Senator
Moderator
Vänner,
Som opportunist, tog jag i tisdags möjligheten att flyga Singapore Airlines A380 Suite från London till Singapore. Här är en summering av denna upplevelsen, till stor del bilder...
Utresa från Arlanda till London
Som en AMEX by Pontus rookien testat jag äntligen denna i tisdags på Arlanda. Min vapendragare i Charleston har fixat ett extrakortet. En trevlig upplevelse var det: tyst, bra service. Skön start på resan, men vi skippade maten.
Ovanligt nog för mig var det SAS SuperDuper Deluxe Plus till London. Det är en kombi-resa: konferens, kundmöten med lite nöjen. Min vapendragare i Lund är med, och vi har en gemensamm depå där vi sparar lite pengar varje månad så vi skall kunna åka iväg och skoja till det en gång per år. Med mitt schema var detta möjligheten, och valet föll på Singapore Airlines A380 via London och B77W via Köpenhamn i Business. Vi tyckte First var lite magstärkt prismässigt.
Frenetiska försök att uppgradera från Business till First med Miles & More fick enbart ”Computer says no”. Detta skulle bli min första Singapore Airlines long-haul sedan SpaceBed tiden.
Resan till London gick bra, mega-Yatzy match och en öl. Vi skippade lådan. Transfer i London rätt långt med promenad tillbaka T2B och Singapore Airlines loungen.
Därinne frågade jag lite kaxigt: "Do you sell any upgrades to First on this flight?" Till min överraskning var svaret "Yes, Mr. Senator we do. Do you want me to check the price"? Gärna det sa vi, och det kostade £1 200 per skalle. Vi tvekade inte en sekund, och 30 sekunder senare sitter vi i Singapore Airlines First loungen på Heathrow
Singapore Airlines Loungen på Heathrow
Ingenting jag kommer minnas som "WHOA!" men en lugn oasis. Bra utbud av mat och dryck, om inte exceptionellt.
Vi hänger där i 45min och har nu bestämt oss att trots tröttheten och den sena avgångstiden att käka middag ombord, något vi inte kommer ångra sen.
Singapore Airlines A380 First
Vi skall precis lämna för att promenera lite innan flighten, så är det dags att boarda. Det står en ung man utanför och erbjuder sig att ta vår kabinbagage, något vi relativt storväxta män tackar nej till. Boarding är 5min borta.
Mitt första intryck av kabinen är att bilderna jag har sätt innan ger en känsla av instängt, medan verkligheten är att det är mer öppet:
Vi har valt mittenstolarna på rad 3 för att kunna konversera. Senare kommer vi sova på varsin sida vid fönstret då det är bara vi + 2 andra ombord i First
Första frågan är: "Mr. Senator, what would you like to drink"? Ni kan gissa vad svaret är på den frågan . "Mr. Senator, Krug or Dom"? "You mean I have to choose?"
Vi är ca 30min sena, men när vi lämnar gaten går det snabbt. Rakt ut till banan och "off we go". Det tar inte många minuter innan det är full service ombord. Jag uppskattar att 4 personer jobbar med oss 4 pax i First Menyn är gedigen och jag väljer:
Kaviar
Hummer
Sallad
Lamm
Ost (ledsen jag sparade inte menyn). Här kommer en sekvens bilder:
Utan tvekan, genomgående en grym måltid. Sedan var det dags fatt sova. Det blev ca 6t för min del, skön lutare kan jag meddela innan jag började jobba. 90min innan ankomst serverades det frukost, och självklart öppnades det en ny Dompa för mitt glas till frukosten "Breakfast for Champions".
Men alla resor tar slut, också denna. Jag har någonstans runt 25 First segment på Lufthansa, Swiss, British Airways, Air France och Cathay. Hur summerar jag upp Singapore Airlines?
1. Flawless service - på riktigt, den absolut bästa service jag har haft ombord ett flygplan. 10/10
2. Maten - varmrätten som var lamm, helt enkelt bästa jag har käkat ombord. Kaviarservicen saknade det lilla extra. 9/10
3. Skumpa.. Dompa och Krug. 10/10
4. Alla annan dryck skulle jag säga inte imponerar lika mycket. Hur flygbolag i 2017 kan envisas att Bombay Sapphire är premium gin i First är oklart. 7/10
5. Hårdvara. Det här var nog en av de första A380. SQ får fem nya A380, medan de fem första skall tillbaka till leasing bolaget. Hur många fack kan en stol ha? Flygplanet visade sin ålder. Sängen skön, men inte lika skön som LH eller LX i mitt tycke. Så jag ger denna 9/10
6. IFE grym, men användes inte. 10/10
7. Wifi: $20 för 50Mb i First = 1/10
8. Loungen London var ok, men ingenting jag kommer minnas. 7/10
9. Arrival Singapore. Här borde man få någon form av Arrival Service. Nada, nix utöver först av. Vi säger N/A
Summa summarum: det är ett flygplan så det är begränsat vad som går att göra. Var det värt att uppgradera? Absolut! Det är en fantastisk upplevelse, men eftersom mitt fokus på flygresor numera är sova och jobba så är nog inte jag rätt person att ge djupgående ris eller ros då jag inte tar mig genom hela upplevelse till fulla potentialen.
Som opportunist, tog jag i tisdags möjligheten att flyga Singapore Airlines A380 Suite från London till Singapore. Här är en summering av denna upplevelsen, till stor del bilder...
Utresa från Arlanda till London
Som en AMEX by Pontus rookien testat jag äntligen denna i tisdags på Arlanda. Min vapendragare i Charleston har fixat ett extrakortet. En trevlig upplevelse var det: tyst, bra service. Skön start på resan, men vi skippade maten.
Ovanligt nog för mig var det SAS SuperDuper Deluxe Plus till London. Det är en kombi-resa: konferens, kundmöten med lite nöjen. Min vapendragare i Lund är med, och vi har en gemensamm depå där vi sparar lite pengar varje månad så vi skall kunna åka iväg och skoja till det en gång per år. Med mitt schema var detta möjligheten, och valet föll på Singapore Airlines A380 via London och B77W via Köpenhamn i Business. Vi tyckte First var lite magstärkt prismässigt.
Frenetiska försök att uppgradera från Business till First med Miles & More fick enbart ”Computer says no”. Detta skulle bli min första Singapore Airlines long-haul sedan SpaceBed tiden.
Resan till London gick bra, mega-Yatzy match och en öl. Vi skippade lådan. Transfer i London rätt långt med promenad tillbaka T2B och Singapore Airlines loungen.
Därinne frågade jag lite kaxigt: "Do you sell any upgrades to First on this flight?" Till min överraskning var svaret "Yes, Mr. Senator we do. Do you want me to check the price"? Gärna det sa vi, och det kostade £1 200 per skalle. Vi tvekade inte en sekund, och 30 sekunder senare sitter vi i Singapore Airlines First loungen på Heathrow
Singapore Airlines Loungen på Heathrow
Ingenting jag kommer minnas som "WHOA!" men en lugn oasis. Bra utbud av mat och dryck, om inte exceptionellt.
Vi hänger där i 45min och har nu bestämt oss att trots tröttheten och den sena avgångstiden att käka middag ombord, något vi inte kommer ångra sen.
Singapore Airlines A380 First
Vi skall precis lämna för att promenera lite innan flighten, så är det dags att boarda. Det står en ung man utanför och erbjuder sig att ta vår kabinbagage, något vi relativt storväxta män tackar nej till. Boarding är 5min borta.
Mitt första intryck av kabinen är att bilderna jag har sätt innan ger en känsla av instängt, medan verkligheten är att det är mer öppet:
Vi har valt mittenstolarna på rad 3 för att kunna konversera. Senare kommer vi sova på varsin sida vid fönstret då det är bara vi + 2 andra ombord i First
Första frågan är: "Mr. Senator, what would you like to drink"? Ni kan gissa vad svaret är på den frågan . "Mr. Senator, Krug or Dom"? "You mean I have to choose?"
Vi är ca 30min sena, men när vi lämnar gaten går det snabbt. Rakt ut till banan och "off we go". Det tar inte många minuter innan det är full service ombord. Jag uppskattar att 4 personer jobbar med oss 4 pax i First Menyn är gedigen och jag väljer:
Kaviar
Hummer
Sallad
Lamm
Ost (ledsen jag sparade inte menyn). Här kommer en sekvens bilder:
Utan tvekan, genomgående en grym måltid. Sedan var det dags fatt sova. Det blev ca 6t för min del, skön lutare kan jag meddela innan jag började jobba. 90min innan ankomst serverades det frukost, och självklart öppnades det en ny Dompa för mitt glas till frukosten "Breakfast for Champions".
Men alla resor tar slut, också denna. Jag har någonstans runt 25 First segment på Lufthansa, Swiss, British Airways, Air France och Cathay. Hur summerar jag upp Singapore Airlines?
1. Flawless service - på riktigt, den absolut bästa service jag har haft ombord ett flygplan. 10/10
2. Maten - varmrätten som var lamm, helt enkelt bästa jag har käkat ombord. Kaviarservicen saknade det lilla extra. 9/10
3. Skumpa.. Dompa och Krug. 10/10
4. Alla annan dryck skulle jag säga inte imponerar lika mycket. Hur flygbolag i 2017 kan envisas att Bombay Sapphire är premium gin i First är oklart. 7/10
5. Hårdvara. Det här var nog en av de första A380. SQ får fem nya A380, medan de fem första skall tillbaka till leasing bolaget. Hur många fack kan en stol ha? Flygplanet visade sin ålder. Sängen skön, men inte lika skön som LH eller LX i mitt tycke. Så jag ger denna 9/10
6. IFE grym, men användes inte. 10/10
7. Wifi: $20 för 50Mb i First = 1/10
8. Loungen London var ok, men ingenting jag kommer minnas. 7/10
9. Arrival Singapore. Här borde man få någon form av Arrival Service. Nada, nix utöver först av. Vi säger N/A
Summa summarum: det är ett flygplan så det är begränsat vad som går att göra. Var det värt att uppgradera? Absolut! Det är en fantastisk upplevelse, men eftersom mitt fokus på flygresor numera är sova och jobba så är nog inte jag rätt person att ge djupgående ris eller ros då jag inte tar mig genom hela upplevelse till fulla potentialen.
Last edited: