Senaste nytt

SJ återbetalar inte resa med Arlanda Express på återbetalningsbar biljett

Valley

Medlem
Så en vuxen person som godkänner att han/hon läst villkoren men egentligen inte gjort detta skall tas ifrån allt personligt ansvar menar du?

För SJ's del torde deras svårtydliga avtalsvillkor innebära att det inte på ett enkelt sätt går att ta del av dem, vilket borde innebära att de kan räknas som oskäliga.
Man hävdar t ex att om man köper en resa av SJ omfattas man av "SJ ABs Allmänna villkor för befordran i järnvägstrafik" i dessa villkor blir du hänvisad till andra villkor som slutligen tar dig till grundläggande villkor för järnvägsbefordran. Av vad jag kan se finns ingenting som friskriver SJ för ansvar där orsaken är en av SJ's underleverantörer.
Och som konsument kan inte SJ begära att man skall besitta en högre grad av juridiska kunskaper för att förstå innebörden av villkor för något så simpelt som en tågbiljett.
 

twiggs

Medlem
För SJ's del torde deras svårtydliga avtalsvillkor innebära att det inte på ett enkelt sätt går att ta del av dem, vilket borde innebära att de kan räknas som oskäliga.
Man hävdar t ex att om man köper en resa av SJ omfattas man av "SJ ABs Allmänna villkor för befordran i järnvägstrafik" i dessa villkor blir du hänvisad till andra villkor som slutligen tar dig till grundläggande villkor för järnvägsbefordran. Av vad jag kan se finns ingenting som friskriver SJ för ansvar där orsaken är en av SJ's underleverantörer.
Och som konsument kan inte SJ begära att man skall besitta en högre grad av juridiska kunskaper för att förstå innebörden av villkor för något så simpelt som en tågbiljett.

Jag har inga som helst formella juridiska kunskaper men begriper ändå det SJ säger i deras villkor. Även vad mitt försäkringsbolag vill få fram med sina villkor och bolaget bakom mitt kreditkort. Och då har jag inte ens svenska språket som modersmål… Menar du att folk i allmänhet är korkade alternativt inte förstår ett mer formellt hållet språk? :rolleyes:

Jag ser i köpvillkoren att man SJs villkor enbart gäller för SJ-tåg. Arlanda Express-biten har tidigare splittrats upp från bokningen och utgör numera två eller fler separata "rader" i bokningen. Allt är givetvis med tillägget "Resplusbiljett" för att Komma-fram-garantin" ska gälla. I Arlanda Express normalsituation så återköps inga enkelbiljetter utan här lär man ha gjort något undantag.
 
Toppen