Senaste nytt

SJ återupptar trafik från Köpenhamns flygplats mot Sverige

mtlmr

Medlem
Många går att åtgärda med obegränsade resurser.

Ser man till var det blir problem, är det de absolut hårdast trafikerade banorna runt Stockholm, samt de hårt trafikerade banorna Malmö-Lund överrepresenterade. Att bygga ut där är inte bara ett stort ekonomiskt åtagande utan även ett stor ansträngning logistiskt under stor tid, just för att de är extremt trafikerade/extremt övertrafikerade.

Sant. Problemen fortsätter dock, och många av dem går att eliminera. Man kan dock inte hela tiden skylla ifrån sig. Det gäller att agera. Att utöka trafiken med utsugande dussinoperatörer är inte lösningen.

Bl.a. har England tidigare kritiserats mycket. Personligen upplever jag att tillförlitligheten på stamlinjerna är mycket hög nu. I Sverige är det otroligt riskabelt att ta tåget om man har en tid att passa.

Vad har man gjort i England för att öka tillförlitligheten?

"Utsugande dussinoperatörer", really?
 

Moco

Medlem
Många går att åtgärda med obegränsade resurser.

Ser man till var det blir problem, är det de absolut hårdast trafikerade banorna runt Stockholm, samt de hårt trafikerade banorna Malmö-Lund överrepresenterade. Att bygga ut där är inte bara ett stort ekonomiskt åtagande utan även ett stor ansträngning logistiskt under stor tid, just för att de är extremt trafikerade/extremt övertrafikerade.

Vad har man gjort i England för att öka tillförlitligheten?

"Utsugande dussinoperatörer", really?

Självklart, men förutsättningarna för det i Sverige torde vara ganska goda. Dock har mycket blivit ett race till botten. Kravlös "avreglering" är något Sverige innehar ledartröjan i nu. Taxi är väl ett annat praktexempel i det avseendet.

Jag upplever att tillförlitligheten är låg oavsett del i landet. Allehanda underhållsproblem, trasiga transformatorstationer, spårspring etc. är inte begränsat till Stockholm och Malmö.

Jag påstår inte att England är perfekt, däremot upplever jag inte att problemen är lika stora.
Ett exempel är att man bland annat stängslat in stora delar av järnvägen, vilket försvårar för människor att ta sig in på spårområden.
I Sverige pratar man väl om det, men har inte kommit så långt i arbetet.
Pendeltågstrafiken i England lider dock delvis av liknande problem.

Det jag avser med dussinoperatörer är tex First (visserligen brittiskt), som i Sverige inte pallade med att sköta trafiken på vissa linjer, samma problem på andra håll där arbetsmiljön är eftersatt och underbemanning är ett problem. Du får kalla det vad du vill men, jag tycker inte att de tillför speciellt mycket. Citypendeln i Stockholm var ett annat exempel där det bara har handlat om att plocka russin ur kakan.

Men det är svårt att bli bra på något om man inte inser problematiken, inte vill åtgärda problemen, tycker att allt är andras fel, tycker att Sverige är bäst på precis allt ändå osv...
 

HCas

Medlem
Visst finns det tillförlitlighetsproblem på järnvägen och visst betalar vi idag för bristande investeringar under lång tid, men att det är "otroligt riskabelt" att ta tåget om man har en tid att passa är allt lite överdrivet. Ett annat problem skulle jag säga är att det finns en utbredd föreställning - delvis på grund av medias rapportering - om att järnvägen är i katastrofalt dåligt skick, särskilt bland folk som kanske sällan eller aldrig åker tåg. Så illa är det inte i verkligheten, även om det naturligtvis finns stora problem.
 

Agö

Medlem
Visst finns det tillförlitlighetsproblem på järnvägen och visst betalar vi idag för bristande investeringar under lång tid, men att det är "otroligt riskabelt" att ta tåget om man har en tid att passa är allt lite överdrivet. Ett annat problem skulle jag säga är att det finns en utbredd föreställning - delvis på grund av medias rapportering - om att järnvägen är i katastrofalt dåligt skick, särskilt bland folk som kanske sällan eller aldrig åker tåg. Så illa är det inte i verkligheten, även om det naturligtvis finns stora problem.
Trafiken i Skåne och över Öresundsbron samt på den danska sidan är synnerligen riskabel. Men det är i vart fall bra att man får ut tio kronor i ersättning...Vi som pendlar vet hur illa det är, det är ingen överdrift.

Efter gårdagens tågkaos: Skånetrafiken betalar ut 10 kronor till frustrerade pendlare - Sydsvenskan
 

Elias

Medlem
Trafiken i Skåne och över Öresundsbron samt på den danska sidan är synnerligen riskabel. Men det är i vart fall bra att man får ut tio kronor i ersättning...Vi som pendlar vet hur illa det är, det är ingen överdrift.

Efter gårdagens tågkaos: Skånetrafiken betalar ut 10 kronor till frustrerade pendlare - Sydsvenskan

Nu tycker jag inte du ska vara sån herr Agö, den exceptionellt höga ersättningen räcker ju i stort sätt till en ny Air France La Premiere biljett :D:eek:
 
Toppen