Senaste nytt

Singapore Airlines First Class nu bokningsbart med EuroBonus (2018-02-27)

squeezen

Medlem
Pratade igår och idag med Tallinn för att boka en HAM-CPH-SIN i F. Igår fick jag bekräftat att även FRA och LHR är möjligt att boka med EB poäng.
Idag så hon dock att endast LHR är synligt i systemet där planet är B77W. Avgånger med 388 syns inte i hennes system sa hon.

Förresten blev skatter och avgifter 1932 kr för en enkelresa :eek:
„Taxes, Fees, Other Charges: 738 kr, Domestic/International Fee: 1194 kr“

Är det någon som lyckades med „Book The Cook“, kanske via telefon eller mail?
På SIAs hemsida finns inte CPH med som avreseort.
Book the Cook
Ringde idag för att kolla LHR alt FRA som alternativ på min bokning, hon kunde se business vissa av dagarna. Inget first.
Har inte lyckats förstå expertflyer availability vs vad tallin ser. Även om 777 står som F4, dvs alla säten lediga hade de ingen avialability.
Fast det kanske mer är ett riktmärke för CPH än LHR att om kabinen är osåld ännu så bör det finnas awards.
 
Ringde idag för att kolla LHR alt FRA som alternativ på min bokning, hon kunde se business vissa av dagarna. Inget first.
Har inte lyckats förstå expertflyer availability vs vad tallin ser. Även om 777 står som F4, dvs alla säten lediga hade de ingen avialability.
Fast det kanske mer är ett riktmärke för CPH än LHR att om kabinen är osåld ännu så bör det finnas awards.

Jag själv hade gärna bokat om min LHR-CPH-SIN till LHR-SIN av förklarliga skäl, men verkar som att det inte finns någon availability för SQ i F från London.
 

Alf

Medlem
Pratade igår och idag med Tallinn för att boka en HAM-CPH-SIN i F. Igår fick jag bekräftat att även FRA och LHR är möjligt att boka med EB poäng.
Idag så hon dock att endast LHR är synligt i systemet där planet är B77W. Avgånger med 388 syns inte i hennes system sa hon.

Förresten blev skatter och avgifter 1932 kr för en enkelresa :eek:
„Taxes, Fees, Other Charges: 738 kr, Domestic/International Fee: 1194 kr“

Är det någon som lyckades med „Book The Cook“, kanske via telefon eller mail?
På SIAs hemsida finns inte CPH med som avreseort.
Book the Cook

Jag försökte också boka mat via hemsidan men det fungerar inte från CPH. Försökte även boka mat från SIN på hemresan men det gick inte heller. Det borde ju gå från det hållet tycker man. Är ju nyfiken på att testa deras Lobster Thermidor. Nu såg jag att man kunde beställa hummer med nudlar i deras Private Room så då blir det att vara i god tid på flygplatsen innan hemresan. Lär nog inte svälta på resan under några omständigheter.
 

agehall

Medlem
Har inte lyckats förstå expertflyer availability vs vad tallin ser. Även om 777 står som F4, dvs alla säten lediga hade de ingen avialability.
Fast det kanske mer är ett riktmärke för CPH än LHR att om kabinen är osåld ännu så bör det finnas awards.

Jag har sagt det många gånger förr och tydligen behöver jag säga det igen: ÖVERTOLKA INTE DESSA SIFFROR!

F4 innebär inget annat än att bolaget just vid detta tillfälle är beredd att sälja fyra stycken biljetter i F-klass. Det betyder inte att det finns fyra tillgängliga stolar eller att det bör finnas awards eller att himlen är blå. Det kan mycket väl vara så att det just då finns 16 stycken personer som har biljetter till F-kabinen på denna flight vilket troligen kommer leda till en hel bunt nedgraderingar men om flygbolaget bedömer det som lönsamt att sälja fler biljetter kommer de göra det oavsett.

Eftersom sanningen här är obehaglig vill ingen lyssna på det jag säger men det är tyvärr fel sätt att se på det och leder bara till att fler kommer att misstolka siffrorna.
 

Canadien

Medlem
Jag försökte också boka mat via hemsidan men det fungerar inte från CPH. Försökte även boka mat från SIN på hemresan men det gick inte heller. Det borde ju gå från det hållet tycker man. Är ju nyfiken på att testa deras Lobster Thermidor. Nu såg jag att man kunde beställa hummer med nudlar i deras Private Room så då blir det att vara i god tid på flygplatsen innan hemresan. Lär nog inte svälta på resan under några omständigheter.

CPH har inte denna service. Hur långt fram.i tiden är din bokning? De kanske inte satt menyn för sommar/höst/vinter ännu.
 
Jag har sagt det många gånger förr och tydligen behöver jag säga det igen: ÖVERTOLKA INTE DESSA SIFFROR!

F4 innebär inget annat än att bolaget just vid detta tillfälle är beredd att sälja fyra stycken biljetter i F-klass. Det betyder inte att det finns fyra tillgängliga stolar eller att det bör finnas awards eller att himlen är blå. Det kan mycket väl vara så att det just då finns 16 stycken personer som har biljetter till F-kabinen på denna flight vilket troligen kommer leda till en hel bunt nedgraderingar men om flygbolaget bedömer det som lönsamt att sälja fler biljetter kommer de göra det oavsett.

Eftersom sanningen här är obehaglig vill ingen lyssna på det jag säger men det är tyvärr fel sätt att se på det och leder bara till att fler kommer att misstolka siffrorna.

Jag är övertygad om att de flesta förstår detta. Det finns ju en uppenbar korrelation mellan antalet stolar som är till salu och antalet stolar tillgängliga för award/upgrade. Det skiljer sig säkert mellan flygbolag och flygplats, men det är ändå fullt rimligt att använda siffrorna till reverse engineering för att försöka hitta mönster och regler. Sen är alla medvetna om att det kan ändras när som helst och det inte på något vis är en garanti.
 

Dr. Miles

Expert
Jag är övertygad om att de flesta förstår detta så du kanske kan börja uppföra dig som folk? Det finns ju en uppenbar korrelation mellan antalet stolar som är till salu och antalet stolar tillgängliga för award/upgrade. Det skiljer sig säkert mellan flygbolag och flygplats, men det är ändå fullt rimligt att använda siffrorna till reverse engineering för att försöka hitta mönster och regler. Sen är alla medvetna om att det kan ändras när som helst och det inte på något vis är en garanti.

Med andra ord finns det ingen mening att hålla en sådan översittarton.
Men t ex om ExpertFlyer visar tillgänglighet F6 eller F9 betyder inte automatiskt att flygbolaget i fråga släpper First class award på denna flight.
Det är flygbolagets revenue management som bestämmer.
Därför finns det ingen direkt correlation av tillgänglighet av platser till försäljning och tillgänglighet av awardaplatser.

Man får göra eget antagande för sig själv, inget fel med det.
Men att säga tillgängligheten (av platser till försäljning) som visas på ExpertFlyer (eller liknande tjänst) har direktkoppling med awardplatser är fel, tycker jag.
 

palmen

Moderator
Men t ex om ExpertFlyer visar tillgänglighet F6 eller F9 betyder inte automatiskt att flygbolaget i fråga släpper First class award på denna flight.
Det är flygbolagets revenue management som bestämmer.
Därför finns det ingen direkt correlation av tillgänglighet av platser till försäljning och tillgänglighet av awardaplatser.

Man får göra eget antagande för sig själv, inget fel med det.
Men att säga tillgängligheten (av platser till försäljning) som visas på ExpertFlyer (eller liknande tjänst) har direktkoppling med awardplatser är fel, tycker jag.
Tittar man på Köpenhamns-linjen så var det nästan uteslutande så att fanns det F4 så var det också 2 award tillgängliga att boka. Man kan inte dra slutsatsen att det alltid är så men oftast stämde det.
Man kan göra antaganden utifrån vad som finns kvar i olika bokningsklasser, men det blir ingen fakta.

Tittar man på hur det såg ut med min resa till Bangkok med Lufthansa First så var det F6 väldigt länge från 14 dagar till avresa. Nästan alltid när det är F6-8 så brukar Lufthansa släppa platser som awards men så skedde inte i detta fallet, det kom dock F awards med mindre än 7 dagar till avresa.
Vi kan som sagt hitta mönster som är "troliga" men finns absolut inget som säger att det alltid är så.
 
Men t ex om ExpertFlyer visar tillgänglighet F6 eller F9 betyder inte automatiskt att flygbolaget i fråga släpper First class award på denna flight.
Självklart är det så, det är nog alla överens om!

Det är flygbolagets revenue management som bestämmer.
Därför finns det ingen direkt correlation av tillgänglighet av platser till försäljning och tillgänglighet av awardaplatser.

Det är vanligare att det stäpps award/upgrades om det står F9 jämfört med om det står F0. Därför finns det givetvis ett samband/korrelation. Men exakt hur det ser ut är det ingen av oss som vet. Men korrelationen finns såklart.
 
Toppen