Senaste nytt

Sista minuten (bokstavligt tolkat)

agehall

Medlem
Det är svårt att säga när det är billigast. Alla bolag har en revenue management avdelning som hela tiden justerar priser och platstillgång i olika bokningsklasser. Som tumregel kan man väl säga att du ska boka minst 14 dagar före avresa, men inte allt för tidigt heller. Bokar man 10 månader i förväg är risken rätt stor att de inte börjat justera priser allt för mycket, så alla stolar är fortfarande relativt dyra.

Det finns siter som kan titta på priser på en flygstol och hålla koll på hur priset förändras. Jag kommer inte ihåg vad den heter nu, men någon annan kan säkert fylla på med den infon.
 

erc

Medlem
Min egna, högst ovetenskapliga, uppfattning är att biljetter till USA med fördel bokas och betalas under perioden mitten av januari-mitten av februari och att resan görs under våren fram till och med ungefär mitten av juni. Så har jag årligen fyndat med olika allianser sedan 2006 och blir allt mer övertygad.

I mitt fall rör det sig om economy/discounted economy.
 

Dr. Miles

Expert
Det är svårt att säga när det är billigast. Alla bolag har en revenue management avdelning som hela tiden justerar priser och platstillgång i olika bokningsklasser. Som tumregel kan man väl säga att du ska boka minst 14 dagar före avresa, men inte allt för tidigt heller. Bokar man 10 månader i förväg är risken rätt stor att de inte börjat justera priser allt för mycket, så alla stolar är fortfarande relativt dyra.

Det stämmer bra.
Många rabatterad ekonomiklassbiljett priser publiceras inte långt i förväg eller de publiceras men flygbolaget öppnar inte tillgång till bokningsklassen. (T ex billig biljett till Bangkok som bokas i U klass, men flygbolaget öppnar inte U klass för dagarna som är lågt borta.)
 

Dr. Miles

Expert
Tillägg.
När det gäller ekonomiklassbiljett (jag har aldrig hört First/Business class sista minuten priser...), så styrs det av säsong.

T ex till Sydostasien är april-juni, sep-okt är lågsäsong. Dec-mar brukar vara högsäsong.
 
Jag genomförde en förvånansvärt billig bokning i höstas när jag skulle till San Diego en vecka och besöka en kompis som pluggar där.
Så gick det till:
Över skype gick vi genom lite olika hemsidor och här hemma i stockholm fick jag upp priser på ca: 7000 t/r, oftast med Icelandair. (Det var ca 2 veckor innan jag reste) och jag tyckte ändå priset var ok.
I USA däremot fick min kompis upp betydligt billigare priser med AA (knappa $800 t/r via HEL och ORD), han bokade resan åt mig fyllde i sin adress i usa som billing adress men mitt namn i bokningen. Jag satte snällt över pengar till hans svenska bankkonto och genomförde flygningarna utan problem.

Hur är detta möjligt?

Är även medlem i BAEC och tjänade förvånansvärt bra med avios på resan (typ 13k) vilket räcker till en t/r i CLUB CPH-LHR + ca:900 sek.

Min näst bästa deal so far (bästa var CPH-SHA med turkish för knappt 5k, klockren service/mat och bra komfort).
 

agehall

Medlem
Tre ord: Point of Sale.

Beroende på var resebyrån du köper din resa av ligger, kan du få helt olika priser. Vi diskuterade detta i någon tråd tidigare och Gnopps (eller var det AHO) berättade att det även finns en massa andra variationer som kan påverka.

Och innan någon säger att det är helt orimligt - ja det är det, men flygpriser är inte till för att vara begripliga och lika för alla. De är anpassade efter marknad och efterfrågan.
 
Ja precis, kan tänka mig att bolag justerar priserna över lov och liknande... Men att det skulle skilja så mycket bara genom att glida in på AA's hemsida med ett IP i usa och inte i swe. Det trodde jag aldrig.
 
Toppen