Senaste nytt

Sjuk på resa, fast i USA med flygförbud

Canadien

Medlem
Nja? Det gäller väl inte på interkontinentala resor? Du kan vaska returresan men vill du ha tillbaka pengar för den räknas biljetten om till enkelresa.

Hoppas verkligen allt löser sig på bästa sätt för er @NiNE.
Korrekt. T ex SAS tar närmare 60.000 SEK för en one-way I Business USA->Sverige vilket är bra mycket mer än en t o r.
 

seat56f

Medlem
Nja? Det gäller väl inte på interkontinentala resor? Du kan vaska returresan men vill du ha tillbaka pengar för den räknas biljetten om till enkelresa.

Nu var det iofs ett tag sedan, men jag har lyckats boka gamla Economy Extra BKK-ARN-BKK, för att sen avboka returresan och få den återbetald. Utgick från att det gick att applicera på dagens fares och business, men det kanske är fel.
 

thh

Medlem
Hoppas att det löser sig på bästa sätt! Jag arbetar i andra änden av SOS-kedjan, på ett svenskt sjukhus där vi inte sällan tar emot transporter med svenskar som skadat sig utomlands. Min bild är också att de är väldigt kompetenta, dock nästan så att de ibland överdriver medicinsk övervakning på patienter som är helt stabila och hade varit hemskrivna för länge sedan med motsvarande skada i Sverige. Men som kund/patient skulle jag förstås vara nöjd och notan står ju försäkringsbolagen för så man ska inte klaga...

Jag tror de har att göra med att SOS international sällan ser patienten innan de bedömer vilken kompetens de ska flyga ner, och sedan är väl medvetna om att de ska sitta och transportera något BKK-ARN utan möjlighet att göra annat än att landa om det verkligen går dåligt.

Jag hade nog också överdrivit övervakningen under de förutsättningarna.

Förlåt, menade naturligtvis att Trygghansa står för kostnaden. Men SOS bokar och de lär inte få boka business för Trygghansa.

Det där låter sinnessjukt. Jag måste kolla min försäkring och se hur de flyger hem mig om jag skadas. Jag utgick ifrån att de skulle boka motsvarande typ av resa om jag skulle flyga hem, eller en uppgradering om det var nödvändigt.
 

kaktusen

Medlem
Jag ringde Trygg Hansa och frågade vad som gällde. Själv har jag ett flertal försäkringar med dom, bla hemförsäkring med utökat reseskydd. Vid sjukdom utomlands betalas skäliga kostnader. I detta fall är det frågan om en "Ersättningsresa". I villkoren står följande:

Ersättning lämnas med vad researrangemanget kostat för de som omfattas av försäkringen och deltog på resan. Lämnas ersättning med ersättningsresa kan ersättning inte lämnas för Outnyttjad rese- kostnad, vare sig enligt Grundskyddet eller enligt Utökad Reseförsäkring. Ersättning lämnas med högst 45 000 kronor per person eller sammanlagt högst 75 000 kronor. Om fler personer är med på samma bokning minskar ersättningen i förhållande till antalet resenärer.

Vid sjukdom och ersättningsresa är det SOS som sköter bokningarna. De bokar en skälig hemresa. Detta kan innebära att man åker business om man tex har brutit ett ben och behöver mer utrymme. (OT: Min vän som nyligen skadade sig svårt i en trafikolycka åkte hem i business med en doktor bredvid sig. Pga skador främst på lungorna var det nödvändig att ligga ned en stor del av tiden och då var business enda alternativet och billigare än att åkta chartrat sjukflyg.) Om man inte har speciella skäl så är det ekonomi som gäller. Vattkoppor är inte skäl för att åka business och därför ska hemresan ske i ekonomi. Att man har åkt business dit är enligt TH inte relevant. Men man kan ju alltid fråga SOS om business är möjligt.... Om man skulle boka resan hem själv så är det nog ingen bra ide att boka i business eftersom TH lär bli mindre glada.

Oklart hur mycket du besökt läkare och sjukhus där borta men att bli sjuk i USA kan vara EXTREMT dyrt. Att tex tillbringa en natt på ett sjukhus kostar enorma summor. (OT: (Exfrugan hade en otrevlig olycka när vi körde hardcore mountainbike i en slalombacke. Hjärnskakning, ambulans till sjukhus, tappade minnet, MRI, catscan och några nätter på sjukhus i en mindre stad. Det var inte billigt........ Jag betalade cash med mitt AMEX, sköna poäng:), och sedan ersatte försäkringen varenda krona. Var då expat så andra villkor, no limit, än vanlig hemförsäkring gällde). Du har säkert folk på hemmaplan som hjälper till annars är det bara skicka ett PM om du behöver assistans med något.
 

Silverfux

Medlem
Jag skulle akta mig för att boka hemresa själv. När frun bröt foten i sommras (vi bilade ner till frankrike) så köpte jag en enkel hem från Paris åt henne, det var enda biljetten som var tillgänglig, alla plan var fullbokade. Tänkte i min enfald att det skulle försäkringen täcka.... Men fick avslag eftersom vi bokat biljetten själva. Trots att det inte fanns några andra alternativ skulle vi gått igenom dem. Nu löste det sig iallafall eftersom de istället ersatte oss för hela semesterresan (ersättningsresa) vilket komiskt nog blev mer än vad jag initialt hade skickat in krav på :)
 

agehall

Medlem
Tricket i alla dessa lägen, är att inte göra någonting som inte försäkringsbolaget eller SOS international sagt åt dig är OK att göra. Om du köper en hemresa för 1000kr utan att kolla av det först så kan du vara rökt, men frågar du först kan du mycket väl få lov att köpa en resa för 10000kr utan problem.
 

airac

Medlem
Business biljetter ex-USA är ofta 2-5x dyrare en ex-Sverige, så mycket jag har sett vid tidigare sökning. Ända billiga premium alternativ på enkel var/är Norwegian's premium produkt, ingen lie-flat, och chans på ännu längre vistelse, men som ett tips. Hoppas allt löser sig bra för er!
 

NiNE

Medlem
Tack för intressanta och hjälpsamma kommentarer! Vi var hos läkaren samma dag som hemresan och hon gav oss ok på att flyga, så vi åkte hem på våra bokade biljetter. Ringde för att meddela SOS och de frågade hur länge han hade varit frisk. Vid ett av de tidigare samtalen med dem sa det att man måste ha haft sex dagar utan nya prickar innan man får flyga. Jag poängterade att läkaren hade sagt ok och då sa SOS att det var ok också. Det låter som att det är knepigt med flygombokningarna och jag hade inte velat chansa på att köpa biljetter för 100.000kr och sen få nej från Amex på ersättning. Nu skickar jag in ersättningsanspråk för taxiresor och missade semesterdagar till Trygg Hansa. Skickar nog inget till Amex som det ser ut.
 

LarsCph

Medlem
Hvor godt at i kom hjem som planlagt!

Vi har nu fået vores datter vaccineret mod vattkoppor - det koster lidt (2 doser á 650 sek) - men i forhold til usikkerheden når man rejser meget med fly syntes jeg egentlig det er givet godt ud.
 
Toppen