Senaste nytt

Serviceavgift 300! vid bokning över telefon för EBG?

FCA

Ny medlem
Kan inte låta bli att återuppta en gammal tråd.

Jag skulle delbetala en resa med SAS Credits men det går inte att göra på webbsidan så jag blev hänvisad till kundtjänst. Jag hade hittat en resa för två personer för ca 6.200 SEK. Skulle jag delbetala den resa med Credits så blev först totalpriset 7.400 SEK då det blev pålagt 2x350 SEK. Var de övriga 500 SEK kom ifrån fick jag inget svar på...
 

Dr. Miles

Expert
Jag vet att det är en tre år gammal tråd men,
Hade felbokat en resa o sitter på Arlanda. Deras system funkar inte boka via hemsidan så nära inpå, bara en enkel ARN-UME. "Ring det här numret" kommer det upp på skärmen. Jag gör så.

Är EBD. Ändå krävde dom 300 för en resa som kostar 700kr.

Tycker det är dåligt.
Är det inte bokningsbart på hemsidan är det ju ett IT-problem, och bör inte vara kundens issue tycker jag...

Om jag å andra sidan väljer att boka via telefon förstår jag mycket väl att man vill ta betalt - då tar jag ju upp deras tid 'i onödan'.

Jag har aldrig fått serviceavgift vid telefonbokning, men har endast gjort det för 2-4-1 och en gång vid en IRROPS (som ju SAS orsakade).
Vad jag minns så ska man inte betala serviceavgift om resan inte kunde bokas på hemsidan men det kan ju ha ändrats.

Sen skulle man inte heller betala fler avgifter om SAS av tekniska skäl måste göra fler bokningar än en vilken kan vara fallet ibland.
Om det handlar om fel på webbsidan och inte handlar om en komplicerad resa som inte går att boka på webbsidan, fick man ringa (eller vidarekopplad) till SAS Internet Support och då behövde man inte att betala någon serviceavgift.
Jag har gjort det själv några gånger.
 

AtleFlyg

Medlem
Apropå avgifter så är det numera även 350 kr per resa och barn för UM även på bonusbiljetter som tidigare slapp den avgiften. Dvs 700kr dyrare för en inrikes poängresa för ett barn.
 

Dr. Miles

Expert
Apropå avgifter så är det numera även 350 kr per resa och barn för UM även på bonusbiljetter som tidigare slapp den avgiften. Dvs 700kr dyrare för en inrikes poängresa för ett barn.
Det är en separat avgift, inte själva servicearvode för bokning per telefon.

Kod:
SURCHARGES

   IF UNACCOMPANIED CHILD PSGR 5-11.
     MISCELLANEOUS/OTHER SURCHARGE OF SEK 330 PER
     DIRECTION WILL BE ADDED TO THE APPLICABLE FARE PER
     CHILD/INFANT FOR DOMESTIC SECTORS FROM/TO/VIA
     SWEDEN.
         NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING.
          IF YOUNG PSGR 12-17 REQUESTING ASSISTANCE
            A SURCHARGE OF SEK 330 PER YOUNG PSGR AND PER
            DIRECTION SHALL BE ADDED TO THE APPLICABLE FARE
            PER YOUNG PSGR.
            ------
            SURCHARGE FOR YOUNG PSGR 12-17 SHALL BE ADDED
            AS Q IN FARE CONSTRUCTION LINE.
330 SEK är utan moms så 330 SEK + 6% = ca 350 SEK.
SAS skrev:
Unaccompanied minor service costs €40 for domestic flights and €50 for international flights per direction. Additional fees may apply when traveling from another country to Scandinavia or if you are traveling with one of our partners on a codeshare.
Unaccompanied minors - SAS


Wideroe skrev:
Booking flights for unaccompanied minors on SAS

Children 5-11 years old – within Europe
For unaccompanied children 5-11 years old, the unaccompanied minor service fee each way is SEK/NOK/DKK 350 domestic in Sweden, Norway or Denmark. For international travels, see table below.
https://www.wideroe.no/um/?language=en
 
Last edited:
Jag är EBG och har ringt in till numret två gånger idag men har inte kunnat komma fram.
De anger inte heller köplats så man har ingen aning om hur länge man ska köa.
:-(
 
Behöver man någonsin betala 300 i bokningsavgift? Kan man inte bara boka ett SAS ben som man sedan ”ändrar” mot en kostnad på 150kr per resenär. Borde i alla fall funka om ett leg är sas, eller ?
 

Dr. Miles

Expert
Behöver man någonsin betala 300 i bokningsavgift? Kan man inte bara boka ett SAS ben som man sedan ”ändrar” mot en kostnad på 150kr per resenär. Borde i alla fall funka om ett leg är sas, eller ?
Du kanske pratar om bonusresor med SAS EuroBonus poäng, men den här trådens avgift handlar om vid bokning av betald biljett.
 

JacobG

Medlem
För att ytterligare spä på förvirring av vad som gäller ringde jag idag och bokade en resa med längre anslutning än vad som man kan få fram via hemsidan och serviceagenten gav då beskedet att han tar bort serviceavgiften eftersom jag inte kunde boka resan via hemsidan (jag är EBG). Sedan om det hans eget initiativ eller policy är en annan fråga. Det som talar för det tidigare är att när jag i helgen ringde den engelsktalande supporten för exakt samma resa var det inte tal om att ta bort någon serviceavgift. Detta kan ju dock ha att göra med, som tidigare inlägg varit inne på, att den engelsktalande supporten har en annan debiteringsmodell mot SAS för sina tjänster. Dvs att serviceavgiften är en förutsättning för att de ska få betalt från SAS (men detta är dock bara spekulation).
 

WF789

Medlem
Ingen avgift da jeg ringte for å bestille en routing jeg fant på google, men ikke på sas.no
Snakket med engelsktalende utenom vanlig åpningstid.
 
Toppen