SJ - 1 klass (egen sovvagnskupé) - hur är den?

Diskussion i 'SJ & SJ Prio' startad av Agö, 16 Maj 2012.

1. Agö

Agö Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det var ex antal år sedan jag åkte nattåg i Sverige. Av olika anledningar funderar jag emellertid på att åka just SJ:s nattåg mellan Stockholm och Malmö om ett par veckor. Priset är 1260 SEK.

Min fråga: hur är standarden? Är det bekvämt nog och hur är "nya" 1 kl när det gäller sovkomfort?

Det ser helt OK ut på bilderna på SJ:s hemsida:

SJ.se - Tågresor - ett Bra Miljöval - SJ Nattåg

2. Helt klart värt det tycker jag. Sängarna är väl inga tempur, men jag brukar sova som en stock. Aldrig åkt just till Malmö med egen sovkupé, men ett antal gånger till Åre...:)

3. henrik l

henrik l Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det ser ut att vara i proncip samma konfig som i andra klass, men du är själv och har egen toa och dusch. Jag brukar sova bra i sängen och den nog bättre än de flesta förstaklasstolar:)

4. Måste erkänna (på fel forum:p) att privat tågkupé är det absolut skönaste sättet att resa. Synd att sovkupéerna verkar försvinna på de nya snabbtågen :( Iprincip hade man ju kunnat ta sig överallt i Europa över en natt, och det finns inget skönare än att vakna upp utvilad...mitt i centrum :)

5. måste man vara själv eller är "sov" kamrat ok?

6. Agö

Agö Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tja, jag känner att sovkamrat samt dusch i korridor är uteslutet. I normala fall hade jag flugit men har ett åtagande i stan till 21:30 och måste vara nere i Malmö tidig morgon. Därför läge att testa detta istället för fakirkärran.

7. Jag såg att DB:s CityNightLine mellan Köpenhamn och Amsterdam kostar 199 EUR per enkelresa i 1 person i Deluxe Single cabin.
    Det låter inte så farligt.

Köpenhamn 18:10 - Amsterdam 09:59+1

3 personer gillar detta.
  8. Riktigt bra pris med City Night Line!

Någon som testat Veolias nya mellan Malmö & Berlin?

Jag hade ju tänkt testa snabbtågen i Frankrike och England, och lägga upp på sidan (efter testet av det Italienska ditot).... Men vi vill kanske hellre se ett test av Europeiska nattåg? :) Jag kan köra en trip till Paris eller Barcelona.... vad tycker ni ? :)

2 personer gillar detta.
  9. Adam

Adam Medlem

Ingen höjdare, tåg som gnisslar och stannar mitt i natten på spåret. Det gjorde att jag vaknade. Duschen funkade inte heller.

10. mry

mry Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Rörande standarden på första klass nattåg kan det vara bra att läsa lite på han som åker tåg och bloggar. En bra start kan vara Nattåg « Årskort Guld SJ

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!