Senaste nytt

SJ vill ha tips på hur deras webbsida kan förbättras

johansch

Medlem
Tack Robin,

men i fall 1 krävs det att du vet hur vagnen ser ut. Jag har i alla fall inte lyckats få fram en vagnskarta som markerar vilka platers som är lediga och som är upptagna (vilket flyget har).

I fall 2 krävs det att du kontaktar medlemsservice. Frågan gällde hur SJs websida ska bli bättre, dvs man ska kunna göra detta tämligen enkla sak online.

SJ kallar dem vagnskisser. Se SJ.se - Olika tågtyper

Jag är lite osäker på om jag vill att de ska göra det enklare för folk att hitta och använda... då kommer ju de bra sätena försvinna tidigare. :)
 

gdaily

Medlem
SJ kallar dem vagnskisser. Se SJ.se - Olika tågtyper

Jag är lite osäker på om jag vill att de ska göra det enklare för folk att hitta och använda... då kommer ju de bra sätena försvinna tidigare. :)
Jag vet inte om vi pratar förbi varandra eller ej, men när jag bokar min plats på flyget så kan jag se vilka platser som är upptagna och vilka som är lediga, och jag kan flytta runt mig självt i ett mer eller mindre grafiskt gränssnitt. Så vill jag att det ska gå att boka sittplats på tåget också.

Men du ska ha tack för vagnsskissen, den har jag inte hittat tidigare...
 

nilsson

Medlem
Intressant att poängpriserna för ungdom är högre än för vuxen. Det bevisar nog min teori: http://www.businessclass.se/forum/sj-sj-prio/15981-aldersdiskriminering-la-sj.html

Å ena sidan så är ju urpsrungsbiljetten billigare, så därför fler poäng för att komma upp i samma "värde". Å andra sidan är väl 1:a klass också rabatterad?

Jag vet inte om vi pratar förbi varandra eller ej, men när jag bokar min plats på flyget så kan jag se vilka platser som är upptagna och vilka som är lediga, och jag kan flytta runt mig självt i ett mer eller mindre grafiskt gränssnitt. Så vill jag att det ska gå att boka sittplats på tåget också.

De är väl oroliga för equipment change.
 

Morgan

Medlem
Det som gör sätesbokningar betydligt klurigare på tåg än flyg är att folk åker olika sträckor. Ett exempel Stockholm-Köpenhamn:

* Hälften av passagerarna i vagnen är affärsresenärer som åker själva och ska åka Stockholm-Linköping. De bokar upp varsitt säte i alla sätespar för sträckan Stockholm-Linköping i hopp om att sätet bredvid ska förbli tomt.

* Resten av resenärerna som kliver på i Stockholm ska hela vägen till Köpenhamn på semester, de reser två och två och sitter gärna bredvid varandra. Då affärsresenärerna bokat platser innan de, så finns ingen sådan möjlighet utan de får sitta bredvid varsin affärsresenär istället.

* I Linköping kliver en grupp fotbollsspelare på, som gärna suttit tillsammans. Då semesterresenärerna redan sitter utspridda i vagnen måste fotbollsgruppen ta de olika lediga platserna - trots att semesterresenärerna gärna suttit med varandra, och fotbollsspelarna i sin grupp.

Så på sträckan Linköping-Köpenhamn sitter helt plötsligt alla fel. Nu går det såklart att lösa genom att fråga snällt, o.s.v. men jämfört med flyget Arlanda-Köpenhamn där alla ska just den sträckan så blir sätesbokning betydligt mer komplext.

Har förstått det som att SJ ändå tittar på lösningar, som så klart går att fixa med hjälp av lite mer avancerade algoritmer, men det är inte för att de är alldeles jättekorkade som det dröjt...
 
Toppen