jag också lokalt då SEs regler för vad man får impregnera med är i det snällaste laget.
- Tryckstrumpor.
- Bandage.
- Mitella.
- Skall jag supa mycket - Clear Eyes.
- Nässpray.
- Något mot halsont typ Zyx.
- Revaxör mot vaxproppar.

Sedan brukar jag komplettera på plats med "lokalt" beroende på vad jag råkar ut för.
Herrejävlar!

Jag har en huvudvärkstablett i necessären, det är allt.
 

Pho

Medlem
Jag har några huvudvärkstabletter, immodium och oftast någon nässpray.
Dock har jag hittills aldrig använt immodium, så senast jag packade väskan såg jag att de hade passerat bäst före datumet för ett par år sedan :)
 
M

Monkey_Class

Guest
Jag skrev att apoteket varierar beroende på var jag skall. Skall man till en modern huvudstad så har man mindre med sig mot om man skall ut på landsbygden (eller havet)
När jag åker österut för deep sea fishing (en av mina hobbies) så har jag betydligt mer med mig än om jag åker västerut för samma sak. Gungande båtar, sol, dåliga kylskåp, stålwire tafsar, vassa krokar, skarpa fisktänder, + 28C eller mer i dygnsmedeltemp och en turlängd på 4->7 dagar gör att man vill inte chansa. Det minsta lilla skrubbsåret kan ge ödestigra effekter eller om du bränner dig på manetrester när du svalkar av dig efter en 4 timmars fight med en marlin.
Med tanke på den utrustning jag har med mig så är reseapoteket det minsta bekymret :)
 

Funcadelic

Medlem
Jag blev matförgiftad och kastade upp hos kund, 15 minuter innan ett viktigt möte. Lyckligtvis hade jag kollegor med mig som kunde täcka upp för mig - det hade skvätt matinnehåll på skjortan.

Istället för att sitta på möte åkte jag till Landvetter. Jag klarade mig fram, svassade genom securityn och inspekterade sedan botten av porslinsskålen vid gate 13. Fysiskt och psykiskt utpumpad somnade jag i caféets soffor. Dryga timmen senare vaknade jag och insåg att det nu var fullt med folk på terminalen. Jag passade på att inspektera även handikapptoaletten noggrannt innan jag vågade mig på flyget. Lyckligtvis var det sista gången jag behövde göra det, så flyget hem klarades utan olyckor.

Stort tack till kvinnan som satt bredvid mig på flygplanet - hon såg att jag mådde dåligt och frågade om det fanns något hon kunde göra. När vi så skulle kliva av var hon snabbt upp i gången och blockerade bakomvarande passagerare så att jag kunde komma av något tidigare.
 

nilsson

Medlem
Resebutiker i USA har färdigkomponerade reseapotek för olika världsdelar och typ av resor. Själv begränsar jag mig till Advil (amerikanarna kan droger) och Rennie (bra när man byter tidszon och kroppen gör för mycket magsyra på natten).
 

Jakob K

Medlem
Denna tråd är aktuell för mig: Sitter i Kina jobbar dygnet runt och är sjuk som ett ägg. Har helt tappat rösten och konstant AC på plats + 28 hrs på flygplan under 5 dygn gör ju knappast läget bättre.

Mitt huvudtips är trots allt att inte ha barn som går på dagis hemma :D
 
M

Monkey_Class

Guest
Be ngn kinesisk kollega att ta med dig till en "lokal" doktor så lovar jag dig att du kommer att må mycket bättre efter det (om du nu lyckas att svälja de hästsize pillren man får ibland :))
 

Dr. Miles

Expert
Inlägg från: BC bokningsstress när det dyker upp kampanjer | Sida 4 | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor
Ett tips!
Är det något man verkligen bör undvika i Kina (om man inte är en dare devil) är sniglar av alla de sorter. Även om de hävdar att det är "deep sea" sniglar så är det Kina och Kina är Kina.
Finns gött om snigelparasiter i sötvattenssniglarna. Bara arten Clonorchis sinensis infekterar över 30 miljoner människor per år.
Aj aj aj...
Och hur vet man om man drabbats av en illvillig rackare då?
Undvik gärna allt som kommer ifrån sötvatten i Kina. Även om det inte finns parasiter kan det finnas tungmetaller istället.
 
Toppen