SJ och Amadeus inleder samarbete för smidigare tågbokningar

Diskussion i 'SJ & SJ Prio' startad av Jacob, 3 December 2012.

  1. Jacob

    Jacob Medlem

    SJ och Amadeus har inlett ett samarbete som gör att SJs tåg blir tillgängliga för bokning via Amadeus försäljningskanaler i Sverige och utomlands, exempelvis via resebyråer och onlineresebyråer. Dessutom innebär samarbetet, som fått namnet Amadeus Total Rail, att olika tågbolag knyts samman, att man med smidighet ska kunna resa med tåg ut i Europa på…
     

    Se hela inlägget

  2. Det låter egentligen självklart men jag gissar att det är oändligt med jobb bakom detta.
     
  3. jurgenb

    jurgenb Medlem

    Ort:
    STO
    Land:
    Sverige Sverige
    Ja 2012 kan man ju tycka att detta borde varit på plats sedan länge, men statliga gamla järnvägsbolag och moderna system rimmar ju ungefär lika illa som SAS+IT
     
  4. Jacob

    Jacob Medlem

    <blockquote><strong>bjornstrom;97375 wrote:</strong> Det låter egentligen självklart men jag gissar att det är oändligt med jobb bakom detta.</blockquote>
    Baserat på vad som sades under pressträffen så är det garanterat ett gediget arbete som ligger bakom det nya systemet, ett arbete som förmodligen tagit flera år. <br />
    <br />
    Svårigheten som tågoperatörerna har är ju också att det saknas en IATA för järnvägen, en central organisation som sätter standards och riktlinjer. Hela den del som flygindustrin haft som bas under decennier ska nu tågindustrin försöka skapa från början.<br />
    <br />
    <blockquote><strong>jurgenb;97392 wrote:</strong> Ja 2012 kan man ju tycka att detta borde varit på plats sedan länge, men statliga gamla järnvägsbolag och moderna system rimmar ju ungefär lika illa som SAS+IT</blockquote>
    Det är nog i sig inget fel på SJs nuvarande system, det är bara inte kompatibelt med övriga reseindustrin och övriga tågbolag. Situationen är nog exakt densamma i Tyskland, Frankrike och Spanien.
     
  5. Ja, systemintegrering är svår.<br />
    <br />
    T ex både ANA och JAL har fortfarande ett separat bokningssystem för inrikesbokningar. Det var en av stora orsakerna varför medlemmar på derar FFP inte kan boka Japan inrikes bonusresa längre än två månader från dagens datum, medans andra FFPs medlemmar kan boka upp till 11 månader framme i tiden från dagens datum. :eek:
     
  6. jurgenb

    jurgenb Medlem

    Ort:
    STO
    Land:
    Sverige Sverige
    o det var precis det jag menade med moderna system.. avsaknaden av integrationsmöjligheter med andra system gör att jag inte kallar dom för moderna!
     
  7. Roger J

    Roger J Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Tänk om man skulle kunna få välja plats på tåget med en seat map?
     
  8. rvarttinen

    rvarttinen Moderator

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Intresant! Ja, att kunna kombinera tåg- och flygbiljetter ... men, finns det stationskoder á la flygplatskoder?
     
  9. lnixon

    lnixon Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    <blockquote><strong>rvarttinen;97475 wrote:</strong> Intresant! Ja, att kunna kombinera tåg- och flygbiljetter ... men, finns det stationskoder á la flygplatskoder?</blockquote>
    <br />
    Visst! Det finns såväl IATA-koder (<a href="https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_IATA-indexed_railway_stations" rel="nofollow">https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_IATA-indexed_railway_stations</a>) som trafikplatssignaturer (<a href="https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_trafikplatssignaturer" rel="nofollow">https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_trafikplatssignaturer</a>) .
     
  10. Jacob

    Jacob Medlem

    <blockquote><strong>rvarttinen;97475 wrote:</strong> Intresant! Ja, att kunna kombinera tåg- och flygbiljetter ... men, finns det stationskoder á la flygplatskoder?</blockquote>
    <br />
    <blockquote><strong>lnixon;97483 wrote:</strong> Visst! Det finns såväl IATA-koder (<a href="https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_IATA-indexed_railway_stations" rel="nofollow">https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_IATA-indexed_railway_stations</a>) som trafikplatssignaturer (<a href="https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_trafikplatssignaturer" rel="nofollow">https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_trafikplatssignaturer</a>) .</blockquote>
    Det finns ett fåtal stationer som fått IATA flygplatskoder, mestadels då de har tåglinjer som i princip räknas som flyglinjer. Sedan har SJ/Trafikverket sedan många decennier tillbaka egna stationskoder, Stockholm Central heter exempelvis CST på tågspråk. Men det är som sagt internt inom Sverige.<br />
    <br />
    Men i övrigt finns det inga internationella stationskoder, och kör man IATA upplägget med koder med tre bokstäver kommer koderna knappast räcka långt om man tänker att varenda liten håla i Sverige, Tyskland, Frankrike, Italien och Spanien ska få en kod och läggas in i ett system, och förhoppningen är förstås att fler tågföretag och länder ska ansluta sig i framtiden. Det rör sig om oändligt med stationer.<br />
    <br />
    Som sagt, utöver det rent tekniska så har tågindustrin den nackdelen att det inte finns någon vedertagen internationell standard på biljettförsäljning, prisstrukturer, stationskoder, vilka regler som gäller vid missade anslutningar osv. Det är något man kommer behöva jobba fram.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×