Senaste nytt

Sju timmars transfer i Singapore - vad hinner man med?

Jacob

Medlem
Tack, något att rekommendera om vi tar taxi in?
Du kan ta vilken taxi som helst, väldigt reglerat, du blir inte lurad.

Finns en hel del att göra i Singapore, beror lite på om ni varit där förut. En hop on hop off-tur är väl en bra början. En shoppingtur på Orchard Road tycker jag inte heller ska missas.
 

Jacob

Medlem
Finns det fler lounger att välja på, som star alliance gold?
Thai Airways har även en lounge på flygplatsen. Men för åtta timmar handlar det nog mer om att åka in till stan eller boka in ett transferhotell. Jag skulle inte vilja sitta åtta timmar i någon lounge på flygplatsen.
 

Sofia

Medlem
Jag skulle ta tunnelbanan eller en taxi in till stan och äta :) Singapore har otroligt mycket god mat att erbjuda, främst i Little India och Chinatown samt food courts i massor.
Passa på att ta en Singapore Sling på legendariska Raffles Hotel, de är gravt vanebildande. Beroende på tid på dagen är det annars trevligt att sitta och äta vid Clarke Quay och ta en solnedgångsöl.
Ett besök på Sentosa Island kan också vara en idé, och att åka linbanan dit/därifrån ger en strålande utsikt över stan.

Shoppingen klarar i alla fall jag mig utan men det är helt klart värt att besöka Orchard Road bara för att se alla dessa enorma shopping malls.
Enjoy!
 

Dr. Miles

Expert
Om man inte vill åka med taxi kan man också åka med buss till Orchard. Buss 36 direkt till/från flygplatsen.
Det tar ca 1 timme till Orchard men fördelen mot tunnelbana är att man får alltid sittplats från flygplatsen (och även från Orchard).
Buss 36 stannar också vid Suntec Tower, City Hall och Dhoby Ghaut. Om man åker till China Town eller Little India kan man byta vid Dhoby Ghaut.

Tunnelbanan får man sittplats fram till Tanah Merah junction men sedan saknar det ofta sittplatser.

http://www.businessclass.se/forum/threads/destination-singapore-–-lÄmna-era-tips.7061/#post-84081
 

toer00

Medlem
Hej alla glada BC:are.

Jag behöver lite goda råd ang. layover och transfer I SIngapore.
Bakgrunden är att jag bokat C - klass biljetter med SQ (Singapore Airlines), Stockholm - Singapore - Osaka (KansaI) unde kommande påsk (2019). Vi ankommer till Singapore, kl 06:20 och vidare till Osaka kl 13:55.

Nu vill jag ha lite förslag/rekommendationer på vad vi (jag och min fru) skall hitta på i 7,5 timme? :)
Att sitta dega i en lounge i ca 7 timmar är inte så roligt..

Några av de saker jag tänkte själv på , är att ta in 6 timmar på någon av Transit Hotellen, men i så fall vilket av dem eller om jag inte förlorar allt för mycket tid ev. att ta in på Crowne Plaza Changi som
ligger i anslutnig till Terminal 3 (där SQ håller till), men frågan är hur mycket tid vi tappar i samband immigration in/ut.. Jag känner mig lite kluven till Transit Hotellet i T3, de verkar bara hålla 2 - 3 stjärnor i standard (minimum 4 helst 5 brukar jag satsa på...;)) . Men det i T1 verkar se lite bättre ut (ref. sajten) men frågan är hur mycket tid det går åt på transporterna T1 vs. T3. Annars finns ju Crown Plaza som sagt var, men som sagt osäker på hur mycket tid man ev. förlorar?

Har ni själva varit i samma situation? vad gjorde ni då? Har ni erfarenheter av annat slag som kan vara av värde?? Dela gärna med er... :)
 

Glenn E

Medlem
Om du vill ha transfer hotell så är T1 bäst för där finns utomhus pool. Dock max 3 stjärnigt.
Det finns ju även gratis sightseeing arrangerat av SQ. Jag tror att 7,5 timmar är tillräckligt länge för det.
Immigrationen i Singapore går snabbt.
 

Per N

Medlem
Vid den tiden på dygnet (svensk tid) är man väl inte allt för kaxig, särskilt inte om man somnade på planet normal svensk tid. Jag bodde på transit hotellet i T3 för några veckor sedan. Det var som nämnts max 3-stjärnigt men ett fullt fungerande rum för några timmars sömn. Man har inte så mycket nytta av ett fint hotell om det bara ska användas under några timmar så jag tyckte det var helt ok.
 

LPC123

Medlem
Som sagts innan av @Per N så är man oftast riktigt trött och vill bara sova. Vi bodde på transit hotellet på T1 och det var helt okej. Bra sängar och dusch samt att det ingick en enklare måltid i deras lounge. Vill minnas att det även var gratis att nyttja utomhuspoolen om man bodde på hotellet. Vi hade 15tim att slå ihjäl och hade planer på att ta en gratis seightseing in till Singapore men var för trötta efter en galen tur runt halva europa innan vi kom till Singapore.
 

Berglund

Medlem
Om man ska hyra ett hotellrum för sex timmar hade jag själv inte bekymmrat mig särskilt mycket om några stjärnor hit och dit. Får jag bara ett rum som går att låsa, egen dusch och toalett och en renbäddad säng att sova några timmar i - då tar jag det. Stjärnor sätts ju bland annat efter om det exempelvis finns stol och skrivbord på rummet, vilket inte känns jätterelevant för sex timmars bruk...

Läs mer om hur stjärnor sätts och hur lite de kan betyda här:
Klassificering av hotell – Wikipedia
En del krav, såsom att hotellet ska ta kontokort, erbjuda gäst-pc, ha middagsrestaurang på hotellet och så vidare känns inte alls relevant i det här fallet eftersom dessa med stor sannolikhet inte kommer hinna användas och inte alls är efterfrågade i ert läge.

Mitt tips, strunta i stjärnorna och boka det som sparar dig mest tid!

Jag hade själv hellre sovit en timme extra än bökat med transfer mellan terminaler eller ut och in genom immigration/security. Om det går att välja hade jag valt hotell som ligger i den terminalen som nästa avresa sker ifrån, för att kunna maximera sömnen och kunna gå direkt från hotellet till nästa flight.
 
Last edited:
Toppen