Senaste nytt

SJ Höjer Biljettpriserna Den 28 Maj

Palazzi

Medlem
Vilken härlig diskussion det blev för en höjd 100-lapp.
Undrar om den blir lika hetsig om SQ höjer sin 1a klass med 100 SEK ;)

Haha, som AHO skriver så drabbar det kanske de som omöjligt kan drabbas:D

Men man få väl se det i proportion till vad man får. Höjningen är ju ca 25%... Det hade inte varit kul med en ökning av den digniteten på Businessclass-biljetter.....:eek:
 

Kristofer

Medlem
Jag tycker SJ funkar bra. Helt OK första klass-produkt. Visst är det strul ibland, men det är det med flyget med. Jag har inget extremt resande, men hade drygt 50 flighter och ungefär lika många tågresor förra året. Ungefär lika mycket strul på tåget som flyget.
 

extacn

Medlem
Sitter mycket hellre längst bak i en trång SAS Inrikes B736 än på ett SJ tåg!

Nja. Rad 21-23 (beroende på version) är faktiskt helt ok i 736orna, en stol är "bortplockad" alternativt finns det ett litet bord på 23A.
23B är en riktigt bra plats på den vanligaste versionen (23 raders).
Varning dock för off-peak flighter, då sätter de infants på 23B, eller 23A om du redan sitter på 23B..
Trodde jag var safe då det plötsligt, på veckans dyraste flight, varenda vecka hamnade samma infant där...
Det visade sig att damen inte var f-ledig utan släpade med sig den lilla på affärsresor... (!)

32A eller 32F på 738orna däremot, det är riktigt illa...
 

extacn

Medlem
Jag tänker att det lär bli något enklare att hitta plats i 1 klass på SJ Snabbtåg. Hur många betalar egentligt ett pris om 295 kronor??!

Det beror på avgångens priskurva. Utgångspris 295kr är åtkomligt 90 dagar innan avresa (kl 00.00) och sedan börjar det klättra ju fler biljetter som säljs. Det finns ett gäng veckopendlare som systematiskt köper vad de behöver till rätt pris enligt ovan. Om de är vakna 00.00 får de sin biljett för 295kr, nästa morgon har den ökat 0-~200kr beroende på hur attraktiv avgången är.
 

henrik l

Medlem
Det beror på avgångens priskurva. Utgångspris 295kr är åtkomligt 90 dagar innan avresa (kl 00.00) och sedan börjar det klättra ju fler biljetter som säljs. Det finns ett gäng veckopendlare som systematiskt köper vad de behöver till rätt pris enligt ovan. Om de är vakna 00.00 får de sin biljett för 295kr, nästa morgon har den ökat 0-~200kr beroende på hur attraktiv avgången är.

Jag roade mig dessutom för något år sedan att kolla avgångar Skövde-Stockholm och vv på fredagar och söndagar 1:a och 2:a kl 90 dagar före avgång. Fanns inte en biljett under 4-500 kr i 2:a klass vill jag minnas. Det brukar ju även vara samma läge på morgonavgångar och avgångar runt 16-18 på em, så viss koll har de på efterfrågan:D

Fö bokade jag Sthlm-Sde nästa söndag för en dryg månad sedan. 1:a kl kostade 400-någonting och var billigare än 2:a klass. Jag är lika fascinerad över detta varje gång, SJ's prissättningsmekanism och marknadens beteende. Rimligtvis borde det premium man betalar för en 1:a klass ett visst läge bli så litet att efterfrågan ökar och priset ökar och på så sätt skulle aldrig 1:a kl bli billigare än 2:a klass. För egen del skulle t ex 50 kr mer för 1:a kl för en 2-timmars resa vara ett givet val. Ser man till hur priserna varierar nu, så verkar det som att marknaden är beredd att betala ett premium för att åka 2:a klass i stället för första klass. Är detta månne ett svenskt fenomen:D
 

extacn

Medlem
Jag har hyfsad koll på Stockholm-Östersund och så här ser det ut 70-90 dagar framåt för tåg 578 som går dagligen kl 16.00.
Startpris snabbtåg i 1kl alla dagar 395kr. Sen klättrar det 434kr, 468kr, 507kr osv.
2kl startpris 145kr. Vid ett tillfälle är 2kl något dyrare än 1kl.
 

extacn

Medlem
Är det nån som provat på deras nya SJ3000 tåg? Går väl på Stockholm - Sundsvall?
Är dom bättre eller sämre än X2000?

SJ2000 (X2000) 1kl = seating 2+1
SJ3000 1kl = seating 2+2
2kl = 2+2 (på båda)
SJ2000 är 308cm bred, SJ3000 345 cm, B737 353cm.
(B737 måttet lär väl vara på bredaste stället, i huvudhöjd kanske man får dra av 20-30 cm?)
 
Toppen