Senaste nytt

Sjuk på tjänsteresa - vad är dina erfarenheter?

NyfikenGrau

Medlem
Jag ser numera till att undvika Egypten, det har minskat mina sjukdomsbesvär på resor med minst 50 %...

Nä men annars tycker jag handsprit är det bästa man kan ha med sig, väldigt mycket "matförgiftningar" är egentligen bara bakterier man fått på händerna (och därifrån till ansiktet).
 

Delayed

Medlem
Det sjukaste jag varit på ett plan har faktiskt varit på väg från Arlanda till om jag minns rätt Schiphol. Jag hade bott på ett hotell i "närheten" av Arlanda natten innan och på kvällen innan uppenbarligen serverats något som inte var helt OK. Vid runt tretiden på morgonen startade det hela och från då och fram till Schiphol satt jag nog på toa 75 procent av tiden... Inte helt roligt men det gick. Besättningen fattade nog hur jag mådde för största delen av resan tillbringade jag antingen på toan eller på "flygvärdinnestolen" strax utanför, där jag blev "matad" med kex och sodavatten. Tack SAS!

På Schiphol fick jag i mig något magmedel och det hela lugnade tack och lov ner sig innan nästföljande långflygning.

Så någon form av "maglugnare" finns alltid i handbagaget.
 

Paby

Medlem
En mild opioid såsom Travello / Loperamid skjuter problemet framåt men kan vara praktiskt vid ett möte e.dyl. Bättre är att dricka en mängd aktivt kol som binder de för kroppen giftiga ämnen som bakterier/virus producerar.

(Varning för mustigt språk men jag kommer från en sjukvårdsfamilj så jag kallar saker vid deras rätta namn :))

Diareer är ett av kroppens sätt att göra sig av med dåligheter och ju häftigare diareer, desto värre dåligheter är det kroppen försöker göra sig av med. Om man då stoppar upp med Loperamid eller liknande preparat så behåller man både bakterier/virus, andra "inkräktare" och de giftiga ämnen som Nemo pratar om i kroppen. Man tvingar kroppen att bära runt på nåt den badly försöker göra sig av med och det kan kosta.

Om man är i ett land med allehanda "djungelsjukdomar" så kan läget bli allvarligt. En kollega tog uppstoppande under två dygn för att ta sig hem från Asien vilket skapade en tillväxt av bakterier i kroppen som gick ut i lederna. Det tog sex månader att bli bra.

Jag tar aldrig uppstoppande medicin om jag inte absolut måste (typ fönsterplats på långflygning som inte går att byta bort). Att ta det av bekvämlighetsskäl eller för att kunna jobba trots dålig mage tror jag inte är bra - bättre låta naturen ha sin gång.
 
Last edited:

Paby

Medlem
Förutom alla bra tips i tråden om saker man kan ta med sig på resa så skulle jag tipsa om att sätta sig in i sitt försäkringsskydd. Ta reda på vilket skydd ditt bolag har för dig när du är på resande fot, skaffa ett kort att ha i plånboken med viktiga telefonnummer, programmera in numren i mobilen och läs på om vad försäkringen kan göra för dig. Om något allvarligare händer så är det precis som i många andra lägen förberedelserna som kan göra skillnad.

Många stora bolag med resande personal är duktiga på sånt här och har tecknat bra skydd men även små bolag som skickar iväg sina anställda ut i världen bör se till att ha ordentliga försäkringar. Är det för dyrt att teckna gruppförsäkring för hela bolaget så kan man teckna extraförsäkringar för dom anställda som reser mest eller till "värst" ställen och därmed har störst behov av skydd.
 

Nemo

Medlem
(Varning för mustigt språk men jag kommer från en sjukvårdsfamilj så jag kallar saker vid deras rätta namn :))
Diareer är ett av kroppens sätt att göra sig av med dåligheter och ju häftigare diareer, desto värre dåligheter är det kroppen försöker göra sig av med. Om man då stoppar upp med Loperamid eller liknande preparat så behåller man både bakterier/virus, andra "inkräktare" och de giftiga ämnen som Nemo pratar om i kroppen. Man tvingar kroppen att bära runt på nåt den badly försöker göra sig av med och det kan kosta.
Om man är i ett land med allehanda "djungelsjukdomar" så kan läget bli allvarligt. En kollega tog uppstoppande under två dygn för att ta sig hem från Asien vilket skapade en tillväxt av bakterier i kroppen som gick ut i lederna. Det tog sex månader att bli bra.
Jag tar aldrig uppstoppande medicin om jag inte absolut måste (typ fönsterplats på långflygning som inte går att byta bort). Att ta det av bekvämlighetsskäl eller för att kunna jobba trots dålig mage tror jag inte är bra - bättre låta naturen ha sin gång.
Jag håller med dig. Att jag skrev om Loperamid var för att knyta an till detta råd som flera andra skrev i tidigare inlägg. Därför hade det varit bra om du även tagit med meningen efter citatet.
En mild opioid såsom Travello / Loperamid skjuter problemet framåt men kan vara praktiskt vid ett möte e.dyl. Bättre är att dricka en mängd aktivt kol som binder de för kroppen giftiga ämnen som bakterier/virus producerar.
Samtidigt skriver du att du själv kan tänka dig att ta Loperamid vid en resa, så då håller du med mig. Om du dessutom följer länken till CDC, vilket jag rekommenderar, skriver de att
When should antimotility agents not be used to treat travelers' diarrhea?
Antimotility agents (loperamide, diphenoxylate, and paregoric) primarily reduce diarrhea by slowing transit time in the gut, and, thus, allows more time for absorption. Some persons believe diarrhea is the body's defense mechanism to minimize contact time between gut pathogens and intestinal mucosa. In several studies, antimotility agents have been useful in treating travelers' diarrhea by decreasing the duration of diarrhea. However, these agents should not be used by travelers with fever or bloody diarrhea, because they can increase the severity of disease by delaying clearance of causative organisms. Because antimotility agents are now available over the counter, their injudicious use is of concern. Adverse complications (toxic megacolon, sepsis, and disseminated intravascular coagulation) have been reported as a result of using these medications to treat diarrhea.
Läser du i en vanlig akutmedicin-checklista som Lucem.info står det att man i vissa fall, som ospecifika vattniga diarréer, kan man ta Loperamid, medan man inte rekommenderar det vid blodiga diarréer och feber.
image.jpg

Läser du om Loperamid i FASS står det
Indikationer
Symtomatisk behandling av akuta ospecifika diarréer och kroniska diarrétillstånd, inklusive alltför snabb tarmpassage, med eller utan fecesinkontinens och i samband med ileostomier, kolostomier och dumping.

Kontraindikationer
Loperamid är kontraindicerat till patienter med känd överkänslighet mot loperamidhydroklorid eller något av övriga innehållsämnen i beredningen.
Loperamid skall inte ges till barn under 12 år.
Loperamid skall inte användas:
vid akut dysenteri karakteriserad av blod i avföringen och hög feber.
vid akut ulcerös kolit eller pseudomebranös kolit till följd av behandling med bredsprektrumantibiotika.
till patienter med bakteriell enterokolit orsakad av invasiva organismer, inklusive Salmonella, Shigella och Campylobacter.
Loperamid skall inte användas när hämmad peristaltik skall undvikas på grund av möjlig risk för betydande sequelae, inklusive ileus, megakolon och toxisk megakolon. Vid förstoppning, uppspänd buk eller ileus skall behandling med Loperamid avbrytas omedelbart.

Edit: Och här är texten från länken jag gav till Läkemedelsboken.
Motilitetshämmande medel
Loperamid är en syntetisk opioid med antisekretorisk och motilitetshämmande effekt utan CNS-påverkan. Loperamid är dokumenterat vid tidigt insatt behandling till vuxna med turistdiarré. Vid självbehandling av turistdiarré får dosen inte överskrida 16 mg/dygn och behandlingen bör inte pågå i mer än 48 timmar. Preparatet ska inte ges till barn < 12 år, gravida och inte heller vid tillstånd med blodig diarré eller misstänkta och verifierade fall av C. difficile-infektion.
 
Last edited:
kul att läsa att alla har med sig ett litet apotek när de reser...
Själv har jag aldrig något med mig. Är det något som behövs så har hotelet 9.9 av 10ggr något...
 

Kricka

Medlem
kul att läsa att alla har med sig ett litet apotek när de reser...
Själv har jag aldrig något med mig. Är det något som behövs så har hotelet 9.9 av 10ggr något...

Jo, men när de elaka bakterierna slår till när man sitter i avgångshallen i New Delhi (Delhi-belly) så kan
det vara bra att ha något tillhands. Ingen resa man ens skulle önska sina ev. ovänner ! Undviker gärna
besök i Indien..
 
Toppen