Senaste nytt

Singapore airlines upgrade till First

NotRyan

Medlem
I min värld är Business förkortat med C, men det är väl en Star alliance grej tror jag. När det blir andra bokstäver blir jag lost i alla fall.
Jag tror främst att det är geeksen på andra sidan pölen som använder J istället för C men den är ju inte den värsta. I min värld betecknar Y en betald Plus och den som bokat en Plus-award på longhaul kan möjligen bli lite förvirrad av andras F-upplevelser :)
 
Lånar denna tråden för liknande fråga.

I mars flyger jag CPH-SIN (777-300ER) i First (O) och sedan vidare 12 timmar senare SIN-SYD (A380) Business (I). Som jag har förstått det så finns det ingen som helst möjlighet att uppgradera sig till first på A380 med varken EB poäng, cash, vänlig ton(..) eller liknande? Har jag rätt för mig och kan lägga ner tanken på att flyga first på denna sträcka?
 

Alf

Medlem
Lånar denna tråden för liknande fråga.

I mars flyger jag CPH-SIN (777-300ER) i First (O) och sedan vidare 12 timmar senare SIN-SYD (A380) Business (I). Som jag har förstått det så finns det ingen som helst möjlighet att uppgradera sig till first på A380 med varken EB poäng, cash, vänlig ton(..) eller liknande? Har jag rätt för mig och kan lägga ner tanken på att flyga first på denna sträcka?

Om du har bokningsklass O så är det väl en awardbiljett. Då har du väl betalt hela sträckan med poäng för First class. I så fall kan du ju uppgradera utan kostnad om Tallin hittar platser på sträckan SIN-SYD. Om det finns möjlighet att uppgradera i SIN har jag ingen aning om.

Själv har jag också en bokning i First CPH-SIN och vidare till AKL i business. Jag kollar då och då med Tallin om det finns platser i First men än så länge har det inte funnits. Har också funderat på om man kan bli uppgraderad vid gaten om det finns lediga platser. Hela resan är ju betald med poäng för First.
 
Om du har bokningsklass O så är det väl en awardbiljett. Då har du väl betalt hela sträckan med poäng för First class. I så fall kan du ju uppgradera utan kostnad om Tallin hittar platser på sträckan SIN-SYD. Om det finns möjlighet att uppgradera i SIN har jag ingen aning om.

Själv har jag också en bokning i First CPH-SIN och vidare till AKL i business. Jag kollar då och då med Tallin om det finns platser i First men än så länge har det inte funnits. Har också funderat på om man kan bli uppgraderad vid gaten om det finns lediga platser. Hela resan är ju betald med poäng för First.

Ja precis hela resan är bokad i award first. Men SQ släpper väl inga award biljetter alls i A380? Så vet inte hur lönt det är att ringa och fråga. Därför jag utforska andra alternativ. Men hittar inte mycket..
Ja uppgradering vid gaten är ju också ett sista alternativ men tror den chansen kan likställas med noll.
 

palmen

Moderator
Har också funderat på om man kan bli uppgraderad vid gaten om det finns lediga platser. Hela resan är ju betald med poäng för First.
Det där tror jag det är mikroskopiska chanser för att det blir verklighet.
SAS betalar ju Singapore för varje flight som deras medlemmar åker på award, och SAS betalar ju inte för First när du bokar Business så att Singapore skulle uppgradera gratis till First för att du har ett annat ben i First med dom kommer med största sannolikhet inte att hända.

Det finns en anledning att Singapore Airlines inte släpper First till Eurobonus på SIN-SYD, den går med nya suites på A380. Mig veterligen går det inte att boka några flighter som har nya suites på Singapore Airlines med Eurobonuspoäng. Om de fortfarande finns avgångar som kör gamla suites till Sydney så kan man i teorin boka det som award, men det är extremt ovanligt att de släpper några award i First dit till Eurobonus. Har nog bara sett 1-2 stycken sådana bokningar totalt.
 

Alf

Medlem
Det där tror jag det är mikroskopiska chanser för att det blir verklighet.
SAS betalar ju Singapore för varje flight som deras medlemmar åker på award, och SAS betalar ju inte för First när du bokar Business så att Singapore skulle uppgradera gratis till First för att du har ett annat ben i First med dom kommer med största sannolikhet inte att hända.

Det finns en anledning att Singapore Airlines inte släpper First till Eurobonus på SIN-SYD, den går med nya suites på A380. Mig veterligen går det inte att boka några flighter som har nya suites på Singapore Airlines med Eurobonuspoäng. Om de fortfarande finns avgångar som kör gamla suites till Sydney så kan man i teorin boka det som award, men det är extremt ovanligt att de släpper några award i First dit till Eurobonus. Har nog bara sett 1-2 stycken sådana bokningar totalt.

Hur betalning regleras mellan SAS och SQ har jag ingen aning om. Jag vet bara att jag har hela sträckan betald med poäng i First. Jag har business mellan SIN-AKL, B77W på ditresa och A380 på hemresan utan suites. På A380 flighten finns en First plats som är bokningsbar med poäng. Eftersom vi är två så är det inte aktuellt med en i First och en i business när vi åker tillsammans. Är heller inte säker på att det fungerar på en 2-4-1, där skall man ju åka tillsammans, i varje fall på samma flyg. Vet inte om det även gäller att man även måste åka i samma klass.

Hursomhelst är det inga problem, business med SQ duger gott på halva sträckan.
 
Det där tror jag det är mikroskopiska chanser för att det blir verklighet.
SAS betalar ju Singapore för varje flight som deras medlemmar åker på award, och SAS betalar ju inte för First när du bokar Business så att Singapore skulle uppgradera gratis till First för att du har ett annat ben i First med dom kommer med största sannolikhet inte att hända.

Det finns en anledning att Singapore Airlines inte släpper First till Eurobonus på SIN-SYD, den går med nya suites på A380. Mig veterligen går det inte att boka några flighter som har nya suites på Singapore Airlines med Eurobonuspoäng. Om de fortfarande finns avgångar som kör gamla suites till Sydney så kan man i teorin boka det som award, men det är extremt ovanligt att de släpper några award i First dit till Eurobonus. Har nog bara sett 1-2 stycken sådana bokningar totalt.

När jag tittat vad som flugits de senaste dagarna så ser det ut att vara gamla suits på de A380. Menar du då att jag skulle kunna ringa Tallin och ändra till First? Givet att det finns availability.
 

palmen

Moderator
När jag tittat vad som flugits de senaste dagarna så ser det ut att vara gamla suits på de A380. Menar du då att jag skulle kunna ringa Tallin och ändra till First? Givet att det finns availability.
Om det finns awards tillgängliga för Eurobonus är det bara boka om till det. Och som jag skrev, Singapore släpper i stort sätt aldrig First award till Eurobonus på SIN-SYN-SIN.
 
Toppen