Senaste nytt

Singapore Airlines på väg till Stockholm

Palazzi

Medlem
Jag hoppas att detta fungerar men jag är faktiskt mer än tveksam.

Vem väljer Singapore Airlines och vilken slutdestination ska man då ha? De brukar ju vara aningen dyrare än konkurrenterna från t.e.x gulfen...
Till norra Asien finns ju smidigare alternativ än att flyga via Singapore och det tror jag gemene man föredrar. Till Australien finns ju både Qatar, Thai och kombination SAS+Thai med endast ett byte. BKK känns också som mer turistorienterat för "Svensson"...

Finns det passagerare nog i Sverige för att betala "det lilla extra" för att resa till sydostasien/Australien? Troligen riktar de sig främst till företagskunder.... Finns det tillräckligt för att fylla en kärra? CPH samlade väl ihop hela nordens kunder....

Att det finns många här som vill resa Singapore Airlines betvivlar jag inte, men hoppas bara att vi speglar marknaden.

Jaja, bara att hoppas :)
 

Agö

Medlem
Jag hoppas att detta fungerar men jag är faktiskt mer än tveksam.

Vem väljer Singapore Airlines och vilken slutdestination ska man då ha? De brukar ju vara aningen dyrare än konkurrenterna från t.e.x gulfen...
Till norra Asien finns ju smidigare alternativ än att flyga via Singapore och det tror jag gemene man föredrar. Till Australien finns ju både Qatar, Thai och kombination SAS+Thai med endast ett byte. BKK känns också som mer turistorienterat för "Svensson"...

Finns det passagerare nog i Sverige för att betala "det lilla extra" för att resa till sydostasien/Australien? Troligen riktar de sig främst till företagskunder.... Finns det tillräckligt för att fylla en kärra? CPH samlade väl ihop hela nordens kunder....

Att det finns många här som vill resa Singapore Airlines betvivlar jag inte, men hoppas bara att vi speglar marknaden.

Jaja, bara att hoppas :)

Det är väl slut på SAS + Thai?

S A S Cancels Codeshare Agreement With Thai Airways - Thailand Travel Forum - Thailand Forum
 

Fredrik

Medlem
Verkligen intressant. Om SK och SQ tänker sig att ta den trafiken är det intressant att få veta hur stor den är.
 

Bwan

Medlem
Skulle inte SAS behöva dessa eventuella kunder istället för SQ? Det är bara bolag från andra länder som vill ha direktlinjer till ARN ;)

Jag hoppas att det här blir verklighet! Det skulle vara speciellt att flyga SQ från ARN.
 

Agö

Medlem
Skulle inte SAS behöva dessa eventuella kunder istället för SQ? Det är bara bolag från andra länder som vill ha direktlinjer till ARN ;)

Jag hoppas att det här blir verklighet! Det skulle vara speciellt att flyga SQ från ARN.

Fast JV innebär ju att man delar vinsten. Men du kanske menar SK-metall?
 

Agö

Medlem
Det är väl också så att man utvidgar code Shared med Thai på deras flyg från OSL, ARN o CPH och inrikes Thailand......

Ja visst, men inte övriga Asien. Detta kan ju vara en anledning till att Singapore Airlines kanske kommer till ARN. (Förmodar att det är konkurrensmyndigheterna som ställt detta krav).
 

AABack2ARN

Medlem
Kanske blir det så här?

SK och TG delar på (turist)trafiken till BKK och Thailand. SK omkonfigurerar ett par långdistanskärror med enbart SAS Plus och SAS Go för att hävda sig i konkurensen med DY - det är ju ändå för dyrt att uppgradera C-stolarna och dessutom är det få som betalar för att sitta där.

I stället tunnlar SK sina passagarere till resten av Asien via SQ. Då det är ett JV får de ju antagligen dela på kostnaderna och förhoppningsvis vinsterna.

:confused:
 

Storsteffe

Medlem
Kanske blir det så här?

SK och TG delar på (turist)trafiken till BKK och Thailand. SK omkonfigurerar ett par långdistanskärror med enbart SAS Plus och SAS Go för att hävda sig i konkurensen med DY - det är ju ändå för dyrt att uppgradera C-stolarna och dessutom är det få som betalar för att sitta där.

I stället tunnlar SK sina passagarere till resten av Asien via SQ. Då det är ett JV får de ju antagligen dela på kostnaderna och förhoppningsvis vinsterna.

:confused:

Tror också att SAS är på väg mot ett två klass koncept, men jag tror det blir nån halvvariant som ersätter eco extra. och nuvarande biz på alla longhaul. Kan kanske vara ett bra koncept då jag tror att de flesta idag ändå inte väljer SAS pga hårdvaran.
 

Palazzi

Medlem
Tror också att SAS är på väg mot ett två klass koncept, men jag tror det blir nån halvvariant som ersätter eco extra. och nuvarande biz på alla longhaul. Kan kanske vara ett bra koncept då jag tror att de flesta idag ändå inte väljer SAS pga hårdvaran.

Det lär dröja iaf för SAS GO & PLUS införs på Long haul snart, men man sparar ändå nuvarande Business class (alltså tre klass-konfig). Ett annat problem med två klass-konceptet är ju att SAS då verkligen tvingas byta flygplan för dagens är ju utrustade med tre sätestyper. SAS talar ju iofs om att göra om kabinen (nya stolar mm) men i den framtid det handlar om gör de nog bäst i att byta plan. Att investera för framtiden i ett redan gammalt plan känns dumt.

Men det är klart: Om SAS känner av att nya SAS PLUS verkligen uppskattas kanske det övergår helt till det även på long haul. Jag tycker dock personligen att det vore vansinne att inte ha "lie flat" 2020 (pratar vi om den tidsramen?).. Alla bolag utom lågprisbolagen inför ju det, känns konstigt om SAS går helt mot strömmen. Kanske kan de nå en kompromiss.... :)
 
Toppen