Senator vs Frequent Traveller

Diskussion i 'Lufthansa Group, Miles & More' startad av CJR, 14 Juli 2016.

  1. CJR

    CJR Medlem

    Ort:
    Sthlm
    Land:
    Sverige Sverige
    Hej,

    Med de resor jag gjort i år tillsammans med bokade resor som sker innan årets slut så kommer jag att landa på ca 85 000 status miles. Alltså 15 000 miles från nivån Senator. Kan det vara värt att göra en mileage run för att nå Senator? Det som lockar mest med Senator som jag ser det är att man erhåller två st upgrade vouchers som ska ge tillträde till en klass högre än man bokat/betalt för om jag förstår rätt. Dvs boka Business, utnyttja voucher och flyg First eller har jag fel? Någon med Senator-status som kan ge inblick?
     
  2. Agö

    Agö Medlem

    Ort:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Den mest lämpliga för detta är kanske @Senator
     
    CJR och Senator gillar detta.
  3. Kricka

    Kricka Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    @CJR Man får två vouchers varje gång man kvalificerar sig till Senator MEN det
    är två short-haul-vouchers (enkel resa) som kan kombineras till en long-haul upp-
    gradering (enkel). Alla uppgraderingar sker i mån av plats ungefär som vid bonus-
    resor.
    Jag har varit Senator i dussinet år och tycker att det fungerar bra med Lufthansa. Man
    får bra hjälp när det strular och man kan alltid ta med sig hela familjen in i Senator-
    loungen oberoende av i vilken klass man flyger. Kravet för att bli Senator är dock
    rätt högt satt jämfört med t.ex. SAS. Dessutom så ger "billiga" biljetter väldigt få
    miles till M&M.

    PS. En kvalificering till Senator ger Senatorstatus för två år varför man i princip
    kan satsa på SAS Eurobonus Diamond vartannat år. Det innebär också att
    man bara får vouchers enligt ovan vartannat år. Satsar man på att bli Senator-
    for-life så gäller det att få ihop en miljon miles på 10 år, förslagsvis mellan
    sin 50- och 60-årsdag. DS.
     
    Diamond-in-the-ruff, CJR, Senator och 2 andra gillar detta.
  4. Vill påpeka att uppgraderingsvouchers kräver högre bokningsklasser för att använda. Jag har misslyckats två gånger att uppgradera från "P" på Swiss, men det skall efter reglerna gå om inte det krävs "Z".

    Men det är ett hav av skillnad att vara SEN eller EBG. EBD kan jag inte tala för, men nu har jag både SEN och EBG (åker ner snart), och det är som natt och dag i upplevelse. Något av detta är också kulturellt med tyska mot det skandinaviska.

    Nackdelen med SEN är att Lufthansa är trots allt ganska tråkigt och stelt om man inte åker Lufthansa First. Jag åker Swiss om det går, eller Austrian.

    15 000 Miles knackar du ihop med en bra deal i affärsklass till Medelhavet som t.ex. Aten i D-klass. Finns några fares som kan göra detta. Annars borde du ha klivit på dealen från London. Jag tror Seattle gick att få ihop med ca 45 000 Miles t&r om jag räknar rätt:
    LHR-GVA: 2 000 + 25%
    GVA-ZRH: 1 500 + 25%
    ZRH-LAX: 5 938 miles x 325%
    LAX-SEA: 954 miles x 325%
    runt 23 500 miles en väg. PS! ZRH-MIA-SEA hade varit den ideala vägen ur ett M&M perspektiv, men det verkar inte tillåtas.

    Nej, SEN skall flygas ihop på billiga F resor till USA. Det går nästa att få ihop detta för 50' + postioneringsflighter om man har tur.. ;)
     
  5. CJR

    CJR Medlem

    Ort:
    Sthlm
    Land:
    Sverige Sverige
    Tack för info. Uppskattar det!
     
  6. CJR

    CJR Medlem

    Ort:
    Sthlm
    Land:
    Sverige Sverige
    Jo, jag är på dealen med Swiss till Seattle och landar med den på ca 85´ miles. Flyger då LCY - ZRH - ORD - SEA tor. Har inte förstått hur man får till det med extra byten tex via GVA då det inte gick att finna på Swiss webbsida. Räcker det med ett telefonsamtal?

    Min förra flight var Lufthansa First till Dallas och därav närmar mig gränsen till SEN. Ska absolut hålla utkik efter lönande flyg. Gärna affärsklass inom Europa som du skriver : )
     
  7. @CJR, jag orkade inte extraflighter på mina två F till USA nu i juli och augusti, men det gick att prissätta via multi-segmentfunktionen på Swiss.com
     
    CJR gillar detta.
  8. CJR

    CJR Medlem

    Ort:
    Sthlm
    Land:
    Sverige Sverige
    OK, multisegmentfunktion. Nytt för mig. Tack!
     
  9. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Skulle säga att det är rätt meningslöst att landa 15k miles kort om Senator. Frequent Traveller är inte speciellt mycket att hänga i julgranen om du frågar mig medan Senator faktiskt kan vara värt något om man flyger med Lufthansa Group.
     
    CJR, ulagun och jerixon gillar detta.
  10. ulagun

    ulagun Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Blivit Frequent Flyer efter många år som Senator. Med facit i hand skulle jag inte tveka en sekund att få Senator status för 15.000 Miles.
    Är som sägs stor skillnad i bemötande mm.
    Jante existerar inte i Tyskland.
    Ett ex från förra veckan då jag bokade Dubai med Lufthansa ekonomi på utresan.
    Tänkte min vana trogen seata oss. Till min förvåning skulle dettta kosta ett antal DKR trots min FF status. Var helt gratis som Senator.
     
    jerixon och CJR gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×