Senaste nytt

SJ startar norrgående snabbtåg från Arlanda

Palazzi

Medlem
Den här nyheten kanske redan uppmärksammats på sidan, men den har iaf gått mig helt omsides:

SJ startar en ny linje från Umeå till Stockholm, via Arlanda! Har inte hittat en officiell tidtabell, men det är iaf en SJ3000 som gör stopp i Örnsköldsvik, Kramfors, Härnösand och Timrå.

Ett utmärkt tillskott om man kan boka som Rail&Fly (allt på en biljett). Om man bor i Umeå kanske kanske det är aningen för tidskrävande med tåg till Arlanda, men mellanstationerna drar säkert en stor fördel av den nya linjen! T.ex är restiden mellan Timrå & Arlanda 3h40min.

Det här konceptet borde utökas till flera orter! I flera andra länder är det vanligt med konventionella tåglinjer till flygplatsen. Jag vet t.ex att man från Milano Malpensa kan nå ca 20 orter med regionaltåg.
 

NyfikenGrau

Medlem
Det är ju bra om Arlanda får bättre tågförbindelser, men hittills har det som nu mest varit norrut. Vad jag vet är det bara dubbeldäckaren ner till Linköping av tågen söderut som inte kräver byte på Stockholm C.

Detta är ju en av Kastrups stora fördelar jämfört med Arlanda - så långt upp som Stockholm kan du i princip nå CPH direkt en gång i timmen med tåg.

Förhoppningsvis förbättrar Citybanan i Stockholm något när det gäller tågförbindelserna söderut, men det dröjer ju ett tag till den invigningen.
 

Jonas C

Medlem
Det fanns tidigare en liknande non-stop avgång med X2000 från Sundsvall till Arlanda. Den floppade dock rejält, främst på grund av den dåliga ankomsttiden. Å andra sidan är SJ till Arlanda en garanti för ett missat flyg, så ser inte hur någon frisk människa skulle välja dem som "transfer". Dyrt är det också (med stationstillägget på Arlanda C, samt att man kör med annorlunda prismodell på vissa sträckor).
 
Last edited:

Morgan

Medlem
Å andra sidan är SJ till Arlanda en garanti för ett missat flyg, så ser inte hur någon frisk människa skulle välja dem som "transfer". Dyrt är det också

Med lite framförhållning verkar det inte alls dyrt, t.ex. snabbtåg fredag 12/10 05:52-08:46 från Sundsvall till Arlanda, kostar nu 196 kr.

Det tåget har de senaste två veckorna varit i tid 7 gånger av 10, och de gånger det varit sent varit en kvart sent enligt https://tåg.info/599

Generellt verkar tågen som ankommer Arlanda vara c:a 3 minuter sena: https://tåg.info/Arlanda C
 

twiggs

Medlem
Det fanns tidigare en liknande non-stop avgång med X2000 från Sundsvall till Arlanda. Den floppade dock rejält, främst på grund av den dåliga ankomsttiden. Å andra sidan är SJ till Arlanda en garanti för ett missat flyg, så ser inte hur någon frisk människa skulle välja dem som "transfer". Dyrt är det också (med stationstillägget på Arlanda C, samt att man kör med annorlunda prismodell på vissa sträckor).

Den lades ju ner efter bara någon vecka på grund av kraftig fordonsbrist i samband med vintersäsongen, så att säga att den floppade rejält är ju att ta i.
 

Jonas C

Medlem
Tjaa för min del som bor utanför Västerås krävs ett byte i Sala, marginalen är 7 minuter. De gånger jag har åkt har anslutningen antingen missats p.ga försenat anslutningståg (UVEN) eller p.ga förseningar/fordonshaveri på den enkelspåriga Dalabanan mellan Sala och Uppsala. I slutändan har förseningen blivit 1-2 timmar.

Beläggningen på direkttåget X2000 SDL-ARN var inte heller den bästa. Allt för ofta gick vagnarna tomma, med enbart några enstaka platser bokade. Antar det även var en av anledningarna till att man drog in avgången.
 

twiggs

Medlem
Beläggningen på direkttåget X2000 SDL-ARN var inte heller den bästa. Allt för ofta gick vagnarna tomma, med enbart några enstaka platser bokade. Antar det även var en av anledningarna till att man drog in avgången.

Men det är ju alldeles för tidigt att dra några slutsatser från en tågavgång som bara gått någon enstaka vecka, under en tid då många affärsresenärer inte vågar ta tåget på grund av allt strul som vart då.
 
Toppen