SJ Prio Svart och byte av avgång

Diskussion i 'SJ & SJ Prio' startad av agehall, 20 Augusti 2013.

  1. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Som SJ Prio Svart (tack Säter och X3000!) så har man ju som förmån att få byta avgång utan att boka om. Jag har provat detta några gånger utan större problem men imorse blev det kärvt.

    Jag hade en biljett (ej ombokningsbar 1:a klass) för 0821 avgången mot Linköping. Jag klev ner på perrongen och pratade med en av tågvärdarna om att få åka med 0721 istället. Då fick jag veta att hon minsann inte kunde besluta om det utan var tvungen att prata med sin chef eftersom min biljett inte var ombokningsbar.

    Efter lite samtal med hennes chef fick jag ändå en plats i 2:a klass (djurkupén, vilken är nästan tom) men min undran är nu; gäller inte den fria ombokningen oavsett vilken biljettyp jag har? Ser inte på SJ's sidor att det ska spela någon roll. Om jag måste boka en ombokningsbar biljett är ju förmånen helt värdelös imho.
     
  2. drW

    drW Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Den ska gälla oavsett. Jag har dock varit med om samma sak. Personalen verkar inte särskilt väl informerad om förmånerna.
     
  3. erhel

    erhel Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Det finns vissa villkor som gäller för förmånen:

    • Samma sträcka
    • Samma dag
    • Samma klass eller lägre (1 klassbiljett kan även användas för resa i 2 klass)
    • Samma typ av tåg eller enligt följande: Biljett för SJ Snabbtåg kan användas för SJ InterCity och SJ Regional. Biljett för SJ InterCity kan användas för SJ Regional. Biljett för SJ Regional kan användas för SJ InterCity.
    • Gäller endast på dagtåg och i mån av plats.

    Jag har nyttjat förmånen ett 20-tal gånger och drygt 15 av dem har jag fått sitta i 1 klass med biljett i 1 klass. 3 gånger har jag blivit hänvisad till 2 klass och 2 gånger till restaurangvagnen. Generellt kan man säga att det beror på viljan hos ombordpersonalen. Jag har märkt ett samband mellan om personalen kontrollerar legitimation och en ovilja att ge bra service i övrigt... Sen om det är allmängiltigt är en annan femma.
     
  4. JoelG

    JoelG Medlem

    Jag använde denna förmån senast idag. Köpte sista minuten biljett men kunde få åka med en avgång 3 timmar tidigare - som det inte fanns möjlighet boka som "sista minuten" dagen innan.
     
  5. Andreas Eriksson

    Andreas Eriksson Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Det förklarar varför jag inte kunde köra en annan routing utan att betala 2000 extra. :p
     
  6. simon_says91

    simon_says91 Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    De ska aldrig va några problem att gå ombord ett tidigare tåg samma dag på samma sträcka. Oavsett biljett. Jag har till och med lyckats få namnändring på biljetten tack vare mitt Svarta kort.
     
  7. mry

    mry Medlem

    Ort:
    Luleå
    Land:
    Sverige Sverige
    Kan säga att de rekommenderar att man boka om biljett. Som jag fattar informationen nu så kan man ringa till medlemsservice för svart sj prio även om man har en biljett som inte är ombokningsbar samma dag man ska resa och få den ombokad.

    här kan ni läs mer.

    edit: Det går var svårt att lägga in länken, det blir bara serverfel men när jag skriv text till länken själv fungerar det..
     
    Last edited: 23 Augusti 2014
  8. Flood

    Flood Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Idag försökte jag vara en duktig resenär och gick in i SJ resebutik Stockholm med min icke-ombokningsbara 15:14-biljett för att få den ändrad till 14:14. Svaret var snabbt att "den går ju inte att ändra eller boka om, du får prata med ombordpersonalen". Ridå.

    Det KAN ju vara så att medlemsservice kan ordna något som inte resebutiken kan ordna, eftersom SJ-webb ovan säger att man skall kontakta dem i det här fallet, men jag tvivlar...

    Fast resebutiken var i alla fall hjälpsam och kollade spontant hur platstillgången såg ut på 14:14. Och kötiden för Prio svart var typ 5 sekunder, så lite bra var det ändå. ;)
     
  9. mry

    mry Medlem

    Ort:
    Luleå
    Land:
    Sverige Sverige
    Går man upp i loungen på Stockholm så har de fixat nya biljetter till tidigare avgångar åt mig men ringer man dem så gör de inte det. Känns inte helt konsekvent.
     
  10. olo

    olo Medlem

    Ort:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag har under senaste året upplevt att SJ vill att man skall ringa den Svarta supporten per telefon, framför att bara dyka upp på stationen.
    När jag gjort det har fungerat bra och jag har dessutom fått platsreservation och ny biljett per SMS.
     
    Jakob Österberg gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×