Senaste nytt

Sequence Rule på Aegean Airlines. Vad gäller?

Jonas C

Medlem
Har en bokning med Aegean till Athen från Arlanda i November. Jag var tyvärr lite för snabb på bokningsknappen och insåg att jag hade en tenta under datumen som jag bokade, vilket har försatt mig i följande dilemma.

1. Antingen gör man tentan vid nästa tillfälle, för det vore ju synd att ge upp chansen att prova ett av Europas mest exotiska flygbolag.

2. Avbokar hela resan, stannar hemma och har det trist.

Det har dock dykt upp ett tredje alternativ. Noterade att Aegean säljer enkelbiljetter till halva priset av en t/r, dvs samma upplägg som SAS kör med. Och min plan är då att eventuellt skippa utresan och köpa en separat enkelbiljett med SAS till Athen för att sedan använda returdelen av min biljett.

Problemet är nu sequence regeln. Hos SAS spelar det ingen roll om man skippar första segmentet inom Europa då en t/r i praktiken säljs som två separata enkelbiljetter. Jag är dock osäker på om samma regel gäller för Aegean då de har samma biljettstruktur, eller avbokas retur delen om jag skippar utresan?

Har bokningsklass P med fare basis PNOBAGD. Issue date: 27AUG14

Har kollat igenom biljettreglerna i ExpertFlyer men kunde inte hitta någon rad om sequence regeln, så jag skulle gärna uppskatta ifall någon kunnig kunde reda ut dessa, så att man slipper ringa Grekland i onödan.

Tack på förhand! :)
 

agehall

Medlem
Det enklaste är väl att ringa dem och fråga om de kan avboka utresan. Även om du inte får tillbaka något, så löser det alla problemen. Och har du tur får du tillbaka skatter och avgifter.
 

agehall

Medlem
Korrekt, generellt sett inte. Men i det här fallet så handlar det ju om att ändra i en bokning. Det gör datorn åt dem, så där kan de inte göra så mycket fel. Det är betydligt säkrare än att på måfå vaska ett segment.
 

johhenrik

Medlem
Sant. Fast jag skulle inte lita på att göra så med exemeplvis Turkish. Där skulle jag räkna med att de pillade i datorn, avbokade hela resan, sen står man där utan bokning eller nått, oavsett vad man bad om innan. Vet dock inte hur Aegean är. :)
 

Jonas C

Medlem
Tack och lov är kundtjänsten hos Aegean väldigt kompetenta i jämförelse med Turkish. De kan både boka, ta betalt och boka om bonusresor över telefon, allt på mindre än 5 minuter.

Dum som jag var bokades resan via en resebyrå då de blev 250kr billigare. Men jag kan prova att ringa flygbolaget och se vad som händer. Man kan i varje fall boka om biljetten på Aegeans hemsida.
 

Jonas C

Medlem
RULE APPLICATION AND OTHER CONDITIONS NOTE - THE FOLLOWING TEXT IS INFORMATIONAL AND NOT
VALIDATED FOR AUTOPRICING.
ECONOMY INSTANT PURCHASE FARES
OW/RT ECONOMY CLASS FARES WITHIN EUROPE
APPLICATION
AREA
THESE FARES APPLY WITHIN EUROPE.
CLASS OF SERVICE
THESE FARES APPLY FOR ECONOMY CLASS SERVICE.
TYPES OF TRANSPORTATION
FARES GOVERNED BY THIS RULE CAN BE USED TO CREATE
ONE-WAY/ROUND-TRIP/CIRCLE-TRIP/OPEN-JAW JOURNEYS.
OTHER CONDITIONS
PASSENGER EXPENSES NOT PERMITTED.
FREE BAGGAGE ALLOWANCE 0 PC.
ELIGIBILITY NO ELIGIBILITY REQUIREMENTS APPLY.
DAY/TIME NO DAY/TIME TRAVEL RESTRICTIONS APPLY.
SEASONALITY NO SEASONAL TRAVEL RESTRICTIONS APPLY.
FLIGHT APPLICATION THE FARE COMPONENT MUST BE ON
ONE OR MORE OF THE FOLLOWING
ANY A3 FLIGHT OPERATED BY A3
ON DIRECT FLIGHTS.
ADVANCE RESERVATIONS/TICKETING CONFIRMED RESERVATIONS ARE REQUIRED FOR ALL SECTORS.
NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING.
DUE TO AUTOMATED TICKETING DEADLINE CONTROL
DIFFERENCE COULD EXIST BETWEEN THE FARE RULE
LAST TICKETING DATE AND THE SYSTEM GENERATED
TICKETING DEADLINE MESSAGE.
THE MORE RESTRICTIVE TICKETING DEADLINE APPLIES.
MINIMUM STAY NO MINIMUM STAY REQUIREMENTS APPLY.
MAXIMUM STAY NO MAXIMUM STAY REQUIREMENTS APPLY.
STOPOVERS STOPOVERS ARE NOT PERMITTED AT INTERMEDIATE POINTS.
 

agehall

Medlem
Kod:
SALES RESTRICTIONS                         FOOTNOTE RULE
                                           TICKETS MUST BE ISSUED ON/AFTER 10OCT13.
                                       
                                           FARE RULE
                                           TICKETS MUST BE ISSUED ON THE STOCK OF A3.
                                                 NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING.
                                                  FULL AND SEQUENTIAL USE OF FLIGHT COUPONS -
                                                  THIS FARE IS ONLY VALID WHEN FLIGHT COUPONS    ARE
                                                   USED IN THE SAME ORDER AS SHOWN ON THE TICKET.

Ovan är från relevant stycke i @Jonas C's fare rules. Dvs skippar du första segmentet så kan du räkna med att biljetten är void därefter.
 
Toppen