Senaste nytt

SJs nya direkttåg Stockholm - Uppsala

anjak

Medlem
Jag förstår inte varför inte fler åker 1 kl mellan Stockholm och Uppsala. Nästan aldrig mer än 50% beläggning. Tycker det helt klart är värt att betala extra för det. Sitter nu på 7:48 avgången och är inte ens halvfullt i 1 kl medan folk sitter i trapporna i 2 kl.
 

Agö

Medlem
Jag förstår inte varför inte fler åker 1 kl mellan Stockholm och Uppsala. Nästan aldrig mer än 50% beläggning. Tycker det helt klart är värt att betala extra för det. Sitter nu på 7:48 avgången och är inte ens halvfullt i 1 kl medan folk sitter i trapporna i 2 kl.
Precis samma sak med Öresundstågen. 500 sek extra per månad är vad det kostar att få en någorlunda vettig start och avslutning på arbetsdagen. Över ett år blir det förstås en slant men det är nog den bästa löpande investering jag gjort.
 

Hachans

Medlem
Jag förstår inte varför inte fler åker 1 kl mellan Stockholm och Uppsala. Nästan aldrig mer än 50% beläggning. Tycker det helt klart är värt att betala extra för det. Sitter nu på 7:48 avgången och är inte ens halvfullt i 1 kl medan folk sitter i trapporna i 2 kl.

Nu reser jag också i 1:a klass på den sträckan. Och min upplevelse är verkligen inte densamma som din. Förra veckan var det ståplats i första klass på 8.12, 7.42 och någon avgång till jag lyckades pricka in - varje dag. Vilket förekom tidigare också men nu har man ju tagit bort 50%+ av alla 1:a klassplatser. Men jag kan börja hänga på dig så kanske jag får mer tur!
 

anjak

Medlem
Nu reser jag också i 1:a klass på den sträckan. Och min upplevelse är verkligen inte densamma som din. Förra veckan var det ståplats i första klass på 8.12, 7.42 och någon avgång till jag lyckades pricka in - varje dag. Vilket förekom tidigare också men nu har man ju tagit bort 50%+ av alla 1:a klassplatser. Men jag kan börja hänga på dig så kanske jag får mer tur!
Jag har aldrig fått stå i 1 kl mellan Uppsala och Stockholm, nu åker jag inte varje dag men flera gånger i månaden.
 

Hachans

Medlem
Då har du tur!

Sedan tidtabellsskiftet för en vecka sen har det varit illa. Kan rekommendera besök i Facebookgrupperna Uppsalapendlarna och UNT - Pendlarkoll för fotodokumentation och liknande. Det är illa, riktigt illa.
 

Jönsson

Medlem
Då har du tur!

Sedan tidtabellsskiftet för en vecka sen har det varit illa. Kan rekommendera besök i Facebookgrupperna Uppsalapendlarna och UNT - Pendlarkoll för fotodokumentation och liknande. Det är illa, riktigt illa.
Nu blev jag lite nyfiken. Gick in och kikade på UNT. I en artikel från lördagen står det:

”De nya snabbtågen står i den södra delen av perrongen, så de flesta hoppar på de ordinarie tågen. Det gör att snabbtågen inte är fulla.”

Kan det vara lite resenärernas beteendemönster som inte riktigt har hängt med? Jag menar, de flesta åker ju ändå Sthlm-Uppsala och inte till någon av mellanstationerna. Nu har jag inte studerat tidtabellen så jag har ingen koll på om avgångstiderna är illa planerade. Om så är fallet så lär SJ rätta till ganska snart.

Vidare skrivs också ”Jan Kyrk, som är affärschef på SJ, är medveten om problemen och säger att trängseln främst beror på att så många fler reser med SJ sedan Movingo införts.” Det låter ju ändå positivt. Det kanske öppnar för ännu fler avgångar och/eller längre tågset.
 

anjak

Medlem
Om man dessutom enbart åker SJ så är det bättre att inte köpa Movingo utan köpa en månadsbiljett för 1 kl med SJ. Då har du tillgång till 6 avgångar mellan 07-08. SJ månadsbiljett gäller både på regional och InterCity medan Movingo enbart gäller på regionaltågen.
 

Hachans

Medlem
Nu blev jag lite nyfiken. Gick in och kikade på UNT. I en artikel från lördagen står det:

”De nya snabbtågen står i den södra delen av perrongen, så de flesta hoppar på de ordinarie tågen. Det gör att snabbtågen inte är fulla.”

Kan det vara lite resenärernas beteendemönster som inte riktigt har hängt med? Jag menar, de flesta åker ju ändå Sthlm-Uppsala och inte till någon av mellanstationerna. Nu har jag inte studerat tidtabellen så jag har ingen koll på om avgångstiderna är illa planerade. Om så är fallet så lär SJ rätta till ganska snart.

Vidare skrivs också ”Jan Kyrk, som är affärschef på SJ, är medveten om problemen och säger att trängseln främst beror på att så många fler reser med SJ sedan Movingo införts.” Det låter ju ändå positivt. Det kanske öppnar för ännu fler avgångar och/eller längre tågset.

Snabbtågen är inte fulla därför att människor i största möjliga utsträckning väljer loktågen framför X40. Framförallt när det inte skiljer öht i ankomsttid. Var är incitamentet för mig som pendlare att välja direkttåget framför det andra? Exempelvis. Jag åker oftast 7.42 på morgonen för att det är den tiden det passar mig att komma till stationen då jag och min sambo ofta tar oss till jobbet samtidigt och skiljs på på perrongen. När jag kommer dit har vändande tåg från Stockholm oftast precis rullat in, och står där och väntar. En stund innan detta tåg ska gå brukar direkttåget (som nu går .48 men tidigare gick .52) rullat in. Ankomsttiden mellan de här tågen skiljer sig extremt lite. Normalt sett brukar man se att tåget 7.42 precis börjat lasta av sina passagerare när .48 kommer in på perrong i Stockholm. Restidsvinsten är alltså noll.

Så därför måste jag välja tåg efter andra kriterier. Jag kan då välja att stå och frysa och huttra tills direkttåget kommer in på perrongen där jag får sitta trångt som tusan ihopkrupen i ett säte. Eller så kan jag gå på det varma göttiga tåget (som förvisso bara har två inställningar på värmen - frysbox eller bastu), sätta mig i en stor fåtölj där jag inte ens om jag får någon bredvid mig behöver krångla ihop mina ben eller sitta obekvämt. Valet är lätt. Även för de som står - de står hellre i en vagn utan trappor med gott om plats, än i en dubbeldäckare där folk över 190 cm långa inte kan stå upprätt.

Jag är ganska säker på att jag inte är ensam om att göra denna prioritering. Tyvärr blir pendlare i Knivsta och Märsta lidande, men det är svårt att ta hänsyn till.

Jag vet inte varifrån trängseln kommer dock, enligt uppgift har SLs pendeltåg inte tappat några resenärer. Och även om de skulle flyttat över så gällde Movingo innan det blev kaos förra veckan, så det är inte där problemet ligger.

Problemet enligt mig ligger i att SJ har planerat för dåligt. De har kortat de gamla loktågen med två vagnar i rusningen, tagit bort en hel 1:a klassvagn och en 2:a klassvagn i varje tåg. Man kör med som mest dubbla X40-sätt, samtidigt som man skulle behöva trippla. Och man drar sig inte för att köra korta tåg i rusningen (tåget som skulle gått 7.12 imorse t.ex. var en enkel dubbeldäckare - men tack vare pendlarorganisering i sociala medier hann de flesta undvika det sena tåget och blev stående på 7.20 istället). Sen har man en massa tåg stående på verkstad vilka man inte verkar ha särskilt bråttom att få ut igen på spåren.

Så det är mycket problem som hopar sig som mycket enbart beror på SJs dåliga planering av vagnreserver och liknande. Som en av deras egna medarbetare uttryckte det - en skrivbordsprodukt som inte har koppling till verkligheten.
 
Jag förstår inte varför inte fler åker 1 kl mellan Stockholm och Uppsala. Nästan aldrig mer än 50% beläggning. Tycker det helt klart är värt att betala extra för det. Sitter nu på 7:48 avgången och är inte ens halvfullt i 1 kl medan folk sitter i trapporna i 2 kl.
Folk har inte alltid pengar att lägga på lyx. Vissa kämpar med att få mat på borde och slippa handla julklappar på second hand. Att sitta i en bubbla är lätt när man har pengar men att inte förstå varfö inte fler 1kl är ju bara insnöat
 

Jönsson

Medlem
Förstår hur du tänker. Det är ändå ett val du gör att ta det långsammare och överfulla tåget. Har du inte möjlighet att anpassa din ankomst till stationen för bättre passa det snabbare tåget och slippa stå och vänta ett par minuter? Kanske inte i ditt fall då du har din sambo att ta hänsyn till. Men det måste ändå vara många på loktågen som utan problem skulle kunna gå och sätta sig på snabbtåget istället. Komma några minuter senare till perrongen, slippa trängseln och tillbringa mindre tid på tåget samtidigt som man kommer fram samtidigt. Tror ändå det i mångt och mycket har med beteendemönster att göra.

Att X40 går med en vagn färre är kanske inte konstigt om de nu inte går fulla (enligt rapporten i UNT). SJ-representanten menar dessutom att de har några X40 på service.
 
Toppen