Senaste nytt

SJ startar Stockholm-Oslo med snabbtåg till hösten

jsn

Medlem
Jag är inte säker på att resande till/från Stockholm är huvudfokus för SJ, snarare resande från Örebro, Karlstad, Arvika mfl till Oslo. 4.5h C2C är för lång tid jämfört med flyget, men om man har en timmes restid eller mer till flygplatsen kan det vara intressant med tåg.

Nu har jag bara jobbat inom järnvägen sen 2010 så har inte så mycket koll på hur trafiken sköttes tidigare men Linx tåget gick mig veterligen via trollhättan och inte karlstad när tåget hade kortare restid.
Linx körde både STO-OSL (via Karlstad) resp GBG-OSL (via Trollhättan).
 
Kan meddela att SJ valt att ställa in denna satsning helt och hållet. Detta efter att Jernbaneverket valt att påbörja ett banunderhåll.
 

011430121

Medlem
Blir att boka av en resa den 10 augusti, man skall inte vara otrogen, blir att boka SAS, lite med svansen mellan benen.
 

011430121

Medlem
Ja det blev start på sträckan, sitter på SJ 619 på väg mot Oslo man annonserar att detta är premiärturen!
Det bjuds på muffins om man går till bistron. Sitter i vagn 1 och det är ca 40% beläggning i vagnen.
Mellan Stockholm och Oslo är det 3 stopp, Katrineholm, Karlstad och Arvika.
Avgång från Stockholm 05.55 ankomst Oslo 10,21.
Vi åker hem imorgon, försökte beställa räkmackan när jag bokade men fick upp att det gick inte på denna avgång, talade med en tågvärdinna och hon förklarade att det hade med momsen att göra, servering sker tydligen när man kommer in i Sverige, är väl likadant när man åker mellan Köpenhamn och Stockholm med SJ då öppnas bistron när tåget kommer in i Sverige.
Varför jag åker tåg? Jo jag gör det med min pappa som tycker att det är trevligt att åka tåg, " man ser så mycket mer än när man flyger"!
 
Toppen