Senaste nytt

Singapore Airlines First Class nu bokningsbart med EuroBonus (2018-02-27)

Dr. Miles

Expert
Det är vanligare att det stäpps award/upgrades om det står F9 jämfört med om det står F0. Därför finns det givetvis ett samband/korrelation. Men exakt hur det ser ut är det ingen av oss som vet. Men korrelationen finns såklart.
Det kan vara så.
Men gällande korrelation, jag postade tidigare om result av sökning av awardplatser på Singapore Airlines KrisFlyer webbsida och resultat av vad SAS agenten kunde se.

Hur hitta Singapore airlines award med eurobonuspoäng? | Sida 7 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

I detta exempel, på ett datum visade KrisFlyer webbsida tillgänglighet men SAS agenten inte kunde se någon ledig plats på denna flight, på ett annat datum visade KrisFlyer webbsida ingen tillgänglighet men SAS agenten kunde se ledig plats.

Därför enda pålitliga sättet att kolla Singapore Airlines awardplatser i Business class / First class på Airbus A380 & Boeing 777-300ER för bonusresabokning med SAS EuroBonus poäng är, att ringa till SAS (eller Tallinn).
 

agehall

Medlem
Jag är övertygad om att de flesta förstår detta. Det finns ju en uppenbar korrelation mellan antalet stolar som är till salu och antalet stolar tillgängliga för award/upgrade. Det skiljer sig säkert mellan flygbolag och flygplats, men det är ändå fullt rimligt att använda siffrorna till reverse engineering för att försöka hitta mönster och regler. Sen är alla medvetna om att det kan ändras när som helst och det inte på något vis är en garanti.
Uppenbarligen inte eftersom folk fortsätter använda dessa siffror på fel sätt och låter besvikna av det. Jag anser att det är att lura folk att påstå att det finns någon slags koppling här. Det är mycket mer än bara antalet biljetter till salu i en viss bokningsklass som styr. Det är såklart en faktor någonstans, men det är ungefär som att säga att bara för att din bil går på bensin så går den lika fort som en Köningsegg...

Men korrelationen finns såklart.
Det går att bevisa en korrelation mellan vadsomhelst om man bara försöker. Om den är relevant är en annan fråga och i det här fallet vill jag hävda att det inte är det.
 
  • Gilla
Reactions: Alf

squeezen

Medlem
Uppenbarligen inte eftersom folk fortsätter använda dessa siffror på fel sätt och låter besvikna av det. Jag anser att det är att lura folk att påstå att det finns någon slags koppling här. Det är mycket mer än bara antalet biljetter till salu i en viss bokningsklass som styr. Det är såklart en faktor någonstans, men det är ungefär som att säga att bara för att din bil går på bensin så går den lika fort som en Köningsegg...


Det går att bevisa en korrelation mellan vadsomhelst om man bara försöker. Om den är relevant är en annan fråga och i det här fallet vill jag hävda att det inte är det.
vet att siffrorna endast (som mest) är en indikation, MEN de som fått till två platser har ofta sett F4, och det betyder ju såklart att det är större risk hitta award för två pers om det är F4 än F2 till exempel.
Det var det enda jag menade, och tills dess att united sökmotor eller annat kan integrera SAS avtalen med SQ så expertflyer iaf något bättre än totala blindskott som kan leda till dagliga samtal till Tallinn som då varje gång tvingas söka manuellt och jag tar up kötid för andra, samt slösar tid av mitt eget liv.
F2 = inte lönt ringa
F4 = det kan iaf vara värt att ringa, men såklart inga garantier.
det är så jag använder det. Knappast så att jag är besviken eller känner mig lurad att F4 inte gav mig awardplatser för det innebär onekligen ingen garanti för awards men oddsen är desto bättre.
 

spritfet

Medlem
vet att siffrorna endast (som mest) är en indikation, MEN de som fått till två platser har ofta sett F4, och det betyder ju såklart att det är större risk hitta award för två pers om det är F4 än F2 till exempel.
Det var det enda jag menade, och tills dess att united sökmotor eller annat kan integrera SAS avtalen med SQ så expertflyer iaf något bättre än totala blindskott som kan leda till dagliga samtal till Tallinn som då varje gång tvingas söka manuellt och jag tar up kötid för andra, samt slösar tid av mitt eget liv.
F2 = inte lönt ringa
F4 = det kan iaf vara värt att ringa, men såklart inga garantier.
det är så jag använder det. Knappast så att jag är besviken eller känner mig lurad att F4 inte gav mig awardplatser för det innebär onekligen ingen garanti för awards men oddsen är desto bättre.
Bra skrivet. Precis såhär tolkade jag ditt tidigare inlägg också, så förstår faktiskt inte varför vissa överreagerar .
 

agehall

Medlem
Bra skrivet. Precis såhär tolkade jag ditt tidigare inlägg också, så förstår faktiskt inte varför vissa överreagerar .
Läs inlägget jag kommenterade. Där står ju uttryckligen i andra stycket att författaren inte förstår sambandet. Det jag påpekar i grund och botten är att något sådant inte finns och därmed kan man inte hitta ett.
 
Toppen