Senaste nytt

SJs förseningar, nu är julen (nåja, december) här!

mha321

Medlem
Det är svårt att vara MTR, SJ och Trafikverket. De gör fel oavsett enligt några. Stoppar de trafiken som försiktighetsåtgärd får de kritik, låter de trafiken gå och flera tåg blir stående i timmar pga problem med strömförsörjningen får de kritik. Samtidigt väljer SAS att flyga till ex. Ronneby och Landvetter där de avbryter landningen pga för hård vind och blir "hyllade" för att de inte chansar. Dock så gråter och spyr folk och får uppleva frittfall mm vilket kan leda till att de aldrig vill flyga igen. Frågan är varför SAS inte visste om denna vind 50 minuter innan?
Håller med om att det definitivt inte kan vara lätt. I det här fallet tycker jag de gjorde helt rätt som ställde in - men det visar på att tåget överlag är betydligt mer sårbart. De vet ju också att det räcker med strul för ett tåg för att ingen annan ska kunna ta sig fram den vägen, vilket snabbt leder till just totalt stopp. Helt oberoende av vem som är ansvarig.
 
Håller med om att det definitivt inte kan vara lätt. I det här fallet tycker jag de gjorde helt rätt som ställde in - men det visar på att tåget överlag är betydligt mer sårbart. De vet ju också att det räcker med strul för ett tåg för att ingen annan ska kunna ta sig fram den vägen, vilket snabbt leder till just totalt stopp. Helt oberoende av vem som är ansvarig.
Den svenska järnvägen är eftersatt efter att vägtrafikinvesteringar har prioriterats de senaste 50 åren. Nu hoppas vi på att satsningarna på upprustning och på Ostlänken förändrar det läget.
 

nilsson

Medlem
Den svenska järnvägen är eftersatt efter att vägtrafikinvesteringar har prioriterats de senaste 50 åren. Nu hoppas vi på att satsningarna på upprustning och på Ostlänken förändrar det läget.

Minst lika viktigt är den ökade beläggningen. Det gör ju mindre om ett tåg blir stående en timme när det bara är en avgång varannan timme.

Sedan vill jag som vanligt påpeka att antalet incidenter går ned år från år, per trafikrörelse, per personresa och i absoluta tal. Det finns mycket inkompetens på trafikverket och SJ, men det är inget i jämförelse med hur faktafri som deras kritik brukar vara.
 

JoelG

Medlem
Ja man ska komma ihåg att det sker en trafikrörelse vid Stockholm C var 50 sekund under rusningstrafik. Och är ett snabbtåg tre minuter försenat i Gnesta blir runt 20 i Malmö. Ska bli intressant att se vilken förändring av punktligheten när Citybanan kopplas in och därefter projekt mälarbanan blir klar.
 

MrWalter

Ny medlem
Tycker vintern gick förhållandevis bra i sthlmsområdet om man jämför med året innan. Däremot de senaste veckorna har upplever jag varit riktigt jävliga.
Förseningar pga signalfel men framförallt spårspring! Så jävla onödigt och irriterande.
 

Hachans

Medlem
Tycker vintern gick förhållandevis bra i sthlmsområdet om man jämför med året innan. Däremot de senaste veckorna har upplever jag varit riktigt jävliga.
Förseningar pga signalfel men framförallt spårspring! Så jävla onödigt och irriterande.

Det sätts upp hur många mil stängsel som helst för att minska spårspringet. Dyrt är det och några resultat har det inte blivit av det hela.
 
Toppen