Senaste nytt

Sjuk på tjänsteresa - vad är dina erfarenheter?

Tänk dig följande;

Du har sju möten bokade i fyra olika städer under relativt kort period. Många flygresor, hotellnätter, lounger, ett antal rejäla middagar på fina restauranger och sedan en del room service mitt i natten. Jetlag, lite stress, lite förvirring och ändå rätt spännande i allt detta.

Sen blir du sjuk. Rejält förkyld pga luftkonditionering, magsjuk eller något annat. Tillräckligt illa för att vara jättejobbigt men inte så illa att du bara lägger ner verksamheten.

Vad har du för erfarenheter och snabba kurer?
 

fcx

Medlem
I reseapoteket ingår alltid Resorb och varma koppen och måltidsersättning i bar-form. Att kunna få "smaklös" föda är guld värt, speciellt om man är på något udda ställe och mår lite sådär.
 
Jag gick in på ett apotek i Shinjuku, Tokyo och förklarade, med kropsspråk och den minimala mängd engelska både jag och kassören förstod, att jag var rejält förkyld i näsan och halsen. Fick en karta med tabletter, tre "shots" i flaskor, och instruktioner om hur ofta jag skulle ta dessa de närmaste 24 timmarna.

Följde instruktionerna och har aldrig någonsin före eller efter tillfrisknat så snabbt och fullständigt. Ett drygt dygn senare var förkylningen helt borta. Nästa gång jag är i Japan ska jag se till att bunkra upp med mer av samma vara. Listan över ingredienser låter jag nog däremot bli att översätta.
 

Storsteffe

Medlem
Imodium och Resorb vid magproblem. Kombinerar Alvedon och Ipren vid feber och smärta. Koffeintabletter är också bra för att pigga på sig kortsiktigt, det finns alternativ som har bättre effekt men inget som jag törs använda...
 

Dr. Miles

Expert
Jag gick in på ett apotek i Shinjuku, Tokyo och förklarade, med kropsspråk och den minimala mängd engelska både jag och kassören förstod, att jag var rejält förkyld i näsan och halsen. Fick en karta med tabletter, tre "shots" i flaskor, och instruktioner om hur ofta jag skulle ta dessa de närmaste 24 timmarna.

Följde instruktionerna och har aldrig någonsin före eller efter tillfrisknat så snabbt och fullständigt. Ett drygt dygn senare var förkylningen helt borta. Nästa gång jag är i Japan ska jag se till att bunkra upp med mer av samma vara. Listan över ingredienser låter jag nog däremot bli att översätta.

Ungefär sån här instruktion? ;)
You've Been In Japan Too Long When... skrev:
… you think "white pills, blue pills, and pink powder" is an adequate answer to the question "What are you giving me, doctor?".
You've Been In Japan Too Long When...
 

pitch

Medlem
Nästa gång jag är i Japan ska jag se till att bunkra upp med mer av samma vara. Listan över ingredienser låter jag nog däremot bli att översätta.
Passa på att köpa på dig en sån halssprej som verkar poppis där också. Lindrar lite för stunden om man har ont i halsen, plus att den är bakteriedödande vilket brukar hjälpa i ett längre perspektiv om skiten är mest halsflussliknande. (Funktionen mot virus är säkert lite mer begränsad.)

Ett exempel: のどぬ~るスプレーEXクール
 

SvartMjolk

Medlem
Jag brukar ha med mig det ovanstående tipsat om. Dessutom packar jag alltid ned nässpray och Dimortabletter. Om man akut behöver besöka toaletten lite för ofta så gör Dimor underverk.

Jag har också upplevelser med mirakelkurer utomlands. Jag besökte ett apotek i Spanien och fick hjälp av farbrorn som gav min en liten flaska som jag endast fick använda en gång. Nästäppan försvann och kom inte tillbaka alls under hela förkylningen. Jag undrar vad jag egentligen fick för något:)
 

Senator

Moderator
ha ett bra immunförsvar är mitt tips..

(knock on wood)... sjuk två gånger: semester i Sydafrika och tjänsteresa i Dakar. Matförgiftning och båda gånger 5* ställen. Ut med grejerna, svettas lite och sedan pigg och kry igen.. I tjänsten fick jag stand-in i två timmar...
 
Pseudoefedrinbaserade förkylningsmediciner är ju det bästa som finns om man bara måste bli pigg... T.ex. Actifed. Brukar köpa i Italien när jag är där. Säljs receptfritt och är sjukt effektiva.
 
Toppen