Senaste nytt

Sjuk på semesterresa, hur går man tillväga?

Ziplock

Medlem
Glöm inte att du också kan rapportera detta som sjukdagar hos din arbetsgivare så att du slipper förlora semesterdagar. Jag gör aldrig så, men så vitt jag vet är det egentligen så man ska göra.

Kanske är olika i olika brancher, men mina kontakter inom HR är rätt tydliga med att i efterhand anmäla sjukdagar under längre semester är inte främjande för karriären.
 

Impendill

Medlem
Tack för all hjälp!

Idag var vi på sjukhuset med min sambo som fick dropp. En stund senare mådde hon helt ok från att ha varit raka motsatsen.

Vi tog bussen upp till Machu Picchu och även om vi bara stannade en timme och mådde pyton var det fantastiskt.

Min mor har varit i kontakt med SOS internationell och vi har fått ett ärendenummer där som förhoppningsvis underlättar längre fram!

Återigen tack för ert engemang. Känns så gött att vara på benen efter 5 dagars sängliggande.
 

ESSA

Medlem
SOS International är på inget vis likhetstecken med SOS Alarm 112 hemma.
Klart man ska ringa dit!
När jag bodde i Peking och hade haft nåt tjall på magen ett tag ringde jag dit. De rådde mig att åka till United Family sjukhuset. Där får man inte ens träffa någon förrän 2000 yuan betalats i deposit. SOS Alarm faxade dem garanti för att de skulle stå för alla kostnader. Sen var det bara att ta emot förstaklassig vård direkt!

Har aldrig flugit First men den vården kan jag nog ändå dra paralleller med det ändå.

Läkaren ringde upp mig personligen efter några dagar och frågade om jag bättrat på mig.

SOS International finns där för utlandssvenskar med hemförsäkring/extra försäkring för råd var bästa/närmsta vård finns.

Krya på er och lycka till med resten av er resa och kolla upp hemma hos läkare vad det är ni dragit på er.
Kanske måste ni ha privat toalett på era arbetsplatser en tid m tanke på smittorisk?
 

Agö

Medlem
Eksakt. Har familie som er kommet hjem fra USA for nogle måneder siden, al pleje før man havde kontaktet SOS var for egen regning.
(14 dage med high intensive care, diverse prøver og et antal scanninger + LH C hjem booket dagen før afrejse - så er man glad for forsikringen...)
Lufthansa C hem? Det var inte snällt mot personer som varit på intensivvården.
 

agehall

Medlem
Jag vet inte hur många här som faktiskt ringt SOS Alarm när man haft matförgiftning utomlands (vilket det här verkar handla om). Jag har gjort det och det gav i princip noll resultat, båda gångerna. Jag löste istället allt på plats och tog det med mitt försäkringsbolag i efterhand.

Jag hade kanske otur, men min erfarenhet är att det ger absolut nada.
 
Toppen