SJ 3000 fyller ett år

Diskussion i 'SJ & SJ Prio' startad av Jacob, 6 Februari 2013.

  1. Jacob

    Jacob Medlem

    Idag 6 februari fyller tåget SJ 3000 ett år, det var den 6 februari 2012 som premiärtåget gick mellan Stockholm och Sundsvall. Sedan starten har tåget hunnit köra 2 miljoner kilometer, vilket motsvarar 50 varv runt jorden, och under februari levereras det 20:e och sista beställda tågsättet och därmed blir det målgång för SJs tvåmiljarderssatsning.

    Utöver Sundsvall används tåget idag på linjerna till Jönköping, Uddevalla, Östersund, Falun/Borlänge, Umeå och Karlstad. Varje tåg har plats för 245 passagerare.

    – Det här är den mest lyckade tågintroduktion som SJ gjort. Tågen har fungerat väldigt bra och dessutom visat sig var mycket robusta i vinterklimat, säger Claes Broström, fordonsdirektör på SJ.

    zd4sxwycxl394qfy7qji.jpg
    Foto: SJ
     
  2. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Oj, är det ett år sedan de tog det i bruk!?
     
  3. Jacob

    Jacob Medlem

    Idag onsdag fyller tåget SJ 3000 ett år, det var den 6 februari 2012 som premiärtåget gick mellan Stockholm och Sundsvall. Sedan starten har tåget hunnit köra 2 miljoner kilometer, vilket motsvarar 50 varv runt jorden, och under februari levereras det 20:e och sista beställda tågsättet och därmed blir det målgång för SJs tvåmiljarderssatsning. Utöver…
     

    Se hela inlägget

  4. Najk

    Najk Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    SJ 3000 fyller ett år

    Har testat SJ3000 1:a klass en gång men personligen föredrar jag X2000. Upplever X2000 som rymligare
     
  5. twiggs

    twiggs Medlem

    Används väl inte till Jönköping längre?
     
  6. Jacob

    Jacob Medlem

  7. twiggs

    twiggs Medlem

  8. Alf

    Alf Medlem

    Ort:
    Finspång
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag tycker inte det är en lyckad satsning. Vi har ett X3000 om dagen och resten X2000. Att åka 1kl är helt bortkastade pengar eftersom det är lika trångt som i 2 kl. När jag åkte fungerade ingenting av underhållssystemet och Internet. Jag åkte mellan Sth-Nrk och det tog lika lång tid som med dubbeldäckarna. Det var ryckigt och obekvämt eftersom vagnarna inte lutas i kuvorna. Kommer definitivt att välja bort X3000 om jag kan.
     
  9. twiggs

    twiggs Medlem

    Det tågpar som tidigare trafikerats med SJ 3000 trafikeras numera med SJ 2000, då tågsetet behövdes på annat håll.
     
  10. Johan_G

    Johan_G Medlem

    Ort:
    NYO
    Land:
    Sverige Sverige
    Det låter som ett pendeltåg, tråkigt att SJ ska hålla på så där. Fast 1kl på dubbeldäckaren måste ju vara svårslaget sämst i och med att man där dessutom måste släpa sitt bagage uppför en trappa också, sådana här felsatsningar får i alla fall inte mig att ställa bilen.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×