Det som gör sätesbokningar betydligt klurigare på tåg än flyg är att folk åker olika sträckor. Ett exempel Stockholm-Köpenhamn:
* Hälften av passagerarna i vagnen är affärsresenärer som åker själva och ska åka Stockholm-Linköping. De bokar upp varsitt säte i alla sätespar för sträckan Stockholm-Linköping i hopp om att sätet bredvid ska förbli tomt.
* Resten av resenärerna som kliver på i Stockholm ska hela vägen till Köpenhamn på semester, de reser två och två och sitter gärna bredvid varandra. Då affärsresenärerna bokat platser innan de, så finns ingen sådan möjlighet utan de får sitta bredvid varsin affärsresenär istället.
* I Linköping kliver en grupp fotbollsspelare på, som gärna suttit tillsammans. Då semesterresenärerna redan sitter utspridda i vagnen måste fotbollsgruppen ta de olika lediga platserna - trots att semesterresenärerna gärna suttit med varandra, och fotbollsspelarna i sin grupp.
Så på sträckan Linköping-Köpenhamn sitter helt plötsligt alla fel. Nu går det såklart att lösa genom att fråga snällt, o.s.v. men jämfört med flyget Arlanda-Köpenhamn där alla ska just den sträckan så blir sätesbokning betydligt mer komplext.
Har förstått det som att SJ ändå tittar på lösningar, som så klart går att fixa med hjälp av lite mer avancerade algoritmer, men det är inte för att de är alldeles jättekorkade som det dröjt...