Senaste nytt

SJ 3000 fyller ett år

Jacob

Medlem
Idag 6 februari fyller tåget SJ 3000 ett år, det var den 6 februari 2012 som premiärtåget gick mellan Stockholm och Sundsvall. Sedan starten har tåget hunnit köra 2 miljoner kilometer, vilket motsvarar 50 varv runt jorden, och under februari levereras det 20:e och sista beställda tågsättet och därmed blir det målgång för SJs tvåmiljarderssatsning.

Utöver Sundsvall används tåget idag på linjerna till Jönköping, Uddevalla, Östersund, Falun/Borlänge, Umeå och Karlstad. Varje tåg har plats för 245 passagerare.

– Det här är den mest lyckade tågintroduktion som SJ gjort. Tågen har fungerat väldigt bra och dessutom visat sig var mycket robusta i vinterklimat, säger Claes Broström, fordonsdirektör på SJ.

zd4sxwycxl394qfy7qji.jpg
Foto: SJ
 

Jacob

Medlem
Idag onsdag fyller tåget SJ 3000 ett år, det var den 6 februari 2012 som premiärtåget gick mellan Stockholm och Sundsvall. Sedan starten har tåget hunnit köra 2 miljoner kilometer, vilket motsvarar 50 varv runt jorden, och under februari levereras det 20:e och sista beställda tågsättet och därmed blir det målgång för SJs tvåmiljarderssatsning. Utöver…
 

Najk

Medlem
SJ 3000 fyller ett år

Har testat SJ3000 1:a klass en gång men personligen föredrar jag X2000. Upplever X2000 som rymligare
 

Alf

Medlem
Jag tycker inte det är en lyckad satsning. Vi har ett X3000 om dagen och resten X2000. Att åka 1kl är helt bortkastade pengar eftersom det är lika trångt som i 2 kl. När jag åkte fungerade ingenting av underhållssystemet och Internet. Jag åkte mellan Sth-Nrk och det tog lika lång tid som med dubbeldäckarna. Det var ryckigt och obekvämt eftersom vagnarna inte lutas i kuvorna. Kommer definitivt att välja bort X3000 om jag kan.
 

twiggs

Medlem
Jag tycker inte det är en lyckad satsning. Vi har ett X3000 om dagen och resten X2000. Att åka 1kl är helt bortkastade pengar eftersom det är lika trångt som i 2 kl. När jag åkte fungerade ingenting av underhållssystemet och Internet. Jag åkte mellan Sth-Nrk och det tog lika lång tid som med dubbeldäckarna. Det var ryckigt och obekvämt eftersom vagnarna inte lutas i kuvorna. Kommer definitivt att välja bort X3000 om jag kan.

Det tågpar som tidigare trafikerats med SJ 3000 trafikeras numera med SJ 2000, då tågsetet behövdes på annat håll.
 

Johan_G

Medlem
Jag tycker inte det är en lyckad satsning. Vi har ett X3000 om dagen och resten X2000. Att åka 1kl är helt bortkastade pengar eftersom det är lika trångt som i 2 kl. När jag åkte fungerade ingenting av underhållssystemet och Internet. Jag åkte mellan Sth-Nrk och det tog lika lång tid som med dubbeldäckarna. Det var ryckigt och obekvämt eftersom vagnarna inte lutas i kuvorna. Kommer definitivt att välja bort X3000 om jag kan.

Det låter som ett pendeltåg, tråkigt att SJ ska hålla på så där. Fast 1kl på dubbeldäckaren måste ju vara svårslaget sämst i och med att man där dessutom måste släpa sitt bagage uppför en trappa också, sådana här felsatsningar får i alla fall inte mig att ställa bilen.
 
Toppen