Senaste nytt

Sikta mot stjärnorna - Använder du Guide Michelin när du planerar dina resor?

Senator

Moderator
La Pergola på Waldorf Cavalieri i Rom är nog min favis som jag har upplevd. Stor fördel av att vara Diamond VIP och få bord. Mat och vin, ja ett skäl att resa...
 

ACervin

Medlem
Ungarna var i London på sportlovet. Dom passade på att äta på Dinner by Heston Blumenthal. Igen! Lunch tack o lov. Kan verkligen rekommenderas, även om jag inte fick vara med denna gången. Lunchen är mycket prisvärd. Bar Boloud en trappa ner är inte heller så dum för en lite enklare lunch. Mer i cafe stil. En restaurang tråd vore toppen. Har vi ju redan här?
 
Annars är ju ett bra tips att äta lunch på stjärnkrogarna. Tillämpar detta strikt i London. Betydligt billigare, lättare att få bord med kort varsel, minst lika trevligt. Nu i april sannolikt the Ledbury och kanske en sväng till the Harwood Arms.

Chantecler i Hotel Negresco är en god anledning att resa till Nice. För tre år sedan hade restaurangen en stjärna och en mycket prisvärd lunchmeny. Trerätters med vinpaket för 50 EUR! Det var så pass gott och bra service att jag och min hustru bokade bord för middag kvällen därpå (något högre prislapp).
Numera har Chantecler två stjärnor och lunchmeny, endast på söndagar, för 70 EUR inkl vin och kaffe.
 

Agö

Medlem
Chantecler i Hotel Negresco är en god anledning att resa till Nice. För tre år sedan hade restaurangen en stjärna och en mycket prisvärd lunchmeny. Trerätters med vinpaket för 50 EUR! Det var så pass gott och bra service att jag och min hustru bokade bord för middag kvällen därpå (något högre prislapp).
Numera har Chantecler två stjärnor och lunchmeny, endast på söndagar, för 70 EUR inkl vin och kaffe.

Spännande! Bodde ett år i Aix-en-Provence så var en del i Nice. Tyvärr var budgeten inte lika stor då. Och Negresco är ju dessutom ett riktigt skönt hotell. Blir sugen på att åka tillbaka nu när jag läser vad du skriver.
 

Jonas C

Medlem
Ännu en gång kan man inte undgå att förundras över all den kompetens som våra medlemmar och redaktörer besitter. Känns nästan som att man kan starta en tråd om vad som helst, och räkna med att få en hel del kunniga svar. :)

On topic: Jag skulle själv klassa mig som lite av en "gastro-tourist" då jag som Palazzi är mer intresserad av att äta god mat än att traska runt i trista muséer. Vill dock inte se mig som någon riktig foodie då jag tyvärr inte budgeterar för Michelin restauranger under mina resor. Dock är jag mycket förtjust i att uppleva den genuina, rustika matkulturen, och ser redan fram emot att få smaska runt bland alla Hakwer Centers under kommande resa till Singapore.
 

Rustscheff

Medlem
Jag kan rekommendera siten Chowhound för de som åker till det stora landet i väster ffa även om det finns lokala chowhounds världen över. Mkt bra nätverk av foodies som ger råd och tips och kan kommentera ditt eget val av restauranger.
 
Ungarna var i London på sportlovet. Dom passade på att äta på Dinner by Heston Blumenthal. Igen! Lunch tack o lov. Kan verkligen rekommenderas, även om jag inte fick vara med denna gången. Lunchen är mycket prisvärd. Bar Boloud en trappa ner är inte heller så dum för en lite enklare lunch. Mer i cafe stil. En restaurang tråd vore toppen. Har vi ju redan här?

Då har man Dinner by Heston bokad för middagssittning om två veckor, tack för tipset!

Nästan så businessclass borde ha ett forum för alla oss gastroturister, hade varit perfekt att kunna be om tips varje gång man ska ut och fara.
Tex har jag Malaga inbokat i sommar, någon som har något bra tips?
 

Agö

Medlem
Då har man Dinner by Heston bokad för middagssittning om två veckor, tack för tipset!

Nästan så businessclass borde ha ett forum för alla oss gastroturister, hade varit perfekt att kunna be om tips varje gång man ska ut och fara.
Tex har jag Malaga inbokat i sommar, någon som har något bra tips?

Har tyvärr övergett Costa del Sol för Costa Blanca men i Malaga skulle jag nöja mig med tapas. Skön stad.

Gör en utflykt till Calima i Marbella. Springer du inte på någon kändis där är det kört för Spanien ;) .
 
Har tyvärr övergett Costa del Sol för Costa Blanca men i Malaga skulle jag nöja mig med tapas. Skön stad.

Gör en utflykt till Calima i Marbella. Springer du inte på någon kändis där är det kört för Spanien ;) .

Tack Agö!
Antar att du menar tapas som i maten, alltså inte någon särskild restaurang med detta namn? :)

Är Calima kändistätt pga bra mat eller mer en motsvarighet till PA&co i stockholm? Dvs helt okej mat, men mycket högre kändistäthet?
 

Agö

Medlem
Tack Agö!
Antar att du menar tapas som i maten, alltså inte någon särskild restaurang med detta namn? :)

Är Calima kändistätt pga bra mat eller mer en motsvarighet till PA&co i stockholm? Dvs helt okej mat, men mycket högre kändistäthet?

Calima är Solkustens i särklass bästa restaurang, i synnerhet om man uppskattar fisk- och skaldjur. Tillika har den två stjärnor i den röda guiden. En skön upplevelse på alla sätt och vis. Läget i Marbella gör ju att det flockas skapligt med kändisar där.

:: Restaurante Calima ::
 
Toppen