Senaste nytt

Shanghai - Taxi eller Maglev från flygplats?

shibuyax

Medlem
Angående Taxi – när jag var i Shanghai senast hade jag fiskat loss den här listan från en tråd i Flyertalk. Personen som postat förklarade att med den här färgkartan som grund blir allt toppen. Har ingen aning om hur verklighetsbaserad listan är, men de gånger jag provade funkade det utmärkt, inklusive två gånger från maglev till mitt hotell.

Bra:
Baby blue - Da zhong 大众Light green color - Ba Shi 巴士
Ocean blue color - Hai Bo 海博
White - Jin Jiang 锦江
Yellow - Qiang Sheng 强生

Undvik:
dark red
dark blue.
 

A380*G

Medlem
Bott i Shanghai nästan ett år och besökte staden ca 16 gånger innan jag flyttade hit. Har aldrig blivit blåst av en taxi och vet bara en kollega som blivit det en gång. Vårt företag har flera gäster här varje vecka och det fungerar alltid bra med allmänna transportmedel. Snarare ett undantag än regel att besökare blir lurade.

Som tidigare sagts, undvik mörkröda taxibilar som inte är av modell Santana... de är svindyra.

Brukar alternera mellan taxi och Maglev till/från PVG. Taxi är lite dyrare (160-180) RMB från People's Square men aldrig över 200 RMB. Tidsmässigt går det aldrig på över en timme dit ut även om det är rusningstid.

Tunnelbana med bagage rekommenderas inte 8-9 samt 18-19

Minns 2006 när taxi till PVG kostade 110 RMB och startavgiften var 11 RMB. 2008 kostade det 140 RMB. Senaste höjningen gjordes i samband med expo 2010. Förhoppningsvis ligger man kvar på samma prisnivå några år nu.
 

tic

Medlem
Det gick bra med maglev idag. Vilken acceleration. Tyvärr blev det bara 300 km/h, men det är ändå tågrekord för mig (inkl Shinkansen och TGV).
 

agehall

Medlem
Vi hade tur och nådde 431 på vägen tillbaka till flygplatsen. In till stan gick det bara i 130, vilket var en besvikelse.
 

Malu

Medlem
Attans - rvarttinen och jag ligger lika... ;)
Coolast var mötet med tåget från andra hållet, som kändes som ett pistolskott.

maglev.jpg
 

Ubbe

Medlem
Ja det är sådana tåg vi borde bygga i Sverige. Börja med länken Oslo- Köpenhamn via Göteborg och Jönköping, sen kan Stckholm anslutas efterpå
 

Tjaeng

Medlem
Jag brukar föredra taxi (då jag blivit avtrubbad vad gäller livsfarliga taxiresor i en VW Santana som skramlar framåt med 160km/h). Mestadels då min första destination efter landning i PVG alltid är på västra sidan av floden, och Longyang rd station ligger då helt off. Den planerade förlängningen till Hangzhou via centrala SH och Hongqiao airport hade varit kul att prova, men jag antar att det inte var ett realistiskt projekt med tanke på att det befintliga spåret på 30km kostade nästan 1 miljard dollar att bygga. Men visst, magleven är värd att prova.

Tunnelbana hela vägen från stan till/från PVG (eller gud förbjude, som transfer mellan PVG och SHA) avråds ifrån såvida man inte har väldigt gott om tid. Det inkluderar alltid tågbyte även om det i teorin är en och samma linje hela vägen.

Bra:
Baby blue - Da zhong 大众
Light green color - Ba Shi 巴士
Ocean blue color - Hai Bo 海博
White - Jin Jiang 锦江
Yellow - Qiang Sheng 强生

Undvik:
dark red
dark blue.

Stämmer rätt bra, det där. Jag skulle vilja tillägga att de där vitgröngula minivansen (de enda vanligt förekommande taxibilarna som inte är VW Santana) som infördes kring EXPOn också är bra val, och mycket rymliga. Dessvärre har jag hört att de ska avskaffas inom den närmsta tiden. Samma färdpriser som vanliga taxibilar.

Om man inte är bekant med trafikkortet som man laddar med pengar ska man också se upp för taxichaffisar som gör en snabb switch mot ett tomt kort när de ska dra pengar. Det är bra med ett klistermärke eller fodral för kortet så att det inte kan förväxlas.
 
Last edited:

Homer

Medlem
5 år gammal tråd?! vad är de senaste rönen angående taxi från Longyang rd station till hotell?
 
Toppen