Senaste nytt

Singapore airlines premium economy

tobbe88

Medlem
God dag =)!
Hade tänkt skriva reserapport om min resa mellan Arn-singarpore (sin, a350)- osaka (kix, a380).
Det hela började i början av januari när jag och flickvännen dividerade om vart vi skulle resa till sommar, först pratade vi mycket om södra Usa men hittade då inga riktigt bra deals dit (precis missat KLM dealen...), så då hamnade fokus på asien istället. Eftersom singapore airlines hade i början på december annonserat att de skulle flyga till Singapore, blev valet ganska enkelt att välja dessa då de har ett högt rykte i flygbranchen. Men vi vill inte bara till Singapore, utan gärna något mer. Efter flera timmars googlade så föll rutten till Osaka via Singapore. Efter hårt dividerade beslutades att vi skulle flyga premium economy, priset hamnade på 10 000 per pers (vi la till sätterna på exit så det blev ca 12 000 totalt). Vilket vi tyckte var ett bra pris.

Ber om ursäkt förbildkvaliten, jag kom inte helt överens med datorn och dess kvalitet...

En tidig augusti söndag tog vi tåget från Umeå till Arlanda i frösta klass. Tåget gick i tid och resan flöt på bra =)! Vi checkade in på Clarion, vi blev besvikna på rummet. Det var som någon inte städat ordentligt, låg hår osv i badrummet mm. Idag ångrar jag att vi vi sa till, men pallade inte...

IMG_0620.jpg

Måndagen var det då dax att resa till Singapore via Moskva. Jag var verkligen pepp inför resan, hade höga förväntningar på servicen. Incheckningen var smidig, ingen kö i premium kön, därefter genom säken och snart blev det boarding time. Boardingen utfördes enligt alla konstensreger, första PPS club och business class passagerna, därefter premiuem economy och star alliance gold.

IMG_0621.jpg

Flygningen till Moskva var inget wow, servicen var helt okej men inget mer. Jag tog en macka och den smakade precis lika oinspererande som den ser ut på bilden, medans flickvännens fisk var mycket god. Ingen champagne serverades
IMG_0633 kopia.jpg

IMG_0632.jpg


Sedan så satt delar av en familj i premium, de fick vin från C och mamman i sällskapet satt i C. Innan vi skulle landa i Moskva försvann de till C-kabinen. Jag har ingen anledning varför, för när vi sedan åkte från Moskva satt de i premium och fick samma service som oss andra.

Stopp over i Moskva var helt okej, men önskar att vi hade sluppit detta stopp. Från stockholm var det ca 30% beläggning i Y+, från Moskva var planet nästan helt fullt, endast två säten lediga i C.

Efter en kaos boarding så var vi äntligen påväg till Singapore. När kapten släkt säkerhetsbältet, var det dax för dryck service och mat. Men fick ett glas champagne, ingen direkt påfyllning under tiden på väntan på mat.
IMG_0626.jpg

Valet blev på köttet, det var helt okej. Glassen till efterrätt var helt okej med jordgubb, ej Hägendaz.
IMG_0637.jpg

Det var en effektiv service, dock fick vi sitta lite väl länge med tomma brickorna.

Därefter blev det lite film tittande, valet blev fast 8. Det var trevlig kvalitet på IFE. Dock fick jag ont av hörlurarna då de trycket ovanlit hårt på öronen, så bytte till mina egna Sony lurar. Därefter försökte jag ta en tupplur, men det var svårt. Vi satt på 31 K/H. Fotstödet kom aldrig tillräckligt högt, så att jag fick något stöd... Jag hade med mig extrakudde, även la väskan så jag kunde vila mina fötter på den. Men det blev ändå inte en riktig sömn...
IMG_0629.jpg

Ca 2 timmar innan landning tändes kabinen för frukost serveringen. Men missade ta ett foto... Men valet föll på fritatan, helt okej. Dock var te som vi fick, kallt...
Vi landade någon minut sen, snabbt genom immigration och våra väskor kom snabbt. Därefter borstade vi tänderna. Då jag läser till tandläkar, läste jag innehållet på singapore airlines tandkrämen och reagerade på att de saknade flour i, kan vara bra att tänka på ;).

Efter ett par trevliga dagar i Singapore, begav vi oss vidare till Osaka. Jag hade bokat till Osaka, då de flög airbus 380 och jag aldrig flugit den. Premium economy stolen var betydligt bättre här, man kudne få upp benstödet mer och det kändes som vi hade mer plats här. Även här satt vi på 31 H/K. Ingen service förrän frukost, men så klart serverades champagne och nötter när kapten släkt skylten för säkerhetsbältet. Trots detta var natt flygning, så var servicen bättre här. Ca 2,5 timme innan landning så serverades frukosten. Då hade vi beställt pannkakor och äggröra, mycket gott!

IMG_0657.jpg
IMG_0661.jpg

IMG_0663.jpg


Sammanfattningsvis tycker jag att servicen var helt okej, men inget wow. Betydligt bättre service mellan Sin-Kix än Arn-Sin. Kan bero på att det var knappt 50% belagt i Y+ mellan Sin-Kix, men samtidigt var det en nattflygning. Stolen har förbättningspotential, men är bra för en dag flygning men under natten har jag svårt att sova. Vi var inte helt sålda på premium economy, så förmodligen kommer vi nog inte flyga detta igen, om inte det är en dags flygning.

Fortsättning följer...
 

Flyingandy

Medlem
Tack för recensionen, åker till Singapore om två månader i premium economy. Hur tycker du den är jämfört med SAS plus på långlinjer? Sen SAS uppgraderade kabinen har nya plus varit väldigt prisvärt.
 

chazzie

Medlem
Kul att läsa! Singapore Airlines verkar ha juste priser i Eco+ och produkten ser ut att vara kanon, jag ångrar lite att jag inte tok-bokade till Sydney i vår när jag hittade pris för 10k, men men.
 

henrik l

Medlem
Tack för en kul läsning. PE har väl diskuterats en del här och själv har jag säker +20 ben i PE till och från Asien, framförallt BA, men även Cathay och SAS. För att kalibrera förväntningar och upplevelse skall man jämföra med economy och hur mycket bättre det är (imho är det stolen som är den stora skillanden). Man ska inte jämföra med hur mycket sämre det är än business:)
 

tobbe88

Medlem
Tack för en kul läsning. PE har väl diskuterats en del här och själv har jag säker +20 ben i PE till och från Asien, framförallt BA, men även Cathay och SAS. För att kalibrera förväntningar och upplevelse skall man jämföra med economy och hur mycket bättre det är (imho är det stolen som är den stora skillanden). Man ska inte jämföra med hur mycket sämre det är än business:)

Nej precis, och jag kan väl erkänna att jag hade lite höga förväntningar, men om Singapore hade levt upp till sin service hade jag nog inte varit så hård mot hårda produkten.

Tack för recensionen, åker till Singapore om två månader i premium economy. Hur tycker du den är jämfört med SAS plus på långlinjer? Sen SAS uppgraderade kabinen har nya plus varit väldigt prisvärt.

Jag ska vara ärlig och säga att jag inte provat SAS plus longhaul så kan tyvärr inte ge någon korrekt jämförande bild .
 
Toppen