Senaste nytt

Senator vs Frequent Traveller

CJR

Medlem
Skulle säga att det är rätt meningslöst att landa 15k miles kort om Senator. Frequent Traveller är inte speciellt mycket att hänga i julgranen om du frågar mig medan Senator faktiskt kan vara värt något om man flyger med LH Group.

OK, ska allvarligt fundera på att skrapa ihop dessa 15K miles innan årets slut. Man måste ju tjäna in 100 000 miles under samma kalenderår. En annan fråga är om det har betydelse när ens miles registreras? Exempelvis flög jag till USA i First (A) i feb vilket gav drygt 35 000 miles = Frequent Traveller. Dock trillade poängen från hemresan in på kontot först i slutet på mars (efter telefonsamtal, e-mail och brev med boardingkort) och först då registrerades jag som Frequent Traveller trots att själva intjäningen till denna status skett långt innan. Innan dess hann jag göra en annan resa till Genève och de poängen kom ganska snabbt per automatik. Dock utan den 25 % Executive Bonus som man ska ha rätt till som Frequent Traveller. Så när borde man ha rätt till sina förmåner som kommer i samband med status? Känns ju surt att jag ska gå miste om en del pga tröga system inom Miles & More.
 

Kricka

Medlem
Min erfarenhet av LH är att det fungerar rätt bra med registreringen till M&M om
man lägger in sitt FQTV-kort redan vid bokningen och sedan kollar vid check-in
att det verkligen är registrerat. Visst händer det att det missas men ganska sällan.
Om du orkar så skriv till LH och klaga på stt du borde fått Exec bonus på de flyg
du hann göra innan du blev registrerad som Frequent Traveller !
 
  • Gilla
Reactions: CJR

JohanA

Medlem
Vill påpeka att uppgraderingsvouchers kräver högre bokningsklasser för att använda. Jag har misslyckats två gånger att uppgradera från "P" på Swiss, men det skall efter reglerna gå om inte det krävs "Z".

Men det är ett hav av skillnad att vara SEN eller EBG. EBD kan jag inte tala för, men nu har jag både SEN och EBG (åker ner snart), och det är som natt och dag i upplevelse. Något av detta är också kulturellt med tyska mot det skandinaviska.

Nackdelen med SEN är att Lufthansa är trots allt ganska tråkigt och stelt om man inte åker Lufthansa First. Jag åker Swiss om det går, eller Austrian.

15 000 Miles knackar du ihop med en bra deal i affärsklass till Medelhavet som t.ex. Aten i D-klass. Finns några fares som kan göra detta. Annars borde du ha klivit på dealen från London. Jag tror Seattle gick att få ihop med ca 45 000 Miles t&r om jag räknar rätt:
LHR-GVA: 2 000 + 25%
GVA-ZRH: 1 500 + 25%
ZRH-LAX: 5 938 miles x 325%
LAX-SEA: 954 miles x 325%
runt 23 500 miles en väg. PS! ZRH-MIA-SEA hade varit den ideala vägen ur ett M&M perspektiv, men det verkar inte tillåtas.

Nej, SEN skall flygas ihop på billiga F resor till USA. Det går nästa att få ihop detta för 50' + postioneringsflighter om man har tur.. ;)
Här är en (som får ses som säker källa) som lyckats uppgradera från P på Swiss till förstaklass. Det intressanta är att det verkade inte krävas några miles, enbart eVouchers.
FlyerTalk Forums - View Single Post - Please post your award booking experience in C and F
 

CJR

Medlem
Jag ska nog göra det. Det handlar faktiskt om 500 statusgrundande poäng!

Fick svar idag angående ovan att jag inte får Executive Bonus! Jag hade alltså tjänat in (flugit) till Frequent Traveller nivå innan resan till Geneve, men pga den otroligt tröga hanteringen hos Miles & More för att registrera intjänade poäng så går jag miste om en förmån som jag borde ha rätt till. Uruselt av Lufthansa! Deras ineffektivitet leder alltså till att jag förlorar förmån! Jag var tvungen att maila, posta original boardingkort till Tyskland och ringa telefonsamtal till dem för att få dem att regga mina miles. Riktigt besviken på dem!!!
 

Canadien

Medlem
Fick svar idag angående ovan att jag inte får Executive Bonus! Jag hade alltså tjänat in (flugit) till Frequent Traveller nivå innan resan till Geneve, men pga den otroligt tröga hanteringen hos Miles & More för att registrera intjänade poäng så går jag miste om en förmån som jag borde ha rätt till. Uruselt av Lufthansa! Deras ineffektivitet leder alltså till att jag förlorar förmån! Jag var tvungen att maila, posta original boardingkort till Tyskland och ringa telefonsamtal till dem för att få dem att regga mina miles. Riktigt besviken på dem!!!
Är du säker på att de förstod vad du menade? Gäller att vara övertydlig när två parter som har engelska som andraspråk skall kommunicera. Maila dem igen så kanske du får ny handläggare. Nämn inget om att du redan tidigare klagat. Skriv alla uppgifter om när du rest och vilket datum borde fått 35000p, när du rest till geneve e t c. Gärna två ggr med olika meningsbyggnad så att en tysk/indier kan förstå.
 

Rebel

Medlem
Fick svar idag angående ovan att jag inte får Executive Bonus! Jag hade alltså tjänat in (flugit) till Frequent Traveller nivå innan resan till Geneve, men pga den otroligt tröga hanteringen hos Miles & More för att registrera intjänade poäng så går jag miste om en förmån som jag borde ha rätt till. Uruselt av Lufthansa! Deras ineffektivitet leder alltså till att jag förlorar förmån! Jag var tvungen att maila, posta original boardingkort till Tyskland och ringa telefonsamtal till dem för att få dem att regga mina miles. Riktigt besviken på dem!!!

Lufthansa vill alltid att man ska faxa eller skicka in bordingcard. Men man får nästa alltid sina poäng av dem. Och Ibland en ursäkt:)

På dom igen bara.
 
  • Gilla
Reactions: CJR

CJR

Medlem
Är du säker på att de förstod vad du menade? Gäller att vara övertydlig när två parter som har engelska som andraspråk skall kommunicera. Maila dem igen så kanske du får ny handläggare. Nämn inget om att du redan tidigare klagat. Skriv alla uppgifter om när du rest och vilket datum borde fått 35000p, när du rest till geneve e t c. Gärna två ggr med olika meningsbyggnad så att en tysk/indier kan förstå.

Jag har skickat iväg frågan på nytt i kväll med ny formulering. Hoppas det leder till något : )
 

CJR

Medlem
Nä, det blir inga Executive miles. Fick detta svar nu:

"Your Frequent Traveller Status was only activated in April 2016 because some of your activities were credited to your account retroactively at the same time. Unfortunately, for this reason it is not possible to credit the additional executive bonus miles to your account for flights that took place earlier.

Your understanding is greatly appreciated.

Sincerely,
Your Miles & More Service Team"

Tråkigt! Det hade LH kunna göra bättre!
 

agehall

Medlem
Jag förstår inte riktigt - skulle du ha fått bonus-miles för flighter före den retroaktiva krediteringen i April eller för flighter efter?
 
Toppen