Senaste nytt

Singapore Airlines byter till A350 utan first från Köpenhamn from 1 november 2019

palmen

Moderator
Undrar lite själviskt om de kommer öka tillgängligheten av First Awards med SQ för Eurobonus på andra linjer när CPH-SIN First försvinner?
Med 99,9% säkerhet nej. SAS och Singapore har Joint Venture på just Köpenhamn och Stockholms linjen.
Anledningen till att Eurobonus fått tillgång till First är för att de inte kan sälja dessa (är en kvalificerad gissning).
De kommer inte att kompensera detta bortfall med att öppna upp First på andra linjer där de faktiskt kan sälja dessa platser eller har bättre utbyte med tex Lufthansa och Miles & More mm.
 

Agö

Medlem
Lite löpande information från konkurrenten.

Rutenyhed: Singapore Airlines øger og flyver dagligt fra København og indsætter en Airbus A350-900 - InsideFlyer DK

Avslutas med följande cliffhanger...

Ændringer på ruten fra Stockholm
Ruten fra Stockholm som i dag har en mellemlanding i Moskva ændres også. Den bliver nu xxx

Den vil forsat benytte sig af en Airbus A350-900
Nu uppdaterat och justerat...

Ingen ændringer på ruten fra Stockholm
Ruten fra Stockholm som i dag har en mellemlanding i Moskva ændres ikke. Den vil forsat benytte sig af en Airbus A350-900

Rutenyhed: Singapore Airlines øger og flyver dagligt fra København og indsætter en Airbus A350-900 - InsideFlyer DK
 

fcx

Medlem
Med 99,9% säkerhet nej. SAS och Singapore har Joint Venture på just Köpenhamn och Stockholms linjen.
Anledningen till att Eurobonus fått tillgång till First är för att de inte kan sälja dessa (är en kvalificerad gissning).
De kommer inte att kompensera detta bortfall med att öppna upp First på andra linjer där de faktiskt kan sälja dessa platser eller har bättre utbyte med tex Lufthansa och Miles & More mm.

Hur kan man ha ett JV när bara den ena parten faktiskt flyger?
 

palmen

Moderator
Hur kan man ha ett JV när bara den ena parten faktiskt flyger?
Man delar på alla kostnader och intäkter även om bara ena bolaget flyger sträckan.
Är ju samma sak på Star Alliance JV över Atlanten, bara det att alla bolagen flyger men delar på kostnader och avgifter.
 

Senator

Moderator
En eloge till Singapore som ändå går ut med denna information långt i förväg så folk kan planera runt detta om man nu hade planer att flyga First med dom.
Verkar ju som att "inga" blir drabbade då det är först från 1a november (eller åtminstone väldigt få) jämfört med om det varit från sommartidtabellen.

SAS, se och lär hur man gör när man inför en förändring som påverkar resenärerna. Inget som ska ske över en natt utan lång framförhållning.

Framförhållning är bra, men jag har väldigt svårt att se att antalet bokade First med EuroBonuspoäng skulle påverka när detta skulle ske

Jag tror att Network Plannng är en helt annan drivkraft och att SQ inte har kapacitet innan att göra ändringen.

Den andra stora nyheten är kapacitetsökning till daglig plus onsdagsflighten under sommaren.

Stora ändringar i longhaul-programmet verkar kräver ofta nästan ett halvår att verkställa av olika skäl. Undantaget från SAS sida var den abrupta ändringen av SVG-IAH som skedde snabbt. Annars kommer det som oftast ändringar 5-6 innan. Det tar t.ex ett halvår innan att bygga upp en ny rutt.
 

palmen

Moderator
Framförhållning är bra, men jag har väldigt svårt att se att antalet bokade First med EuroBonuspoäng skulle påverka när detta skulle ske

Jag tror att Network Plannng är en helt annan drivkraft och att SQ inte har kapacitet innan att göra ändringen.

Den andra stora nyheten är kapacitetsökning till daglig plus onsdagsflighten under sommaren.

Stora ändringar i longhaul-programmet verkar kräver ofta nästan ett halvår att verkställa av olika skäl. Undantaget från SAS sida var den abrupta ändringen av SVG-IAH som skedde snabbt. Annars kommer det som oftast ändringar 5-6 innan. Det tar t.ex ett halvår innan att bygga upp en ny rutt.
Möjligt att det väger in lite, men med sådan bra framförhållning blir det lättare för alla då redan bokade resor ej blir påverkade. Alla ändringar oavsett vad det är ska ju rapporteras så tidigt som möjligt när det är spikat och klart enligt mig.
Detta blir ju "perfekt" för de som bokad F-award då ingen kommer att bli utan något man bokat (om ingen lyckats boka i november då förståss).
 

Alf

Medlem
Jag bokade en resa för mej och hustrun med SQ till AKL idag efter beskedet. Tallin hade ingen koll på när First skulle upphöra riktigt men jag nämnde vad pressinformationen sagt. Jag bokade utresa från CPH i mitten av okt-19 och hem den 30 okt. Inga problem med platser i First de dagar jag valde. Lite lurigt var att det även fanns platser i First den 31 okt från SIN enligt Tallin. Jag vågade inte chansa på detta eftersom det sägs att A350 skall flyga från 1 nov. Då borde det vara en A350 ut från SIN den 31 okt. Men det gick bra den 30 okt, det är väl de extraflygningarna som sätts in över sommaren.

Jag har ju läst någonstans att inga platser släpps förrän 330 dagar före men här gick det ju att boka en ytterligare månad tidigare. Förmodligen släpper SQ sina platser tidigare. SAS däremot hade inte släppt platserna från ARN- CPH, men det spelar ingen roll det går lika snabbt med X2000 till Köpenhamn som att åka via Arlanda. Däremot fanns det bara C mellan SIN och AKL samt tillbaka till SIN. Där trodde Tallin att dessa släpptes 330 dagar innan. Jag fick då tipset att använda min senaste voucher som gäller hela 2019 eftersom den tidigare som går ut 2018 och medger då ingen ombokning när den gått ut. Får hoppas det dyker upp platser i First, annars är det ingen katastrof, deras C som tillhör toppskiktet av världsrankingen är inte heller fy skam.
 
Jag bokade en resa för mej och hustrun med SQ till AKL idag efter beskedet. Tallin hade ingen koll på när First skulle upphöra riktigt men jag nämnde vad pressinformationen sagt. Jag bokade utresa från CPH i mitten av okt-19 och hem den 30 okt. Inga problem med platser i First de dagar jag valde. Lite lurigt var att det även fanns platser i First den 31 okt från SIN enligt Tallin. Jag vågade inte chansa på detta eftersom det sägs att A350 skall flyga från 1 nov. Då borde det vara en A350 ut från SIN den 31 okt. Men det gick bra den 30 okt, det är väl de extraflygningarna som sätts in över sommaren.

Jag har ju läst någonstans att inga platser släpps förrän 330 dagar före men här gick det ju att boka en ytterligare månad tidigare. Förmodligen släpper SQ sina platser tidigare. SAS däremot hade inte släppt platserna från ARN- CPH, men det spelar ingen roll det går lika snabbt med X2000 till Köpenhamn som att åka via Arlanda. Däremot fanns det bara C mellan SIN och AKL samt tillbaka till SIN. Där trodde Tallin att dessa släpptes 330 dagar innan. Jag fick då tipset att använda min senaste voucher som gäller hela 2019 eftersom den tidigare som går ut 2018 och medger då ingen ombokning när den gått ut. Får hoppas det dyker upp platser i First, annars är det ingen katastrof, deras C som tillhör toppskiktet av världsrankingen är inte heller fy skam.
Mellan cph o sin har de ungefär släppt 353 dagar innan då jag spanade på de innan min bokning. Plus minus nån dag beroende på helg etc. Gällde både first o business.
 

Agö

Medlem
Lite intressant data ang. den här linjen.

En tredjedel af passagererne transfererer
Cirka 117.000 passagerer benytter årligt ruten mellem København og Singapore, og med daglig forbindelse forventer Singapore Airlines at komme op på omkring 164.000 passagerer årligt.


Cirka en tredjedel af passagererne på ruten er indkommende passagerer fra Singapore, Sydøstasien, Australien og New Zealand, ligesom cirka en tredjedel er transferpassagerer, hvoraf mange flyver videre med SAS. Dermed er ruten også med til at styrke Københavns Lufthavns hub-status.


”Det er et meget fint eksempel på, hvordan lufthavnen som knudepunkt styrker begge flyselskaber ved at overføre passagerer fra SAS-netværket til Singapore Airlines-netnværket og vice versa,” siger Thomas Woldbye, administrerende direktør i Københavns Lufthavn.


Singapore Airlines indsætter A350 dagligt på CPH - CHECK-IN.dk
 
Toppen