Senaste nytt

Singapore Changi Airport siktar på 135 miljoner passagerare

AABack2ARN

Medlem
Ett rykte (?) på FlyerTalk gör gällandes att man inte kommer kunna hoppa mellan terminal 4 och terminal 1-3 om man inte har giltigt boardingpass. Att man inte kommer kunna passera immigration i fel terminal kan man ju förstå men det vore tråkigt om man inte kan få ta sig till T1-T3 även om en flyg avgår från T4... :(

@Dr. Miles: Du får gärna kolla upp detta när du är där.
 

Dr. Miles

Expert
Singapore Changi terminal 4 är som en vanlig flygplats. Alltså, de har delat avgångshallen (airside) och ankomsthallen separat.

När man byter plan inom terminal 4, behöver man att gå genom centrala säkerhetskontrollen men byte till terminal 1, 2 och 3 behöver man inte att gå genom centrala säkerhetskontrollen, utan säkerhetskontroll finns vid gaten.

Changi T4, 03.JPG

Changi T4, 02.JPG


Det finns en gratis transferbuss mellan terminal 2 och terminal 4 på landside, om man behöver att åka till terminal 4 kommunalt.

Eftersom min flight från Singapore inte avgår från terminal 4, kan jag inte rapportera mer om den här terminalen den här gången.

Lista av flygbolag som flyger till/från Changi terminal 4.
Changi T4, 01.jpg
 
Last edited:

AABack2ARN

Medlem
Jag kan svara mig själv efter lite exprimenterande

Det går att ta sig från T4 till T123 och tillbaka men bara under vissa förutsättningar.

Man måste checka in och passera immigration i den terminal man har ett boardingpass till. Dvs flyger man med Cathay måste man checka in och passera passmaskinerna i Terminal 4. Därefter tar man sig till en av de två informationsdiskarna och vid den finns en hiss som man tar till ankomstvåningen. Man får därefter passera en vakt som undrar vad man har där att göra och blir hänvisad till det område där transferbussen går. Men innan det får man sitt boardingpass fotograferat och en fin liten sticker med texten T4 som man skall ha väl synlig - annars får man inte komma tillbaka in i T4.

Bussen tog cirka 10 minuter om man kommer itll Terminal 2 (typ gate F50) och blir ordentligt upplyst om att man skall ta sig tillbaka till gate F51 där bussen avgår mot T4.

Väl i stora terminalkomplexet kan man besöka oneworld-loungerna för Qantas och British Airways. Tar en stund att gå till terminal 1. På vägen tillbaka går man till F51 där det är en säkerhetskontroll och sedan buss till T4 där man blir utsläppt i avgångshallen och man kan besöka Cathays nya lounge.

Man får räkna med minst 30 minuter i vardera riktningen så man behöver gott om tid för denna utflykt.

Var det värt det? Nja. Qantas lounge har bra mat men BAs lounge var späckad med ganska dåligt utbud. Cathays nya lounge är stor, lugn och trevlig så nästa gång håller jag mig nog där.

Vad jag förstår kan man INTE göra motsatsen. Dvs har man ett flyg som går från T123 kan man inte ta sig till T4 för en utflykt. Varför vet jag inte.
 
Toppen