Seoul, hotelltips nära shopping?

Diskussion i 'Hotell' startad av Andreas Eriksson, 12 November 2012.

1. Andreas Eriksson

Andreas Eriksson Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det lutar åt att jag kanske hoppar på British Airways:s deal imorgon om det finns några avgångar kvar med hyfsade platser... FT har ju tagit en hel del, minst sagt....

Någon som har varit i Seoul? Det jag vill göra är att kliva av flygplanet, ta mig enkelt och billigt till ett bra 5 stjärnigt hotell som är nära till bra shopping (kläder, skor osv).

Sedan när jag shoppat klart och bott en natt på hotellet vill jag ta mig enkelt tillbaka till flygplatsen igen, utan att betala skjortan.
    Vart ska jag bo? För jag har verkligen ingen aning.

Last edited: 12 November 2012
  2. Om du pratar om området för shopping är det nog Myeongdong eller Gangnam.

Flygbussar kostar mellan 10.000(standard) -15.000(KAL Limousine bus) KRW per enkelresa.
    Taxi är inte så dyr heller, jag kan tippa det skulle kosta mellan 40.000-50.000 KRW till dessa område.

1 person likes this.
  3. sungtae

sungtae Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Beror helt och hållet på vilken typ av shopping det är.

- Gigantisk marknad med stånd som säljer allt mellan himmel och jord
    - Department stores
    - Shopping galleria

För de två första är nog Myeongdong bäst med nära till Namdaemun Market och Shinsegae och Lotte Department stores.
    Annars Gangnam och Coex Mall

1 person likes this.
  4. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
  5. Randy Marsh

Randy Marsh Medlem

Land:
    Norge Norge
    Tror inte du ska fokusera allt för mycket på närhet till shopping utan hellre försöka hitta ett centralt, prisvärt och bra hotell. Seoul har ett väldigt bra tunnelbanenät och taxi är otroligt billigt. Var där för några veckor sedan, betalade sällan mer än 3 - 4000 KRW för taxiresor på ett par km.

Många taxibilar har också möjlighet för att ringa en tolk som kan översätta från engelska, telefonnumret finns på en klisterlapp på bilen. Dock behövde jag aldrig använda mig av det själv, det gick bra att bara säga namnet på platsen dit jag skulle.

Last edited: 12 November 2012
  6. FF#1

FF#1 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hilton Seoul är fint. Ligger precis brevid centralstationen. Mycket inom prommenadavstånd men som sagt tunnelbana och taxi funkar bra.
    Tog tunnelbanan till hotellet, tillbaka till flygplatsen så gick det en direktbuss från hotellet.

7. Det låter som du har blivit blåst om du har betalat 30.000-40.000 KRW (ca 185-250 SEK) för ett pat kms taxitur i Seoul. Med det priset kan du nästan åka mellan flygplatsen och stadskärnan.

8. Andreas Eriksson

Andreas Eriksson Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Klarar man sig bra på Engelska alltså? Tänker på tunnelbanor/skyltningar t.ex.

9. Skyltning på tunnelbana skrevs även på alfabet och det var bra. På busslinjer(ej flygbuss) behöver du kanske avkodare av tecken...
    Som en japan klarade jag mig ganska okej med japanska språket på många restauranger och affärer, men ganska få restauranger som hade engelsk meny.

10. Randy Marsh

Randy Marsh Medlem

Land:
    Norge Norge
    Annars kan man faktiskt lära sig grunderna i det koreanska alfabetet, hangul, på ett par timmar. Det är ett genialt och mycket logiskt system! :) Bara genom att läsa på tunnelbanekartan, där stationsnamnen är skrivna både med hangul och med latinska bokstäver, kan man lista ut en hel del själv.

Begränsningen är förstås att man i så fall bara kan läsa själva ordet, men inte förstå vad det betyder.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!