SJs snabbtågssatsning Stockholm-Oslo stoppas

Diskussion i 'SJ & SJ Prio' startad av BusinessClass, 2 Juni 2015.

  1. BusinessClass

    BusinessClass Redaktör

    SJ X2000-tåg i skymning

    Den 9 augusti i år var det tänkt att SJ skulle dra igång sin snabbtågssatsning mellan Stockholm och Oslo med tre dagliga avgångar i vardera riktning med ett X2000. Förhoppningen var att ta marknadsandelar från både flyget och bilen och öka resandet på sträckan med minst 20 procent. Men nu stoppas satsningen, anledningen är att…
     

    Se hela inlägget

  2. Moco

    Moco Medlem

    Riktigt illa. Sabotage från norsk sida?
     
  3. Verkar ju helt sjukt.... Tur att det finns Bus4You, och att det från Västerås "bara" tar 5h.

    Blir bra överkapacitet av avsatta SJ2000 iaf, så kanske får man se dessa på andra linjer :)
     
  4. jsn

    jsn Medlem

    Ort:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
    Det mest förvånande i det hela är att norska jernbaneverket verkar bli tagna på sängen att SJ hoppar planerna... Hur tänker de egentligen? "Vi stoppar all trafik de tider SJ tänker köra men förväntar oss att de iaf kommer köra tågen"?
     
    Aurora gillar detta.
  5. simon_says91

    simon_says91 Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
  6. jsn

    jsn Medlem

    Ort:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
    Nu är det tydligen dags för en ny vända med att hota med inställda tåg... https://www.svd.se/sj-hotar-med-stopp-for-snabbtagen-till-oslo Verkar som att NSB och Bane Nor insett att ett tvåårsstopp inte räcker för att döda SJs planer utan nu försöker man fördröja renoveringen för att ytterligare bromsa SJs intåg i Norge. De verkar verkligen inte gilla konkurrens på spåren där borta...
     
  7. Moco

    Moco Medlem

    Men banarbetena har ju varit på tapeten i flera år, och förra gången de skulle göras sköts det också upp för att SJ inte tyckte att det passade.
    När ska de göra dessa arbeten då? Norsk järnvägsinfrastruktur är ju inte jättebra, så att det liksom i Sverige behövs arbeten och underhåll är väl ganska naturligt? Säger inte att det inte är fulspel inblandat, men ser kanske inte jättestora problem. Så många är det väl inte som dagpendlar med tåg mellan Stockholm och Oslo? Känns som att tre tåg på den sträckan räcker gott och ledigt, men de fyller alltså fem dagliga tåg? Är det turn around tiden som spökar eller vad?
     
  8. jsn

    jsn Medlem

    Ort:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
    Dessa banarbeten planeras att utföras några timmar om dygnet medan trafiken går "som vanligt" resten av dygnet. Gissa vilka timmar de väljer att arbeta på.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×