Senaste nytt

SJ 3000 fyller ett år

Åkte X3000 (1:a klass) mellan Stockholm och Karlstad i julas och blev inte ens försenad så jag fick inga pengar tillbaka! :eek:

Håller med om att X2000 är bekvämare i och med korglutningen, men jag tycket X3000 var minst lika rymligt. Oväntat tyst, ljust och fräscht, men med en känsla av att saker inte är designade med komfort i första hand utan snarare för att förenkla underhåll och livslängd.
 

Alf

Medlem
Det tågpar som tidigare trafikerats med SJ 3000 trafikeras numera med SJ 2000, då tågsetet behövdes på annat håll.

Det stämmer, såg när jag bokade igår att det nu är ett X2000 på den turen. Har för mig att det var det tåget som gick till Jönköping.
Ett bra byte tycker jag. Håller med om att 1 kl i dubbeldäckaren tar priset när det gäller obekvämhet som Johan G kommenterar.
 

Roger J

Medlem
För att fira födelsedagen kan jag bjuda på ett litet 1kl bildreportage nedan (aktuella sträckor är Gävle-Stockholm och Stockholm-Falun). Tycker de har lyckats bra med inredningen, förutom de snåla stolarna i 2+2-konfiguration. Dessa är dock lite bekvämare än 2kl.

SJ3K_1kl.jpg
Ingången signalerar tåglyx.

SJ3K_Interior1.jpg

SJ3K_Seatdetail.jpg
Små detaljer höjer helhetsintrycket av inredningen.

SJ3K_Galley.jpg
Galley med självservering.

SJ3K_Interior2.jpg
1kl-säten.

SJ3K_Brekkie.jpg
Frukost serveras vid stolen.

SJ3K_Dinner.jpg
Middag med vin serveras vid stolen - Wallenbergare denna dag.

SJ3K_Exterior.jpg

SJ3K_LSG.jpg
LSG Skychefs står för catering ombord.

SJ3K_Seat1.jpg
1kl-stolen...

SJ3K_Seat2.jpg
1kl-stolen igen...
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Fräsch kabin, som sig bör på ett nytt tåg. Gillar faktiskt designspråket - sparsmakat skandinaviskt. Att stolarna inte levererar mer bredd tycker jag är alldeles för dåligt. Frukosten & middagen ser båda ut som man kan förvänta sig på ett tåg... Har sällan fått bättre utomlands heller (med några få undantag).

Kanske får jag snart häva min ett år långa bojkott av SJ...
 
Toppen