Senaste infon om SAS retrofit av Airbus A330/A340

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Jacob, 14 April 2015.

1. Jacob

Jacob Medlem

Mötte lite SAS-folk idag, bland annat de som jobbar med nya longhaulkabinerna, och fick samtidigt en uppdatering om retrofit-schemat.

Allt går i stort enligt schemat, SAS andra nyrenoverade Airbus A330 har nu levererats från Zürich och har satts i trafik. Så nu finns det två Airbus A330 med de nya kabinerna. Alla Airbus A330 kommer vara klara med de nya produkterna till sommaren, däremot var det inledningsvis tänkt att också en Airbus A340 skulle vara klar innan sommaren, det kommer inte ske som det ser ut nu. Första Airbus A340 med de nya kabinerna kommer runt september.

Som de flesta säkert redan vet är det ett tredjepartsbolag som gör retrofiten och de är i sin tur beroende av en rad leverantörer av exempelvis säten, underhållningssystem och kabininredning. Det finns alltså en hel del som kan påverka, både till det positiva och det negativa. Men så här ser det ut nu.

flmartin, Samosaguas, Smuffe och 15 andra gillar detta.
  2. Aurora

Aurora Medlem

Var du på Frösundavik i dag? :)

3. Jacob

Jacob Medlem

Nej, på mässa.

4. Agö

Agö Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Vad får detta för implikationer för HKG? Risk för gamla kabinen till start?

5. Canadien

Canadien Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Eftersom HKG går med en mix av A330E (ny kabin) och 340 så finns risken

6. Traveller

Traveller Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    HKG den 10 September som är första flyget har jag ju 1A på. Vore ju sorgligt om det inte skulle vara nya kabinen på den flighten!

Timotey, Smuffe, agehall och 1 annan gillar detta.
  7. Agö

Agö Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ja, tänkte det. Mycket olyckligt. Jag väntar med att boka (betald affärsklass) till det är mer säkert.

agehall gillar detta.
  8. Jacob

Jacob Medlem

Med tanke på att det är en helt ny linje, till en helt ny destination, tror jag de kommer göra all de kan för att ha de nya produkterna till Hong Kong. Att inte ha dessa ombord skulle troligtvis se ganska illa ut. Vad jag förstår är man hos SAS mycket förväntansfull över linjen.

Men så klart, några 100-procentiga garantier går väl aldrig att ge tills hela flottan fått en retrofit.

9. NotRyan

NotRyan Medlem

Dom gör nog allt dom kan för att den första 340n skall vara klar till HKG-starten....

10. MBA

MBA Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Den 10 september är det en retrofitted A330 som är planerad att flyga, har bokat in mig på den, men på returen den 14 september är det en A340 med den gamla kabinen planerad :(

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!