Senaste nytt

Sikta mot stjärnorna - Använder du Guide Michelin när du planerar dina resor?

Totopez

Medlem
Jag använder alla ovannämnda guider och ett antal lokala guider och bloggar när jag planerar resor.
Bra restaurangbesök är en synnerligen viktig del av mitt resande och jag letar alltid efter de mest spännande mat- och dryckesupplevelserna.
Däremot har jag inte gjort någon resa för en viss restaurang, men nog har jag valt mellan olika ställen att besöka baserat på matmöjligheter.
 
har testat alla top 5 resturanger på Top 10 listan av världens bästa resturanger och jag har en vinnare...

El Celler De Can Roca i Spanien
Noma är ytters bra men El Celler är snäppet bättre tyckte jag.
 

Palazzi

Medlem
@ Palazzi

Rota fram adressen så skall jag be farsan som bor i Turin att kolla om den finns kvar.

Jo jag är halvitalienare :cool:

Detta är officiellt min favorittråd sedan jag gick med på BC.se :D Jag gillar att leva på destinationer jag åker till, inte besöka en massa museum och sedan vända hemåt. Lokala restauranger, barer mm.....det är resa för mig :)

Restaurangen finns kvar, och de har t.o.m skaffat sig en hemsida: Dai Saletta - Ristorante - Torino (TO) - "Visual site"

Var senast där i höstas.... Det är en dödssynd att inte äta den långkokade kaninen med plommon till huvudrätt. Efterrätt bör också vara ostbrickan med kastanjehonung. Ta även all alkohol som rekommenderas :cool:

Jag vill också påpeka för alla att Turin är Italiens överlägset bästa storstad, även utan denna restaurang. Jag är ju från Bergamo, så det ligger inga subjektiva värderingar i detta :rolleyes:
 

Teddulin

Medlem
Första gången jag besökte NYC hade jag bett AMEX om tips på några schyssta restauranger. Jag bokade inget innan vi åkte men på fredagen då jag och mitt resesällskap satt med en kall i nån bar runt lunch så tog jag fram listan från AMEX och valde slumpvis ett av tipsen. Jag hörde även med receptionen på hotellet om det var ett okej ställe. Svaret jag fick var att stället skulle vara väldigt bra men att vi kunde glömma att få bord där en fredagkväll. Jag ringde ändå och kollade. "Welcome to Jean Georges how can I help you"? - Jag förmodar att ni inte har ett bord för två ikväll vid 20-tiden? Nej tyvärr har vi fullt då men vi fick precis en avbokning 22.15, kan det funka? Lite väl sent tänkte jag men då vi just ätit lunch och var proppmätta så tackade vi ändå ja. Tillbaka på hotellet senare under dagen så blev "powernapen" lite längre än planerat, polaren vaknade 21.30. Det blev stressigt som fan men restaurangen visade sig ligga 200 m från vårat hotell. Vi hade en ruggigt trevlig middag och maten och servicen var fantastisk. Vi åt avsmakningsmenyn med vinpaket. Det var först när vi gick från restaurangen som vi upptäckte att stället hade 3 stjärnor.

Sedan dess har det blivit 2 till besök i NYC. Har nu testat Gordon Ramsay at the London (2 star), Marea (2 star), Guilt (fd 1 star). Jag planerar gärna vissa resor efter Guide Michelin och har inga problem med att ta en omväg om det skulle behövas.
 

Tjaeng

Medlem
Vi hade en ruggigt trevlig middag och maten och servicen var fantastisk. Vi åt avsmakningsmenyn med vinpaket. Det var först när vi gick från restaurangen som vi upptäckte att stället hade 3 stjärnor.

Ni fick inga ledtrådar av notan? ;)

Fast jo, jag kan faktiskt se möjligheten i att något sådant kan hända i NYC. Restaurangpriserna är förvånansvärt beskedliga, speciellt om man jämför med vad finkrogar i Sverige sätter för priser.
 

Agö

Medlem
Ni fick inga ledtrådar av notan? ;)

Fast jo, jag kan faktiskt se möjligheten i att något sådant kan hända i NYC. Restaurangpriserna är förvånansvärt beskedliga, speciellt om man jämför med vad finkrogar i Sverige sätter för priser.

För att inte tala om Paris...

Annars är ju ett bra tips att äta lunch på stjärnkrogarna. Tillämpar detta strikt i London. Betydligt billigare, lättare att få bord med kort varsel, minst lika trevligt. Nu i april sannolikt the Ledbury och kanske en sväng till the Harwood Arms.
 

Teddulin

Medlem
Jag minns inte exakt vad notan gick på, men så mkt mer än $1000 tror jag inte den var på. Där emot minns jag att min vän såg något på notan som kostade $70 som vi inte kunde lista ut vad det var för något och frågade därför kyparen lite försynt om detta. Det visade sig vara hyvlad vit tryffel som kom in i en liten skål. När vi såg lite frågande ut till detta strök han genast detta från våran nota. Vi kompenserade sedan med bra dricks istället.
 

Totopez

Medlem
har testat alla top 5 resturanger på Top 10 listan av världens bästa resturanger och jag har en vinnare...

El Celler De Can Roca i Spanien
Noma är ytters bra men El Celler är snäppet bättre tyckte jag.

Den är helt otroligt bra! Jag har inte testat vare sig D.O.M eller Osteria Francescana och håller nog Arzak för bäst i San Sebastian.
Återstår också att prova såväl Hestons Dinner som Eleven Madison på topp tio.
 

Murre

Medlem
Detta är officiellt min favorittråd sedan jag gick med på BC.se :D Jag gillar att leva på destinationer jag åker till, inte besöka en massa museum och sedan vända hemåt. Lokala restauranger, barer mm.....det är resa för mig :)

Restaurangen finns kvar, och de har t.o.m skaffat sig en hemsida: Dai Saletta - Ristorante - Torino (TO) - "Visual site"

Var senast där i höstas.... Det är en dödssynd att inte äta den långkokade kaninen med plommon till huvudrätt. Efterrätt bör också vara ostbrickan med kastanjehonung. Ta även all alkohol som rekommenderas :cool:

Jag vill också påpeka för alla att Turin är Italiens överlägset bästa storstad, även utan denna restaurang. Jag är ju från Bergamo, så det ligger inga subjektiva värderingar i detta :rolleyes:

Hemsidan sparad i favoriter o ringer och tipsar gammelgubben imorgon.
 
Toppen