Senaste nytt

Sen incheckning ökar chansen till upgrade?

Johanna

Medlem
Jobbar inte kvar på SAS men under mina 20 år så arbetade man att i första hand prioritera att få iväg maskinen i tid. Bokningsklasser är inget man som gate agent har ett hum om utan man jobbar bara med serviceklasser! Passagerare som checkar in i sista stund i en serviceklass som är full försöker man flytta upp. Man hinner oftast inte hålla på att leta reda efter upp en mer lämplig person och UG hen för att komma åt den personens plats för att sedan kunna checka in den sena passageraren. Så jobbar man troligtvis även idag....
Det där stämmer med min första uppgradering. Jag skulle till Tokyo. När jag checkade in på ARN till Köpenhamn var inte det inte möjligt att checka in till Tokyo (detta var på hedenhöstiden kring 2004 eller så). När jag landat i Köpenhamn gick jag direkt till nästa gate och där var påstigningen i full gång. Jag gick fram för att få en plats och sa att jag helst ville ha gång. Det finns en gångplats sa hon. Jag kollade inte på boardingkortet utan det var först när jag var ombord som jag fattade att jag fått en businessplats. Där började min längtan efter att flyga business.
 

henrik l

Medlem
Om man nu skall generalisera av diskussionen, så kan man nog konstatera att med status, checka in så tidigt som möjligt, utan status, var så sen som möjligt, checka helst inte alls in om det, så har man chans till uppgraderingen under det sista finliret vid gate. Var så jag fick en uppgradering med Air China 2006 MUC-PEK. Anländer till MUC utan bording-pass tillsammans med tre andra kollegor. Kaos vid gate, säger till kollegan som stod närmast, vi tar det lite lugnt. Mina två andra kollegor var mera ivriga och hamnade i mitten av mitten. Jag och min kollega fick en uppgradering, men fick hålla tillgodo med economykäk. Det kunde vi stå ut med:D
 

Dr. Miles

Expert
Kan ju tillägga att man ALDRIG flyttar resenärer som beställt special mat av något slag!
Ja, det bekräftar vad vi diskuterade tidigare.

Vegetarisk mat på flyg | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Hur blir jag uppgraderad på flyget? - BusinessClass.se
Jacob skrev:
Beställ inte specialmat! Har du beställt en vegetarisk eller glutenfri middag är maten förmodligen redan förberedd när du kommer till flygplatsen och det blir väldigt omständigt för flygbolaget att uppgradera just dig. De måste i så fall fixa ny business class mat, efter de önskemål du angivit vid bokningen, och givetvis kasta den mat som redan är förberedd, och det gör förstås flygbolagen inte gärna.
Så håll dig till standardmaten ombord så ökar dina chanser för att bli uppgraderad!
 

Bryant

Medlem
Jag blev uppgraderad på PEK-CPH 200x. Fick ett sms om att planet var 3h sent, valde då att åka till flygplatsen 3h senare än jag tänkt. När jag kom fram till disken så tittade hon väldigt konstigt på mig men efter någon minut hade jag en plats i C. (EBS)
 

JohanA

Medlem
Om man nu skall generalisera av diskussionen, så kan man nog konstatera att med status, checka in så tidigt som möjligt, utan status, var så sen som möjligt, checka helst inte alls in om det, så har man chans till uppgraderingen under det sista finliret vid gate. Var så jag fick en uppgradering med Air China 2006 MUC-PEK. Anländer till MUC utan bording-pass tillsammans med tre andra kollegor. Kaos vid gate, säger till kollegan som stod närmast, vi tar det lite lugnt. Mina två andra kollegor var mera ivriga och hamnade i mitten av mitten. Jag och min kollega fick en uppgradering, men fick hålla tillgodo med economykäk. Det kunde vi stå ut med:D
Samtidigt har jag blivit uppgraderad ombord precis innan boarding conpleted. En flygvärd kom diskret fram och frågade om jag var Mr. JohanA och sa att de hade en plats till mig där framme. Dvs de uppgraderade hellre en statuskund som redan boardat än den andra gästen.
 

gjohansson

Medlem
Samtidigt har jag blivit uppgraderad ombord precis innan boarding conpleted. En flygvärd kom diskret fram och frågade om jag var Mr. JohanA och sa att de hade en plats till mig där framme. Dvs de uppgraderade hellre en statuskund som redan boardat än den andra gästen.
Snyggt
 
Kan ju tillägga att man ALDRIG flyttar resenärer som beställt special mat av något slag!

Värt att nämna här är att SAS förbeställda mat i GO (frukost på CPH-ARN t.ex.) räknas som specialmat, även på ett anslutande long haul-leg (IAD-CPH). Höll på att inte kunna uppgradera IAD-CPH när jag flög IAD-CPH-ARN och hade beställt frukost på CPH-ARN-flighten med motivation att det låg specialmat i min bokning. När jag förklarade att det måste vara frukosten på CPH-ARN så gick de motvilligt med på att uppgradera mig (för poäng, i check in på IAD).
 

pep

Medlem
...med status, checka in så tidigt som möjligt, utan status, var så sen som möjligt,..Udnyt: Kaos vid gate,
Hvor har du dog ret! Og, som sagt, afstå fra specialmad, selv om det kan være svært, da den generelt er bedre (og dobbelt så dyr for selskabet at indkøbe!)
 

Slipsknut

Medlem
Frågar ni när ni lämnar fram passet vid check in eller hoppas ni bara på att det kan ske?

Man vill ju ändå försöka nästa resa till NY. Kan tänka mig det blir lite av en ”sport”.

EBS och gravid sambo kanske kan höja oddsen en aaaaningen
 
Toppen