Silver till Guld

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av ahh, 3 Februari 2015.

1. ahh

ahh Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hej!

Funderar på att försöka skrapa ihop poäng till guld, tänkte därför be er kunniga om råd.

Har 20 250 baspoäng (7 flygresor) och har således silverstatus nu. Min kvalifikationsperiod är mellan 1 juli - 31 juni.

Min fundering är att säga upp mitt EuroBonus Master Card och istället skaffa Amex Elite för att på så vis komma åt 20 000 baspoäng (+ 15 000 extrapoäng gm referral) och samtidigt boka in en resa som ger minst 4 750 poäng.

Vad tror ni om upplägget, är det värt pengarna för att bli guld (och få ett amex elite)? Om det låter som en plan - förslag på resa (gärna week-end-resmål) som ger 4 750 poäng till ett rimligt pris? Efter att SAS gjorde om poängintjäningen är det många flygtimmar till få poäng på allt jag söker.. (?)

2. johhenrik

johhenrik Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Om det är värt pengarna? Är väl bara du som kan svara på. Hur många loungebesök kommer du göra under den period du har guld? Dela det med din kostnad, så får du sen avgöra. :) Sen kan du ju värdesätta fast track och prio-boarding etc också.

Christian R gillar detta.
  3. Christian R

Christian R DYKWIA

Eller kigge på om det ikke er bedre at rejse i Plus/Business istedet for.

Hvis man ikke rejser så meget er det efter min bedste overbevisning bedre at smide penge efter en business billet istedet for en masse tosserier i economy for at få et guldkort man sjældent har brug for.

4. fcx

fcx Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Om du gjort 7 flygningar på ett drygt halvår skulle jag fundera på hur mycket ett guldkort verkligen är värt. Amex elite kostar 4000 kr och att flyga in resten av poängen kostar också en slant.

Vill du gå vidare för att få in guldkortet rekomenderar jag att kika lite i tråden om baspoäng www.businessclass.se/forum/threads/sas-eurobonus-mileage-run-baspoäng-tråd.4840/
    Bästa alternativen från Sverige är att åka Plus via CPH till Tyskland eller Polen.

5. Homer

Homer Medlem

och lägg till värdet av 25% bonus

6. ahh

ahh Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ok, tack för snabba svar och synpunkter!

Som ni säger, det är kanske inte ekonomiskt försvarbart till 100%. Tänker att extra bagage med SA (skidresa i mars..), ökad chans för operational upgrade, lounge och fast track tillsammans kan väg upp ngt. Ska kika på plus till Tyskland/Polen!

7. Glenn123

Glenn123 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Haha Amex elite måste vara rena kassakon för Amex :)

Personligen hade jag aldrig skaffat Amex elite I din situation för ett EuroBonus guld om du inte har en spend >300k/år.
    Med MR blir det väll nästan 8k du betalar för ditt guld.

8. Carl

Carl Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Kolla i din bekantskapskrets om någon är EBD. Då får ju personen ge bort ett guldkort :)
    Läs på allt vad Amex Elite innebär innan du bestämmer dig. Kan ju vara 4.000kr med lågt värde. Eller högt. Bara du som avgör

9. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Den chansen skulle jag säga är oförändrad, så det argumentet kan du stryka.

10. FFS

FFS Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ska du till Sydafrika och åka skidor? Skämt åsido, *A är den vedertagna förkortningen för Star Alliance

mry, 011430121, jlarsson och 2 andra gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!