Sista dagen att lösa in franska franc

Diskussion i 'Övrigt' startad av Jacob, 18 Februari 2012.

1. Jacob

Jacob Medlem

Lite off-topic men ändå lite kul.

Igår fredag var det sista dagen man kunde lösa in franska franc i Frankrike. Tio år efter euron infördes var det nu dags att avsluta möjligheten att växla franc till euro och göra de gamla franska sedlarna obrukbara.

Trots att man haft tio år på sig rådde smärre kaos på Banque de France i Paris, det enda stället i huvudstaden där man fortfarande kunde växla in franska franc. Det var en och annan som hållit fast vid de gamla sedlarna in i det sista och kanske städat igenom byrålådorna en extra gång.

Affektionsvärde i all ära, men man räknar med att det runt om i världen fortfarande finns franska franc till ett värde av nästan fem miljarder svenska kronor. Pengar som nu formellt är helt värdelösa. Helt galet!

French franc officially becomes worthless - latimes.com

2. sungtae

sungtae Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det kanske går att statusmatcha om några år. 10FRF för 100SEK

3. rob74

rob74 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Oj! Det trodde jag var kört sedan länge tillbaka. Nog har jag lite francs liggandes hemma, men de har jag sparat som kuriosa.

4. Robin Petersson

Robin Petersson Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Blir nog snart dags att spara euron också ;)

5. rob74

rob74 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ja, flertalet lär väl inte direkt återkvalificera ifall de inte klarar gränsen... ;)

1 person likes this.
  6. Gnopps

Gnopps Medlem

Land:
    Finland Finland
    Och idag gäller samma för finska Mark, roligt om någon fortfarande har sådana.

7. rob74

rob74 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag har... :)
    Inte mycket, men ändå. Några sedlar, men mest mynt...

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!