Nu blev jag lite nyfiken. Gick in och kikade på UNT. I en artikel från lördagen står det:
”De nya snabbtågen står i den södra delen av perrongen, så de flesta hoppar på de ordinarie tågen. Det gör att snabbtågen inte är fulla.”
Kan det vara lite resenärernas beteendemönster som inte riktigt har hängt med? Jag menar, de flesta åker ju ändå Sthlm-Uppsala och inte till någon av mellanstationerna. Nu har jag inte studerat tidtabellen så jag har ingen koll på om avgångstiderna är illa planerade. Om så är fallet så lär SJ rätta till ganska snart.
Vidare skrivs också ”Jan Kyrk, som är affärschef på SJ, är medveten om problemen och säger att trängseln främst beror på att så många fler reser med SJ sedan Movingo införts.” Det låter ju ändå positivt. Det kanske öppnar för ännu fler avgångar och/eller längre tågset.
Snabbtågen är inte fulla därför att människor i största möjliga utsträckning väljer loktågen framför X40. Framförallt när det inte skiljer öht i ankomsttid. Var är incitamentet för mig som pendlare att välja direkttåget framför det andra? Exempelvis. Jag åker oftast 7.42 på morgonen för att det är den tiden det passar mig att komma till stationen då jag och min sambo ofta tar oss till jobbet samtidigt och skiljs på på perrongen. När jag kommer dit har vändande tåg från Stockholm oftast precis rullat in, och står där och väntar. En stund innan detta tåg ska gå brukar direkttåget (som nu går .48 men tidigare gick .52) rullat in. Ankomsttiden mellan de här tågen skiljer sig extremt lite. Normalt sett brukar man se att tåget 7.42 precis börjat lasta av sina passagerare när .48 kommer in på perrong i Stockholm. Restidsvinsten är alltså noll.
Så därför måste jag välja tåg efter andra kriterier. Jag kan då välja att stå och frysa och huttra tills direkttåget kommer in på perrongen där jag får sitta trångt som tusan ihopkrupen i ett säte. Eller så kan jag gå på det varma göttiga tåget (som förvisso bara har två inställningar på värmen - frysbox eller bastu), sätta mig i en stor fåtölj där jag inte ens om jag får någon bredvid mig behöver krångla ihop mina ben eller sitta obekvämt. Valet är lätt. Även för de som står - de står hellre i en vagn utan trappor med gott om plats, än i en dubbeldäckare där folk över 190 cm långa inte kan stå upprätt.
Jag är ganska säker på att jag inte är ensam om att göra denna prioritering. Tyvärr blir pendlare i Knivsta och Märsta lidande, men det är svårt att ta hänsyn till.
Jag vet inte varifrån trängseln kommer dock, enligt uppgift har SLs pendeltåg inte tappat några resenärer. Och även om de skulle flyttat över så gällde Movingo innan det blev kaos förra veckan, så det är inte där problemet ligger.
Problemet enligt mig ligger i att SJ har planerat för dåligt. De har kortat de gamla loktågen med två vagnar i rusningen, tagit bort en hel 1:a klassvagn och en 2:a klassvagn i varje tåg. Man kör med som mest dubbla X40-sätt, samtidigt som man skulle behöva trippla. Och man drar sig inte för att köra korta tåg i rusningen (tåget som skulle gått 7.12 imorse t.ex. var en enkel dubbeldäckare - men tack vare pendlarorganisering i sociala medier hann de flesta undvika det sena tåget och blev stående på 7.20 istället). Sen har man en massa tåg stående på verkstad vilka man inte verkar ha särskilt bråttom att få ut igen på spåren.
Så det är mycket problem som hopar sig som mycket enbart beror på SJs dåliga planering av vagnreserver och liknande. Som en av deras egna medarbetare uttryckte det - en skrivbordsprodukt som inte har koppling till verkligheten.